• Anonym (Fastochfin)

När bör kvinnor sluta klä sig i leggings? Gräns vid 25 år?

Vad säger ni modelejon?

• Svar på tråden När bör kvinnor sluta klä sig i leggings? Gräns vid 25 år?
  • Glinda från Oz
    Anonym (123) skrev 2017-10-15 22:04:40 följande:

Det där var jättesnyggt, men det är mest pumpsen och kappan som gör stilen. Ser aldrig svenska kvinnor klä sig sådär. Leggings ser jag mest på överviktiga som tycker det är bekvämare än jeans...

Men jag kanske bor i en för liten håla utan stil.

Jag hade gärna använt pumps varje dag om man inte fick snea blickar för att man är för "festklädd" till vardags.

Leggings kombineras ju alltid med något, ingen går ju med bara leggings. Jag tycker en hel del personer klär sig som hon på bilden till festligare tillfällen.

Leggings kan se ut på massor av sätt, jag tror du inte tänker på att det är leggings om du inte ser dem bäras så som du tänker att de ska bäras.
  • Glinda från Oz
    taquine skrev 2017-10-15 22:54:54 följande:

Haha ja kan väl inte bli mer taffligt, vem skulle springa omkring med röda pumps eller några fakeskinnbyxor 2017? Ryser av bilden 

Men det där med stil och klass är ju inte dom som häckar här på fl grej

Nja, den här bilden var ju bara från ett reportage om Prada, men de är kanske ett taffligt märke enligt dig. Du behöver inte alls gilla hennes stil, det är inte min smak alls, men det är inte samma sak som att det är taffligt.
  • Glinda från Oz
    Efraim Barkbit skrev 2017-10-15 22:12:53 följande:

Minst sagt taffligt ja.

Gör det någon skillnad om jag säger att det är en reportage bild från en artikel om Prada? Ett av världens mest exklusiva märken. Du behöver inte gilla stilen, det är inte min smak alls, men det är inte samma sak som att det är taffligt.
  • EmberEyes
    Glinda från Oz skrev 2017-10-15 21:37:17 följande:
    Det här är alltså en tafflig stil enligt dig?
    Just den looken är ju lite nattfjärils-varning från midjan och ner, tycker jag. Oavsett vad det är för märke på kläderna.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Det är väl klart att folk får lov att klä sig precis hur de vill, och min åsikt är min åsikt och ingen ska göra sina egna klädval baserat på min åsikt utan sin egen.

Men jag är i min fulla rätt att se mig om när jag är på stan, på bussen, i affären och faktiskt överallt annars. Och jag är i min fulla rätt att tycka att vissa saker är visuellt attraktiva för mig och andra inte. Och om jag blir tillfrågad om min smak/åsikt, som i denna tråden, får jag lov att uttrycka det (på ett respektfullt sätt).

Och sedan har alla andra rätt att ha sin smak och åsikter, och uttrycka dessa (på ett respektfullt sätt).

Min största pet peeve med leggings är kombinationen leggings  + strumpor (så det syns att det är just kombon leggings + strumpor). Den där skarven eller sömmen eller vad det kallas mellan strumpor och leggings är allt annat än attraktivt. Ännu värre när det inte bara är en skarv, utan en tydlig kontrast mellan färg/mönster.
    Varför inte bära vanliga strumpbyxor? Strumpbyxor finns i både tjocka och tunna varianter och varierande material och mönster.
  • Efraim Barkbit
    Glinda från Oz skrev 2017-10-16 00:21:07 följande:

Gör det någon skillnad om jag säger att det är en reportage bild från en artikel om Prada? Ett av världens mest exklusiva märken. Du behöver inte gilla stilen, det är inte min smak alls, men det är inte samma sak som att det är taffligt.

