• Sphynxey

Överviktigt barn – hur göra?

Hej alla!
    Min yngste (10 år) har under det senaste året successivt gått upp i vikt, och nu är han klart överviktig. Jag vet inte hur jag ska göra med detta; det är ju inte bra med en övervikt, men samtidigt vill jag inte hålla på med nån vikthets. Jag lider själv av en svår ätstörning sen 30 år tillbaka, så jag vet vilket skit det kan leda till. 

Vad skulle ni ha gjort i den här situationen? Skulle ni ha låtit det hela bero (fast det är ju det jag har gjort hittills, och det har ju bara blivit värre...), eller skulle ni ha gjort nåt åt det? Och i så fall, HUR hade ni gjort? Hur hade ni förklarat, och hur hade ni gjort rent konkret - förbjudit alla former av "onyttiga" saker? Begränsat hans matportioner? Sett till att han motionerade mer...?

Jag vill verkligen inte plantera några jobbiga tankar hos honom, men samtidigt vill jag ju inte att han ska behöva dras med en övervikt som är dålig för hans hälsa... Det värsta är att hans bröder allihop är smala som tändstickor, och de äter frejdigt godis, kakor, glass osv utan att det händer ett enda dugg med deras vikt. Så där är ju också ett problem - det finns ju ingen anledning att säga att de inte ska få äta glass eller godis (inom rimliga gränser förstås!) bara för att lillebror inte får. Samtidigt blir det ju jätteorättvist om de får äta, men inte han...

Någon som har några kloka tankar om det här?

• Svar på tråden Överviktigt barn – hur göra?
  • Sphynxey
    John22 skrev 2017-09-14 16:38:42 följande:

Frågan är alltså om du ska fördöma honom till ett liv av fetma eller om du ska se till att han äter i måttliga mängder och rör på sig dagligen?

Svaret är givet.

Ja, när du formulerar det så... så ja, då är ju svaret givet. Min fundering var väl snarast om jag borde ha lite is i magen och vänta och se... Kanske är det bara en övergående fas - tidigare var han ju också smal... Mer så tänker jag.
  • Sphynxey
    Anonym (Ingen expert) skrev 2017-09-14 17:28:57 följande:

Jag är ingen expert, men när det gäller barn så måste hela familjen engagera sig.
    Ha som vana att alla i familjen går 20-30 minuter om dagen. Ett annat sätt är att äta på mindre tallrikar och vänta en stund tills man tar nästa portion. Det bästa är nog att ta kontakt med en dietist och få hjälp och stöttning. Hela familjen måste börja med de nya vanorna.

Hm... ja, alltså, promenerar gör han betydligt mer än 20-30 minuter om dan (se även mitt svar till Anna60). Och vår kosthållning är bra (se inlägg #10). Problemet ligger nog närmast i att barnen äter för mycket mat ? dvs för hans bröder är det ju inte för mycket...
  • Sphynxey
    C78 skrev 2017-09-14 19:07:31 följande:

Vet inte vad ni har för kost i familjen som det är nu men när min mamma fick diabetes och var tvungen att gå ner i vikt var det långsamma kolhydrater som gällde. Hon ändrade kosten där och då och gick ner. Hon mår i dag väldigt bra. Hon håller sig fortfarande till den kost som får hennes kropp att må som bäst (långsamma kolhydrater) men unnar sig onyttigheter nån gång varje vecka. Typ lördagsgodis. Kanske detta är något för din familj att prova? Det gynnar alla och ingen behöver känna sig utanför. Fortsätter din sons viktuppgång hade jag tagit kontakt med läkare och kollat hans värden. Lycka till :)

Ja, detta låter precis så som vi redan lever... se även #10. Kanske har du (och Anna60) rätt i att det kan vara nåt faktiskt problem med hans ämnesomsättning, så att jag borde söka för det...
  • 6barnMadde

