• Nikkis

40+ med BF sommaren 2018

Hej!

Några fler 40+ gravida med BF sommaren 2018?

• Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018
  • Rindi
    Milou3 skrev 2017-11-28 20:30:14 följande:

Mår du illa nu?

Mår inte illa än, men när jag var kring 30 hade jag cykler på 28-35 dagar och tyckte inte att mensen var sen förrän runt dag 40 ungefär. Nu har jag ca 25-26 dgr. I somras kom första morgonspyan på CD 44 (ÄL+30). Nu vet jag att hormonerna var svagare då. Jag förväntar mig att det ska vara lugnt i ca en vecka till nu (är på ÄL+16, CD 30). Testade i morse och strecket var nästan lika starkt som kontrollstrecket.

På det stora hela mår jag bra :-/ Före BIM spände det och sved i tjejmagen varje dag. Sen slutade det vid BIM, någon dag senare fick jag mensvärk och blev nojig. Men testen ökar ju i styrka... Nu svider det lite igen men absolut inte hela tiden. Inga ömma bröst, inget illamående, inte trött. Magen sväller upp vid läggdags men det är allt. På morgonen är den platt igen.
  • Rindi

Jag bollar gärna funderingar på KUB/NIPT. Här i Sthlm är det svårt att få tider, tycker jag. Eller, i somras när det var semester var det svårt. Nu kommer jag vilja göra VUL i v8 (vårdens def på v8, dvs vårt v9). Jag fick tipset på gyn på Karolinska att vänta till v8 för det var säkrare. Vi gjorde VUL i v6 och såg ett tickande hjärta, så väldigt snopet att det i v10 konstaterades att graviditeten avstannat bara några dagar efter v6.

I alla fall, jag kommer att vara i v8 mellan jul och nyår! Typiskt dålig tajming igen.

NIPT kan man göra tidigast fr v10 (alltså v10+0). Det blir något lite säkrare resultat om man väntar ytterligare någon vecka. Man kan göra det flera v senare också.

KUB kan man göra blodprovet efter 9 fullgångna veckor men UL mellan v 11-14. Smidigast är kanske att ta blodprovet samtidigt?

Jag har förstått det som att NIPT analyserar några fler avvikelser och att man alltså har möjlighet att få svar några veckor tidigare än på KUB. Samt att resultatet kanske är säkrare? Mam måste förstås göra ett UL före NIPT för att bekräfta graviditetslängden och kontrollera att fostret fortfarande lever. Annars är det ju pengar i sjön... För nackdelen med NIPT är man man oftast får bekosta det själv och det kostar som en charterresa typ Runt 6000-9000 kr beroende på klinik (när jag kollade i somras, kan ha ändrats).

Jag funderar på att klämma in ett VUL i mellandagarna men vänta med NIPT till efter v10.

Kom gärna med mer fakta och tankar, ni andra!

• Milou3
    Rindi skrev 2017-11-29 12:35:40 följande:

Mår inte illa än, men när jag var kring 30 hade jag cykler på 28-35 dagar och tyckte inte att mensen var sen förrän runt dag 40 ungefär. Nu har jag ca 25-26 dgr. I somras kom första morgonspyan på CD 44 (ÄL+30). Nu vet jag att hormonerna var svagare då. Jag förväntar mig att det ska vara lugnt i ca en vecka till nu (är på ÄL+16, CD 30). Testade i morse och strecket var nästan lika starkt som kontrollstrecket.

På det stora hela mår jag bra :-/ Före BIM spände det och sved i tjejmagen varje dag. Sen slutade det vid BIM, någon dag senare fick jag mensvärk och blev nojig. Men testen ökar ju i styrka... Nu svider det lite igen men absolut inte hela tiden. Inga ömma bröst, inget illamående, inte trött. Magen sväller upp vid läggdags men det är allt. På morgonen är den platt igen.

Vad skönt att du mår bra!

Halva mig vågar bara ta en timme i taget och halva mig försöker njuta!

Känner av magen nästan hela tiden. Som nåt diffust molande/stretande. Mår lite lite illa på morgonen men bra resten av dagen. Kan komma svag halsbränna mot kvällen. Brösten ömmar som tusan!

Har du tagit något digitalt test än? Jag tog ett på äl+10 och fick "gravid 1-2", så tänkte ta ett till digitalt nu på fredag och hoppas hoppas det kommer stå "gravid 2-3"!