Prada kan helt avgjort vara taffligt. Att ett modehus är känt hindrar inte dem från att göra taffliga saker. Nästan så att det förstärker taffligheten i detta fallet.
  • Glinda från Oz
    Efraim Barkbit skrev 2017-10-16 00:54:37 följande:

Prada kan helt avgjort vara taffligt. Att ett modehus är känt hindrar inte dem från att göra taffliga saker. Nästan så att det förstärker taffligheten i detta fallet.

Taffligt betyder att något är klumpigt, tafatt eller oskickligt och det är inte det här, sedan kan du tycka det är förjävligt fult, men det är något helt annat.
  • Glinda från Oz
    EmberEyes skrev 2017-10-16 00:46:32 följande:

Just den looken är ju lite nattfjärils-varning från midjan och ner, tycker jag. Oavsett vad det är för märke på kläderna.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Det är väl klart att folk får lov att klä sig precis hur de vill, och min åsikt är min åsikt och ingen ska göra sina egna klädval baserat på min åsikt utan sin egen.

Men jag är i min fulla rätt att se mig om när jag är på stan, på bussen, i affären och faktiskt överallt annars. Och jag är i min fulla rätt att tycka att vissa saker är visuellt attraktiva för mig och andra inte. Och om jag blir tillfrågad om min smak/åsikt, som i denna tråden, får jag lov att uttrycka det (på ett respektfullt sätt).

Och sedan har alla andra rätt att ha sin smak och åsikter, och uttrycka dessa (på ett respektfullt sätt).

Min största pet peeve med leggings är kombinationen leggings  + strumpor (så det syns att det är just kombon leggings + strumpor). Den där skarven eller sömmen eller vad det kallas mellan strumpor och leggings är allt annat än attraktivt. Ännu värre när det inte bara är en skarv, utan en tydlig kontrast mellan färg/mönster.

Varför inte bära vanliga strumpbyxor? Strumpbyxor finns i både tjocka och tunna varianter och varierande material och mönster.

Tycker du leggings är fult tycker du att vanliga strumpbyxor är det också, det är i princip samma sak, ända skillnaden är att leggings saknar fot.
  • Anonym (MS)

Jag brukar använda leggings när jag tränar, fast då i ett sådant material som är skönt att ha även om man svettas lite. Inte bomull alltså. Annars är jag personligen inte så förtjust i det. Vill jag ha något under kjol/klänning så använder jag alla gånger hellre strumpbyxor. Ioförsig använder jag inte byxor så mycket överhuvudtaget, föredrar kjol eller klänning. Så då finns det inte riktigt någon plats för leggings i min garderob mer än för träning.

Men, har sett en del som lyckats klä upp leggins väldigt snyggt och få till en bra outfit med dem. Utan att man tänker "leggings!" direkt när man ser dem. Och sen så har ju en del av modet de senaste åren vart väldigt influenserat av sport och därav många som har leggings + sneakers + någon typ av tröja. Inget för mig, men ser väl inte illa ut heller.

Är 25 år och kommer nog inte ändra på mitt användande av leggings när jag passerat 25 år ;)

• EmberEyes
    Glinda från Oz skrev 2017-10-16 01:46:30 följande:
    Tycker du leggings är fult tycker du att vanliga strumpbyxor är det också, det är i princip samma sak, ända skillnaden är att leggings saknar fot.
    Tack för att du talar om för mig vad jag kan och inte kan tycka är fult. Jag hade aldrig kunnat reda ut min åsikt i ämnet utan ditt stöd.
  • Efraim Barkbit
    Glinda från Oz skrev 2017-10-16 01:44:56 följande:

Taffligt betyder att något är klumpigt, tafatt eller oskickligt och det är inte det här, sedan kan du tycka det är förjävligt fult, men det är något helt annat.

Jo jag tycker taffligt beskriver klädkombon alldeles precis. Sedan får du tycka något annat så mycket du vill. Lika bra du accepterar det.
Svar på tråden När bör kvinnor sluta klä sig i leggings? Gräns vid 25 år?