• Nikkis

40+ med BF sommaren 2018

Hej!

Några fler 40+ gravida med BF sommaren 2018?

• Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018
  • Zora

Själv är jag tvungen att göra kejsarsnitt den här gången också :( Oroar mig mycket över att få infektioner iom att det är mitt i sommaren. Oroar mig också för att få ?sämre? operatör, dom bra kanske har semester.. nä, många tankar flyger runt. Hade jag fått välja hade jag kört vaginalt, men nu har jag två snitt bakom mig så det är som det är.

• Milou3
    Zora skrev 2018-02-07 21:31:26 följande:

Själv är jag tvungen att göra kejsarsnitt den här gången också :( Oroar mig mycket över att få infektioner iom att det är mitt i sommaren. Oroar mig också för att få ?sämre? operatör, dom bra kanske har semester.. nä, många tankar flyger runt. Hade jag fått välja hade jag kört vaginalt, men nu har jag två snitt bakom mig så det är som det är.

Ursäkta en novis här men måste man köra kejsarsnitt om man fött med det tidigare? Eller varför måste du det?
  • Acefi

Hej, här ligger jag och avundas er som väntar och planerar och kan inte låta bli att slinka in med en liten parentes till kejsarsnittstänket ovan. Våra två första föddes med kejsarsnitt, ett akut men tyvärr sövning ändå och ett urakut. Vårt tredje och fjärde barn föddes vaginalt. Det blir inte per automatik snitt igen efter två tidigare snitt, mest beror det på varför det blev snitt innan och sen på hur gärna man vill försöka föda vaginalt.

Allt gott och lycka till :)

• Zora
    Milou3 skrev 2018-02-07 21:40:40 följande:

Ursäkta en novis här men måste man köra kejsarsnitt om man fött med det tidigare? Eller varför måste du det?

Har man fött med KS en gång är det ok att föda vaginalt nästa, men har man gjort två, då blir det KS hädanefter.
  • Stardust74
    beso skrev 2018-01-28 11:43:40 följande:

När började ni få mage om ni fått det än? Med min första tog det typ till 6e månaden innan folk kunde se! Med dom andra två minns jag inte hehe! ;)

På mig började det synas rätt tidigt (3 mån kanske) och nu i vecka 19 ser man tydligt;) Det är ju iofs mitt 4:e barn, eller så är jag skapt så här;))
  • Zora
    Acefi skrev 2018-02-07 23:18:13 följande:

Hej, här ligger jag och avundas er som väntar och planerar och kan inte låta bli att slinka in med en liten parentes till kejsarsnittstänket ovan. Våra två första föddes med kejsarsnitt, ett akut men tyvärr sövning ändå och ett urakut. Vårt tredje och fjärde barn föddes vaginalt. Det blir inte per automatik snitt igen efter två tidigare snitt, mest beror det på varför det blev snitt innan och sen på hur gärna man vill försöka föda vaginalt.

Allt gott och lycka till :)

Fast det verkar inte gälla här. Både min BM och de läkare jag pratat med har sagt att efter andra snittet blir det snitt igen. Inget val. Men det kanske är olika var man bor?
  • Lind75

Jag körde kejsarsnitt på min son, nu 6 år. Det blev akut kejsarsnitt, men var lugnt och fint ändå. Han kunde bara inte komma ut ordentligt, man trodde jag kanske hade fel på höften på ngt sätt. (Men jag röntgade detta efteråt och det var inget konstigt.) Det kallas ju akut om det inte är planerat. Blev inte sövd, lokalbedövning. Var hur lugnt och fint som helst, och återhämtade mig snabbt, idag ser man knappt snittet. Så för mig önskar jag kejsarsnitt igen, men jag kanske bara hade tur förra gången? Har ni alla dåliga erfarenhet av snitt? Jag tycker däremot mina vänner haft jättemycket problem efter vaginalt, fått brock efteråt, spruckit massor som tagit tid läka, osv. Burr - livrädd för vaginalt! Min fråga är snarare hur lätt man får snitt nu på andra barnet...

• Zora
    Lind75 skrev 2018-02-08 11:48:34 följande:

Jag körde kejsarsnitt på min son, nu 6 år. Det blev akut kejsarsnitt, men var lugnt och fint ändå. Han kunde bara inte komma ut ordentligt, man trodde jag kanske hade fel på höften på ngt sätt. (Men jag röntgade detta efteråt och det var inget konstigt.) Det kallas ju akut om det inte är planerat. Blev inte sövd, lokalbedövning. Var hur lugnt och fint som helst, och återhämtade mig snabbt, idag ser man knappt snittet. Så för mig önskar jag kejsarsnitt igen, men jag kanske bara hade tur förra gången? Har ni alla dåliga erfarenhet av snitt? Jag tycker däremot mina vänner haft jättemycket problem efter vaginalt, fått brock efteråt, spruckit massor som tagit tid läka, osv. Burr - livrädd för vaginalt! Min fråga är snarare hur lätt man får snitt nu på andra barnet...

Mitt första snitt har jag dåliga erfarenheter ifrån (planerat) med allt från att det gjorde skitont med bedövningen, flera illamåendeatacker (blodtrycksfall) under operationen. Förlorade nästan en liter blod. Ett snitt som blev väldigt fult och jag hade ont lång tid efteråt. Först 6 månader senare kändes magen hyfsat som vanligt igen, men det tog mycket längre tid innan det kändes helt som vanligt.

Mitt andra snitt gick jättebra! (akut) Inga blodtrycksfall, inte ont av bedövningen, förlorade bara runt 300-400 ml blod. Ont hade jag däremot efteråt, förstås. Men det värsta gick över efter ca 5-7 dagar och sedan kändes det ganska bra efter 14 dagar. Efter ca 6 månader kändes det typ som vanligt. Ärret är större än förra gången och bitvis fortfarande fult. Men det känns helt ok.

Hur lätt man får snitt andra gången har jag ingen aning om. Meningen var att jag skulle föda vaginalt, men så blev det inte.
  • Acefi

Hej @Zora, här i Sthlm blir det inte automatiskt snitt efter två tidigare snitt. Tror det beror på anledningen till varför man tidigare blivit snittad, egna önskemål samt vilka läkare man råkar möta hur tredje och kommande förlossningar blir.

Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018