• Anonym (Bebislängtan)

Fertilitetsutredning om man är under 18 år?

Jag och min sambo har försökt få barn i över 1 års tid. Vet att gränsen är runt 1 år innan man får hjälp. Problemet är bara att jag är 17 och fyller 18 år nästa år. Kan man få hjälp ändå? Har googlat men hittar bara åldersgränser om man börjar bli för gammal.. Vill INTE ha några kommentarer om hur ung jag är, jag VET att jag är ung och har "hela livet på mig". Vill endas ha svar på min fråga, skulle vara jättesnällt om ni kunde respektera det :) tack på förhand!

• Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?
  • sextiotalist
    KlunsSmurfen skrev 2017-09-04 14:08:34 följande:
    Anonym (HH) skrev 2017-09-04 12:39:37 följande:
    Ja men exakt. Sådär fungerar män som dejtar yngre. Vad ni är kloka och har koll! Det är precis som med muslimska män, de är ju terrorister. Det vet alla. Så jag brukar berätta för folk anonymt på forum, ifall de dejtar muslimer, att snälla nån de ju är terrorister! Och så brukar jag gå fram till män i svart skägg på tunnelbanan och säga att det är vidrigt hur de kan döda oskyldiga människor. Jag brukar fråga vart de har bomben. För alla vet ju att folk inte är individer/olika. Nej, vet vi något om en så vet vi något om alla. Eller?

Hon du svarade på har gått igenom något fruktansvärt, men inte pga hans ålder utan hans personlighet. Min mamma var närmre 30 när hon träffade min misshandlande, psykiskt sjuka pappa. Han var lika gammal men lyckades ändå bryta ner henne såsom hände med "Anonym (förskräckelse)". Det har inget med ålder att göra.

Ca hälften av alla gifta par skiljer sig, bonusfamiljekonstellationer är vanligare än kärnfamiljen, det är vanligare att skilja sig om man varit unga när man gift sig. Men detta är bara statistik. Man måste ju få leva sitt liv så som man önskar och tror funkar trots det, hur ska man annars göra? Vägra gifta sig, skaffa barn, för det innebär risker? Vänta i många år innan man skaffar barn "för säkerhets skull"? Nej det finns inga garantier oavsett ålder. Och det enskilda fallet påverkas inte av statistiken alls faktiskt.

Ni har en berättigad omtanke gällande destruktiva relationer i allmänhet, men detta är helt fel forum för den diskussionen. Pinsamt fel. Lite som att berätta för sin gravida kompis om ett fall där barnet dött i magen, eller där kvinnan aldrig blev återställd efter förlossningen. Fel sammanhang helt enkelt, lite fingertoppskänsla va.

sextio­talist verkar bestämd av sig, de är inte värre än att se sitter fint när hon ryter till men det är inte så lätt för någon som är 14-16

Hade jag varit den jag är idag, för 30-40 år sedan. Då hade jag nog valt bort hälften av de killarna jag hade sällskap med.
    Ja, man brukar bli tuffare, kunna stå på sig, ju äldre man blir. Nu behöver jag inte ens ryta, jag använder blicken ;).

Men det ligger mycket i vad du säger. En ung person är många gånger sökande, det är som det ska vara. De vet ofta inte vad de står i livet  (även om många yngre tror att de gör det) och behöver en del erfarenhet för att stå upp för sig själva. Därför är många yngre kvinnor (säkert yngre män också) ett attraktivt "byte" för osäkra äldre män, för de jämnåriga är för starka.
    Sedan kan ju dessa yngre ha "tur", att tidigt hitta en livspartner som både lyfter dem och ger dem utrymme att utvecklas. Men en sådan man tjatar inte om barn heller, även om det är hans högsta dröm.
    Utan väntar tills kvinnan har avslutat gymnasiet och kan stå på egna ben
  • Anonym (HH)
    KlunsSmurfen skrev 2017-09-04 14:08:34 följande:

Alla förhållanden jag känner till personligen och det var inte ett svar till TS, hennes pojkvän är inte relevant för honom känner jag inte.

"För alla vet ju att folk inte är individer/olika"

Skrev jag att jag känner alla män eller gillar du att generalisera andras upplevelser för att ha något att spy galla över? Vad har muslimer med saken att göra?

