Överviktigt barn – hur göra?
Hej alla!
Min yngste (10 år) har under det senaste året successivt gått upp i vikt, och nu är han klart överviktig. Jag vet inte hur jag ska göra med detta; det är ju inte bra med en övervikt, men samtidigt vill jag inte hålla på med nån vikthets. Jag lider själv av en svår ätstörning sen 30 år tillbaka, så jag vet vilket skit det kan leda till.
Vad skulle ni ha gjort i den här situationen? Skulle ni ha låtit det hela bero (fast det är ju det jag har gjort hittills, och det har ju bara blivit värre...), eller skulle ni ha gjort nåt åt det? Och i så fall, HUR hade ni gjort? Hur hade ni förklarat, och hur hade ni gjort rent konkret - förbjudit alla former av "onyttiga" saker? Begränsat hans matportioner? Sett till att han motionerade mer...?
Jag vill verkligen inte plantera några jobbiga tankar hos honom, men samtidigt vill jag ju inte att han ska behöva dras med en övervikt som är dålig för hans hälsa... Det värsta är att hans bröder allihop är smala som tändstickor, och de äter frejdigt godis, kakor, glass osv utan att det händer ett enda dugg med deras vikt. Så där är ju också ett problem - det finns ju ingen anledning att säga att de inte ska få äta glass eller godis (inom rimliga gränser förstås!) bara för att lillebror inte får. Samtidigt blir det ju jätteorättvist om de får äta, men inte han...
Någon som har några kloka tankar om det här?