Hej! Jag skulle dra ner med sötsakerna för alla barn, att de t.ex. bara få äta vid en helgdag t.ex. Sen kan du ju alltid ta med dig barnet/barnen när du kanske ska ut och gå eller ta med dom och simma/bada? Det bästa är nog att dra med hela familjen istället för bara honom för så kommer han tillslut ändå fatta att du/ni gör så för han är överviktig. Och om man då ist dra med alla barnen så borde inte samma tankar komma i hans huvud. Vill ju inte att han ska må dåligt över sin övervikt då min bror när vi var små var överviktig och då klantade vår ena förälder till det och sa att han inte få vara tjock mer och att han måste äta lite och inget godis alls för då fortsätter han bli fet. Vet att brorsan har men för det ännu idag då han är väldigt viktig av vad han äter. Jag tror det kommer funka bra! 

• C78
    Sphynxey skrev 2017-09-14 22:24:59 följande:
    Ja, detta låter precis så som vi redan lever... se även #10. Kanske har du (och Anna60) rätt i att det kan vara nåt faktiskt problem med hans ämnesomsättning, så att jag borde söka för det...
    Ja det är långt i från alla fall av övervikt som har med kosten att göra. Och hade matvanorna hos er varit helt upp och ner borde kanske fler i familjen haft övervikt. Jag tror ni kan få en del svar och hjälp hos läkare. Hoppas det löser sig på bästa sätt för er/sonen.
  • Anonym (Z)
    Sphynxey skrev 2017-09-14 22:09:53 följande:

Ja, går gör han mycket - om än inomhus... se även mitt svar till Anna60. Han cyklar även till och från skolan, vilket blir ca en halvtimmes cykeltur per dag. Jag vet inte om man borde försöka få honom att röra sig ännu mer?

Det är jättebra vardagsmotion! Har han något fritidsintresse där han rör sig mer intensivt? Om inte så kanske ni kan få honom att intressera sig för något?

Att kolla upp sköldkörteln är också en bra idé, boka tid på vårdcentralen.

Tänk på att små förändringar kan göra stor skillnad över tid. Fundera över om han äter någon kalorifälla ni inte tänker på. Vad äter han efter skolan innan ni kommer hem? Kanske har han lagt till någon vana ni inte har koll på?
  • Anna60
    Sphynxey skrev 2017-09-14 21:56:22 följande:
    Oj vad många svar! Tusen tack för detta!

Jag känner att jag måste förtydliga det här med våra matvanor lite: just pga min egen ätstörning äter vi väldigt "rätt" hemma; jag har varit i vården i många år, och hårddrillats i hur man ska äta på ett bra och sunt sätt. Jag unnar barnen godis i måttliga mängder på fredagskvällarna och när nån fyller år eller liknande (vilket för övrigt inte är något problem överhuvudtaget; i alla fall inte enligt någon av alla de dietister jag haft genom åren). Men jag inser nu att jag uttryckte mig otydligt innan jag menade bara att de andra barnen utan problem kan äta glass, kakor, godis och liknande NÄR DET BJUDS inte att de sitter och proppar i sig det för jämnan. Min undran var alltså snarast om jag ska säga att min 10-åring inte får äta sötsaker ÖVERHUVUDTAGET... men då uppstår problemet med att antingen behöva förbjuda enbart honom, eller säga till de andra barnen att de inte heller får äta nåt. Inte helt lätt. 

Jag har hur som helst fått många kloka och tänkvärda svar, vilket jag verkligen uppskattar och tackar för. Det är så lätt att fastna i sina tankar om hur man ska göra för att göra "rätt". Några av era svar svarar jag närmare på i det följande Glad
    Ingen unge blir tjock om de bara äter hyfsat rätt och lagom portioner. Godis på lördagar och en glass ibland är verkligen inte farligt. Tror inte på att dra in på allt. Hur tråkigt blir inte livet då? Många barn rör sig dock för litet. Dina gör kanske inte det. Därför bör du nog i första han utesluta sköldkörtelproblem. När du uteslutit det kan du fundera lite på vad det är som gör din son rultig. Rör han sig för lite? Sitter han med paddan jämt? Om det är ett problem så får man styra upp lite där.
  • No Logo
    Sphynxey skrev 2017-09-14 21:56:22 följande:

Oj vad många svar! Tusen tack för detta!

