Sphynxey skrev 2017-09-14 21:56:22 följande:
Oj vad många svar! Tusen tack för detta!
Jag känner att jag måste förtydliga det här med våra matvanor lite: just pga min egen ätstörning äter vi väldigt "rätt" hemma; jag har varit i vården i många år, och hårddrillats i hur man ska äta på ett bra och sunt sätt. Jag unnar barnen godis i måttliga mängder på fredagskvällarna och när nån fyller år eller liknande (vilket för övrigt inte är något problem överhuvudtaget; i alla fall inte enligt någon av alla de dietister jag haft genom åren). Men jag inser nu att jag uttryckte mig otydligt innan jag menade bara att de andra barnen utan problem kan äta glass, kakor, godis och liknande NÄR DET BJUDS inte att de sitter och proppar i sig det för jämnan. Min undran var alltså snarast om jag ska säga att min 10-åring inte får äta sötsaker ÖVERHUVUDTAGET... men då uppstår problemet med att antingen behöva förbjuda enbart honom, eller säga till de andra barnen att de inte heller får äta nåt. Inte helt lätt.
Jag har hur som helst fått många kloka och tänkvärda svar, vilket jag verkligen uppskattar och tackar för. Det är så lätt att fastna i sina tankar om hur man ska göra för att göra "rätt". Några av era svar svarar jag närmare på i det följande
Ingen unge blir tjock om de bara äter hyfsat rätt och lagom portioner. Godis på lördagar och en glass ibland är verkligen inte farligt. Tror inte på att dra in på allt. Hur tråkigt blir inte livet då? Många barn rör sig dock för litet. Dina gör kanske inte det. Därför bör du nog i första han utesluta sköldkörtelproblem. När du uteslutit det kan du fundera lite på vad det är som gör din son rultig. Rör han sig för lite? Sitter han med paddan jämt? Om det är ett problem så får man styra upp lite där.