• Sphynxey

Överviktigt barn – hur göra?

Hej alla!
    Min yngste (10 år) har under det senaste året successivt gått upp i vikt, och nu är han klart överviktig. Jag vet inte hur jag ska göra med detta; det är ju inte bra med en övervikt, men samtidigt vill jag inte hålla på med nån vikthets. Jag lider själv av en svår ätstörning sen 30 år tillbaka, så jag vet vilket skit det kan leda till. 

Vad skulle ni ha gjort i den här situationen? Skulle ni ha låtit det hela bero (fast det är ju det jag har gjort hittills, och det har ju bara blivit värre...), eller skulle ni ha gjort nåt åt det? Och i så fall, HUR hade ni gjort? Hur hade ni förklarat, och hur hade ni gjort rent konkret - förbjudit alla former av "onyttiga" saker? Begränsat hans matportioner? Sett till att han motionerade mer...?

Jag vill verkligen inte plantera några jobbiga tankar hos honom, men samtidigt vill jag ju inte att han ska behöva dras med en övervikt som är dålig för hans hälsa... Det värsta är att hans bröder allihop är smala som tändstickor, och de äter frejdigt godis, kakor, glass osv utan att det händer ett enda dugg med deras vikt. Så där är ju också ett problem - det finns ju ingen anledning att säga att de inte ska få äta glass eller godis (inom rimliga gränser förstås!) bara för att lillebror inte får. Samtidigt blir det ju jätteorättvist om de får äta, men inte han...

Någon som har några kloka tankar om det här?

• Svar på tråden Överviktigt barn – hur göra?
  • Anna60

Har du låtit kolla hans sköldkörtel? Det är oerhört vanligt att sköldkörteln kluddar och att ämnesomsättningen sjunkit. Det låter ju väldigt konstigt att hans syskon är pinnsmala och han är överviktig.

• Studentpappa

Dra ner på godsaker för hela familjen, laga bättre mat. Rör på er tillsammans utan att det behöver vara riktat till barnets övervikt etc.

Jag involverar mina barn när jag tränar, sen hoppar jag studsmatta med dem cyklar bara för att cykla osv. När de blir tillräckligt stora kommer jag försöka få dem att springa med mig. Vi har sprungit barnlopp sedan de var bara några år bara som en rolig grej utan att lägga någon prestige i det. Lika på vintern åker vi längd och sedan pulka som en lek de tänker inte ens på att de tränar egentligen.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Z)

Trumma in goda vanor. Inga sötsaker eller skräp till vardags. Inga sötade drycker. Var noga med att servera färska grönsaker till varje måltid, ställ gärna fram dem först så de säkert äts. Skippa halvfabrikat, laga bra mat.

Använd inte helgerna som ursäkt för att vräka i sig godis, lär barnen måttfullhet. Man äter lite av det som är onyttigt och mycket av det som är nyttigt.

Se till att sonen rör på sig i vardagen, cykla, gå, springa. Någon fysisk aktivitet ett par ggr / vecka.

• Magzzan

Har själv en son med övervikt. Vi jobbar tillsammans med dietist på barnmottagningen. Du kan ju ta hjälp av skolsköterskan också.

Det vi gör är att kontrollera hans portioner alltid bara en portion och uppmätt med hans hand. En knuten hand potatis,pasta eller ris, Samma med kött+sås, grönsaker fritt.
    Ibland vill han ha mer men d gäller det att stålsätta sig och säga nej du har fått din portion. Självklart äter inte vi i familjen mer heller.
    Inga efterätter i veckan inga sötsaker i veckan endast lite på lördagen och läsk bara fredag och lördag kväll.
    Jag försöker tänka att det är för hans skull. Min son har även egna kantiner i skolan med rätt uppmätt mängd mat vid varje måltid.

• Studentpappa
    Magzzan skrev 2017-09-14 16:15:41 följande:

Har själv en son med övervikt. Vi jobbar tillsammans med dietist på barnmottagningen. Du kan ju ta hjälp av skolsköterskan också.

Det vi gör är att kontrollera hans portioner alltid bara en portion och uppmätt med hans hand. En knuten hand potatis,pasta eller ris, Samma med kött+sås, grönsaker fritt.

Ibland vill han ha mer men d gäller det att stålsätta sig och säga nej du har fått din portion. Självklart äter inte vi i familjen mer heller.

Inga efterätter i veckan inga sötsaker i veckan endast lite på lördagen och läsk bara fredag och lördag kväll.

Jag försöker tänka att det är för hans skull. Min son har även egna kantiner i skolan med rätt uppmätt mängd mat vid varje måltid.

Är läsk två dagar i veckan "bara" alltså? Hur mycket läsk dricker folk idag egentligen?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • John22

Frågan är alltså om du ska fördöma honom till ett liv av fetma eller om du ska se till att han äter i måttliga mängder och rör på sig dagligen?

Svaret är givet.

• Anonym (gg)

Jag skulle ha lagt om hela familjens kosthållning. Även om de andra barnen inte är överviktiga så  är det inte hälsosamt. Det är så pass viktigt att ett barn inte utvecklar fetma att det får syskonen ta. En dag i veckan kan de få godis. Inget godis, snacks, kakor edyl andra dagar. Ingen läsk eller juice. Naturell mineralvatten istället.
    Prata inte om vikt överhuvudtaget. Du behöver inte diskutera detta med barnen, om de frågar anger du endast hälsoskäl.
    Du bestämmer vilken mat som ska stå på bordet men de bestämmer hur mycket de själva ska äta. Servera alltså nyttig mat. Mycket grönsaker, inte vit pasta /vitt ris /vitt bröd.
    Få in vardagsmotion. Gå eller cykla till skolan. Var ute på helgen och ta långpromenad eller rör er på annat sätt som ni tycker är roligt.

• Glinda från Oz

Övervikten är troligtvis ett resultat av att hela familjen låter fel, du nämner godis, kakor, glass etc. Du behöver se över hur ni äter, mer grönsaker, bättre mat etc. Laga gärna så att det precis räcker för då kan ingen ta extra av sås och kött utan man får äta sig mätt på grönsaker. Godis och andra onyttigheter äts bara en gång i veckan och så är det för alla. Det här kommer alla vinna på hälsomässigt och din son behöver inte känna sig utpekad.

• Anonym (gg)

Köp inte frukostflingor de brukar ha alldeles för högt kalori och sockerinnehåll. Köp inte heller sötade mejeriprodukter eller oboy

• Anonym (Ingen expert)

Jag är ingen expert, men när det gäller barn så måste hela familjen engagera sig.
    Ha som vana att alla i familjen går 20-30 minuter om dagen. Ett annat sätt är att äta på mindre tallrikar och vänta en stund tills man tar nästa portion. Det bästa är nog att ta kontakt med en dietist och få hjälp och stöttning. Hela familjen måste börja med de nya vanorna.

Svar på tråden Överviktigt barn – hur göra?