• Nikkis

40+ med BF sommaren 2018

Hej!

Några fler 40+ gravida med BF sommaren 2018?

• Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018
  • Candyjunkie
    DragonWoman skrev 2018-01-19 09:30:29 följande:
    Vi kommer vänta tills efter kub och extra ultraljud. Av mina är det bara en som "vet" .. Lillkillen envisas med att det är en bebis i mammas mage, han bara vet. 3 år gammal dessutom
    Skrattande Vår son "vet" också. Han envisas med att han ska få en lillebror. pratar väldigt mycket om att få ett syskon.  Och blandar ofta in lillkusinen "om han inte kan få någon egen kan moster skicka William med posten". Han är 5.

"Problemet" är min man... han kan inte hålla på hemligheter Drömmer han var nära att tala om det igår, då han pratade om ansvar med dottern (som är lite jobbigt förpubertär Tyst)
  • InaLo

Känns som att alla mina barn har på känn att något är på G. Min 12åring tittar jämt på bebissaker och kläder och frågar on det inte är gulligt. Min 17 åring kommer med lite mer diskreta hintar och min 6åring frågade om inte vi kunde skaffa trillingar, hon känner sig nämligen berädd att bli storasyster sa hon.

Någon som börjar känna sin livmoder kant. Min livmodercancer är väldigt högt uppe för min vecka. 13+0 den är 1cm under naveln, bm som gjorde kub bekräftade att livmodern var väldigt högt uppe men fostret stämmer i storlek. Har för mig att livmodern ska vara någon cm över blygbenet nu. Hur är det för er?

• Zora

Jag har inte skrivit i tråden förut, tror jag, men jag blir 40 i år och väntar 3:e barnet i juli.

Nu har jag gjort KUB. Fick 1:11000 på downs och 1:2000 på de andra två. Innan kub var jag säker på att vi skulle göra nipt ändå, oavsett resultat. Men nu vacklar jag lite. Får man falskt positivt, vilket kan hända om jag förstått det rätt, på nipt måste man ju göra FVP ?i onödan? samtidigt skulle jag känna mig mycket lugnare om resultatet var negativt, jämfört med den lilla oro som ändå, av någon anledning, finns efter KUB. Vi fick ju bra siffror som jag förstått det, men det är ju ändå bara en sannolikhet.. tycker att det är ofantligt svårt att bestämma hur vi ska göra..

Någon som har någon tanke? Hur har ni gjort som fått bra på KUB? Gjorde ni nipt ändå? Visst är mina siffror bra?

• beso
    Zora skrev 2018-01-19 16:45:59 följande:

Jag har inte skrivit i tråden förut, tror jag, men jag blir 40 i år och väntar 3:e barnet i juli.

Nu har jag gjort KUB. Fick 1:11000 på downs och 1:2000 på de andra två. Innan kub var jag säker på att vi skulle göra nipt ändå, oavsett resultat. Men nu vacklar jag lite. Får man falskt positivt, vilket kan hända om jag förstått det rätt, på nipt måste man ju göra FVP ?i onödan? samtidigt skulle jag känna mig mycket lugnare om resultatet var negativt, jämfört med den lilla oro som ändå, av någon anledning, finns efter KUB. Vi fick ju bra siffror som jag förstått det, men det är ju ändå bara en sannolikhet.. tycker att det är ofantligt svårt att bestämma hur vi ska göra..

Någon som har någon tanke? Hur har ni gjort som fått bra på KUB? Gjorde ni nipt ändå? Visst är mina siffror bra?

Hej o välkommen! Grattis också! :) Jag blir oxå 40 i år och väntar mitt 4e! :) Jag är bara i v 7+5 Så har inte satt mig in i detta med alla dessa test ännu men garanterat kommer jag att bli jättenervös o orolig. Jag kommer nog göra både kub o nip..visar dom halvdåliga/halvbra resultat vet jag inte hur jag skulle gå vidare.. FVP är ju bra så man kan slappna av eller kunna förbereda sig på om det är något problem. Men jag har gjort FVP tidigare och det gör jag helst inte om..väntan var också fruktansvärd även om det var ett posetivt besked.
  • Zora
    beso skrev 2018-01-19 17:20:27 följande:

Hej o välkommen! Grattis också! :) Jag blir oxå 40 i år och väntar mitt 4e! :) Jag är bara i v 7+5 Så har inte satt mig in i detta med alla dessa test ännu men garanterat kommer jag att bli jättenervös o orolig. Jag kommer nog göra både kub o nip..visar dom halvdåliga/halvbra resultat vet jag inte hur jag skulle gå vidare.. FVP är ju bra så man kan slappna av eller kunna förbereda sig på om det är något problem. Men jag har gjort FVP tidigare och det gör jag helst inte om..väntan var också fruktansvärd även om det var ett posetivt besked.

