Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Överviktigt barn – hur göra?

Dra ner på godsaker för hela familjen, laga bättre mat. Rör på er tillsammans utan att det behöver vara riktat till barnets övervikt etc.

Jag involverar mina barn när jag tränar, sen hoppar jag studsmatta med dem cyklar bara för att cykla osv. När de blir tillräckligt stora kommer jag försöka få dem att springa med mig. Vi har sprungit barnlopp sedan de var bara några år bara som en rolig grej utan att lägga någon prestige i det. Lika på vintern åker vi längd och sedan pulka som en lek de tänker inte ens på att de tränar egentligen.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Magzzan skrev 2017-09-14 16:15:41 följande:

Har själv en son med övervikt. Vi jobbar tillsammans med dietist på barnmottagningen. Du kan ju ta hjälp av skolsköterskan också.

Det vi gör är att kontrollera hans portioner alltid bara en portion och uppmätt med hans hand. En knuten hand potatis,pasta eller ris, Samma med kött+sås, grönsaker fritt.

Ibland vill han ha mer men d gäller det att stålsätta sig och säga nej du har fått din portion. Självklart äter inte vi i familjen mer heller.

Inga efterätter i veckan inga sötsaker i veckan endast lite på lördagen och läsk bara fredag och lördag kväll.

Jag försöker tänka att det är för hans skull. Min son har även egna kantiner i skolan med rätt uppmätt mängd mat vid varje måltid.

Är läsk två dagar i veckan "bara" alltså? Hur mycket läsk dricker folk idag egentligen?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Överviktigt barn – hur göra?