Jag känner att jag måste förtydliga det här med våra matvanor lite: just pga min egen ätstörning äter vi väldigt "rätt" hemma; jag har varit i vården i många år, och hårddrillats i hur man ska äta på ett bra och sunt sätt. Jag unnar barnen godis i måttliga mängder på fredagskvällarna och när nån fyller år eller liknande (vilket för övrigt inte är något problem överhuvudtaget; i alla fall inte enligt någon av alla de dietister jag haft genom åren). Men jag inser nu att jag uttryckte mig otydligt innan ? jag menade bara att de andra barnen utan problem kan äta glass, kakor, godis och liknande NÄR DET BJUDS ? inte att de sitter och proppar i sig det för jämnan. Min undran var alltså snarast om jag ska säga att min 10-åring inte får äta sötsaker ÖVERHUVUDTAGET... men då uppstår problemet med att antingen behöva förbjuda enbart honom, eller säga till de andra barnen att de inte heller får äta nåt. Inte helt lätt. 

Jag har hur som helst fått många kloka och tänkvärda svar, vilket jag verkligen uppskattar och tackar för. Det är så lätt att fastna i sina tankar om hur man ska göra för att göra "rätt". Några av era svar svarar jag närmare på i det följande 

Jag rekommenderar absolut att ha samma regler för alla barn. Tror det finns risker annars för att barnet blir stigmatiserat, får ett ohälsosamt förhållande till mat, börjar tjuväta onyttigheter etc.

Även om det inte förekommer godis och fika så ofta så kan du ju försöka begränsa mängden vid varje tillfälle och se till att tillfällena inte uppstår så ofta. Även om de smala barnen kan äta onyttigheter utan att gå upp i vikt så missar de ju ingenting näringsmässigt om ni alla drar ner på godsakerna, av solidaritet.
  • pallazathena
    Anna60 skrev 2017-09-15 10:32:41 följande:

Ingen unge blir tjock om de bara äter hyfsat rätt och lagom portioner. Godis på lördagar och en glass ibland är verkligen inte farligt. Tror inte på att dra in på allt. Hur tråkigt blir inte livet då? Många barn rör sig dock för litet. Dina gör kanske inte det. Därför bör du nog i första han utesluta sköldkörtelproblem. När du uteslutit det kan du fundera lite på vad det är som gör din son rultig. Rör han sig för lite? Sitter han med paddan jämt? Om det är ett problem så får man styra upp lite där.

Fel. Okunnigt och felaktigt påstående. Allt mer forskning visar att fetma kan vara väldigt ärftligt, och ekvationen är inte så enkel som kalorier in och ut. Vidare säger forskning att motion har en mängd hälsovinster, men långvarig viktnedgång är inte en av dem. Kolla tex upp hur mkt du måste röra på dig för att förbränna en chockladkaka eller en påse chips.
  • Sphynxey
    6barnMadde skrev 2017-09-14 22:45:17 följande:

Hej! Jag skulle dra ner med sötsakerna för alla barn, att de t.ex. bara få äta vid en helgdag t.ex. Sen kan du ju alltid ta med dig barnet/barnen när du kanske ska ut och gå eller ta med dom och simma/bada? Det bästa är nog att dra med hela familjen istället för bara honom för så kommer han tillslut ändå fatta att du/ni gör så för han är överviktig. Och om man då ist dra med alla barnen så borde inte samma tankar komma i hans huvud. Vill ju inte att han ska må dåligt över sin övervikt då min bror när vi var små var överviktig och då klantade vår ena förälder till det och sa att han inte få vara tjock mer och att han måste äta lite och inget godis alls för då fortsätter han bli fet. Vet att brorsan har men för det ännu idag då han är väldigt viktig av vad han äter. Jag tror det kommer funka bra! 

Åh - stackars din bror! Ja, det är ju precis en sån situation jag vill undvika... Och ja, jag tror ju också att "samma för alla" är det bästa... 
Svar på tråden Överviktigt barn – hur göra?