Tack för all info om nipt och kub!

Tänker vänta någon vecka eller två och sen ringa mvc och boka in tider!
  • InaLo
    Rindi skrev 2017-11-28 19:46:41 följande:

Det ser bra ut tycker jag, det ser ut typ som mitt Man kan jämföra med mitt ÄL+12 fr i somras. Slutade ju med MA, men det visste jag inte då. Plus att det var första gången jag provade såna stickor. För tio år sen blev jag liksom supergravid och kräksig innan jag ens testat mig...

Mitt test i augusti på äl+ 17 såg förra gången ut som ditt på äl+12 i sommras. Det slutade med MF 6+1.
    Denna gången var det mycket starkare. Här är bilder från äl+17, äl+19, äl+21.
  • Sjuttiosjuan

Hej tjejer! Får jag vara med här:) Jag fyller 41 om en månad och är gravid för första gången. Min äggreserv är tyvärr typ obefintlig så efter 6 misslyckade Ivf försök gick vi vidare med äggdonation och blev gravida på första försöket. BF 14/6 om allt går som det ska..

Kub på måndag och jag är supernervös!!!

• Zora
    Milou3 skrev 2017-11-28 14:03:57 följande:

Hoppar in här. Ett kort tag eller ända fram till BF, det får vi se. Precis plussat så är supernojig att det ska bli mf :( Är på Äl+12 i dag så har inte bim förrän på fredag.

Är 41 år med 2 barn på 10 och 12 år från en tidigare relation. Min sambo har inga egna barn så det blir vårt första och mitt tredje.

Slänger in morgonens test från testlagret. Känns det "lagom starkt" för att vara på äl+12? Tänkte ta ett digitalt på bim!

Det ser jättebra ut och jag är säker på att ett digitalt hade visat om du tagit det redan nu. Jag tog ett digitalt på äl+12 och då var mitt testlagret sticka svagare än din. Då här såg det ut:

• Milou3
    Zora skrev 2017-11-29 16:51:43 följande:

Det ser jättebra ut och jag är säker på att ett digitalt hade visat om du tagit det redan nu. Jag tog ett digitalt på äl+12 och då var mitt testlagret sticka svagare än din. Då här såg det ut:

Jag tog ett digitalt redan äl+10 och fick då gravid 1-2 men vill se gravid 2-3 :) och då måste man väl vänta till bim minst? Är ledig i morgon så kanske springer och köper ett då och tar på fredag morgon :) när vågar man sluta testa liksom. När/om jag får ett 3+ så slutar jag testa!

Hur mår du Zora? Vilken vecka?
  • InaLo

Hittade detta. Tester i från min dotters graviditet. Mitt bim-3 ser ju ut som ditt äl+12(jag var äl+12då)zora.
    På bim+2 fick jag +3 på digitala.
    Nu fick jag 2-3v på bim+2(äl+17)köper nog ett dubbel paket digital i morgon och testar.
    Är 5+0 eller 5+1i dag.

• Zora
    Milou3 skrev 2017-11-29 18:06:27 följande:

Jag tog ett digitalt redan äl+10 och fick då gravid 1-2 men vill se gravid 2-3 :) och då måste man väl vänta till bim minst? Är ledig i morgon så kanske springer och köper ett då och tar på fredag morgon :) när vågar man sluta testa liksom. När/om jag får ett 3+ så slutar jag testa!

Aha! Då förstår jag, ja, minst till BIM :)

Jag testar inte mer. Har fått 3+ båda gångerna jag hade MA, så testerna ger egentligen bara en falsk trygghet. Eller ja.. okej då. Jag kanske testade idag och fick 3+ ;) men det säger ju som sagt inte så mycket.

Jag är i v.6 (5+1) mår tyvärr rätt bra. Kan känna lätt molvärk då och då och ibland någon form av åksjukekänsla. Men jag mår inte alls så illa som jag gjorde de två gånger det gått bra. Iof vet jag att det kom i v.6-7 då så det finns ju en liten stund kvar innan jag kommer börja bli mer orolig.
  • 3hjärtan
    Milou3 skrev 2017-11-29 18:06:27 följande:

Har ingen aning om hur dom ska visa men jag tog på bim och fick då 1-2. Veckan efter bim fick ja 2-3.
Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018