Tack! :)

Ja, jag är ju rädd att nipt skulle visa dåligt, samtidigt skulle det som sagt kännas väldigt bra om det visar bra! Så svårt att ta beslut om detta
  • 3hjärtan

Fick också bra på kub. Men valde nipt ändå. För att kunna känna mig lugn.

Men tycker du borde vara lugn med så fina siffror
  • Zora
    3hjärtan skrev 2018-01-19 18:07:44 följande:

Fick också bra på kub. Men valde nipt ändå. För att kunna känna mig lugn.

Men tycker du borde vara lugn med så fina siffror

Ja, jag borde det ja :) Men så finns den där lilla oron. Läste någonstans att med KUB upptäcks 80% av avvikelserna, medan 20% får bra siffror trots avvikelse.. genast snurrar ju hjärnan några extra varv
  • 3hjärtan
    Zora skrev 2018-01-19 18:14:01 följande:

Ja, jag borde det ja :) Men så finns den där lilla oron. Läste någonstans att med KUB upptäcks 80% av avvikelserna, medan 20% får bra siffror trots avvikelse.. genast snurrar ju hjärnan några extra varv

Ja därför tog jag nipt ändå
  • InaLo

Hej!

Minns att du faktist var med i denna tråd i början. Kommer i håg dig eftersom jag var med i 38+gruppen på planera barn från början och då var du där med. Jag slutade skriva där eftersom jag tyckte det var så jobbigt varje gång mensen kom. Har för mig att du väntar i slutet av juli. Så välkommen tillbaks.

Jag fick 1:20000 men min sambo vil ändå göra NIPT. Jag upplever det mäst bara jobbigt men vi kom överens om att vi ska göra fosterdiagnostik innan graviditeten. Jag hade gärna skippat vidare testning.

Jag har läst att kub hittar 90% av de tre vanligaste kromosonavikelserna.
  • Zora
    InaLo skrev 2018-01-19 19:11:58 följande:

Hej!

Minns att du faktist var med i denna tråd i början. Kommer i håg dig eftersom jag var med i 38+gruppen på planera barn från början och då var du där med. Jag slutade skriva där eftersom jag tyckte det var så jobbigt varje gång mensen kom. Har för mig att du väntar i slutet av juli. Så välkommen tillbaks.

Jag fick 1:20000 men min sambo vil ändå göra NIPT. Jag upplever det mäst bara jobbigt men vi kom överens om att vi ska göra fosterdiagnostik innan graviditeten. Jag hade gärna skippat vidare testning.

Jag har läst att kub hittar 90% av de tre vanligaste kromosonavikelserna.

Hej!

Jag minns dig från 38+ gruppen också :) Ja det stämmer, fick BF 29/7 enligt KUB.

Ja, vi sa också redan innan att vi skulle göra NIPT oavsett, men det är jag som nu efter KUB börjar fundera på annat. Har inte kunnat glädjas fullt ut hittills pga de två MA:na jag hade innan det här och mitt mål har liksom varit att komma till KUB och få se en levande bebis och sedan göra nipt oavsett resultat.

Nu efteråt så känns det som att det bara kommer dra ut längre på tiden, att oron ska fortsätta iom väntan på nipt resultat osv. Samtidigt kanske jag kommer gå och vara lätt orolig resten av graviditeten om jag inte gör det.

Just nu lutar det åt att göra nipt ändå. Sambon vill fortfarande att vi gör det, eller, han säger att jag har mest bestämmande, vi gör som jag vill. Känns lite dumt om jag bestämmer att hoppa över och sen visar det sig att det var nåt ändå. Då lär jag få höra det testen av livet, typ
Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018