" Han var lika gammal men lyckades ändå bryta ner henne såsom hände med "Anonym (förskräckelse)". Det har inget med ålder att göra."

Hur lyckades du missuppfattaJag känner de männen och kvinnorna personligen, gör du också det så du kan yttra dej om dem?

sextio­talist verkar bestämd av sig, de är inte värre än att se sitter fint när hon ryter till men det är inte så lätt för någon som är 14-16

"För alla vet ju att folk inte är individer/olika"

Men de gäller inte just de jag skrev om eftersom de alla är lika den din mamma var tillsammans med?

"Ni har en berättigad omtanke gällande destruktiva relationer i allmänhet"

Tydligen inte om man inte kan skriva om sina personliga erfarenheter om svenska män utan att du ska blanda in muslimer och terrorister i tunnelbanan.

"men detta är helt fel forum för den diskussionen."

Är du ny på forumet eller hittade du bara på det för att ha något att gnälla på?

"lite fingertoppskänsla va"

Ungefär som första stycket i ditt inlägg?

"Vad ni är kloka och har koll!"

ja, ditt inlägg var ju väldigt klokt.

Jag har gjort ett antal inlägg inom ämnet på forumet och du är den enda som gnällt på det jag skrivit.

Min kommentar var ett kombinerat svar till dig och den du svarade på, som ett allmänt svar till den typen av åsikter som framförs i denna tråd. Med forum menar jag alltså denna tråd och detta sammanhang, inte internetforumet familjeliv förstås. Ditt andra stycke tolkade jag som "män som dejtar yngre i allmänhet", helt förståeligt om man läser igenom det, men förstår ifall du menade de du känner. Det ställde till det när du skrev "Han känner sig antagligen liten och underlägsen med jämnåriga så han dras till yngre tjejer för att bli mentalt överlägsen.", som att du pratade om TS pojkvän, när du meningen innan uttryckte dig om "de män". Ett språkfel som jag läste bokstavligt helt enkelt, men du blandar bestämd och obestämd form så då är det inte helt lätt.

Du verkade inte förstå min liknelse med terrorism, det var en sarkastisk jämförelse. Nåväl...
  • Anonym (fertie)

Ha samlag sällan, och bara precis innan du bör få mens. Det är det bästa.

• KlunsSmurfen
    Anonym (HH) skrev 2017-09-04 22:13:03 följande:
    Min kommentar var ett kombinerat svar till dig och den du svarade på, som ett allmänt svar till den typen av åsikter som framförs i denna tråd. Med forum menar jag alltså denna tråd och detta sammanhang, inte internetforumet familjeliv förstås. Ditt andra stycke tolkade jag som "män som dejtar yngre i allmänhet", helt förståeligt om man läser igenom det, men förstår ifall du menade de du känner. Det ställde till det när du skrev "Han känner sig antagligen liten och underlägsen med jämnåriga så han dras till yngre tjejer för att bli mentalt överlägsen.", som att du pratade om TS pojkvän, när du meningen innan uttryckte dig om "de män". Ett språkfel som jag läste bokstavligt helt enkelt, men du blandar bestämd och obestämd form så då är det inte helt lätt.

Du verkade inte förstå min liknelse med terrorism, det var en sarkastisk jämförelse. Nåväl...
    Alla förhållanden jag känner till personligen -> killarna -> han.
    Jag utgick från den typen av män och de finns, även om i stort sett alla kan bli nerbruten så kan inte alla bryta ner vem som helst.

"Nåväl"
    Det är lugnt.
  • Luffi

Jag förstår inte varför alla måste få kli i röven över att hon är ung och vill göra utredning?

Om hon ni förstör sitt liv och allt vad det är med att skaffa barn ung är det väl inte ERAT problem? Eller är det eran dotter?

Sen det att han skulle vara pedofil... det är 15, FEMTON år mellan mig och min sambo.. vad är inte han då?

Jag förstår att hon vill börja med utredning så fort hon kan just för att kunna påbörja andra processer så fort som möjligt om hon inte skulle kunna få barn.

Vad jag har förstått är det inte direkt gjort på en handvändning att adoptera tex.

Har dock inget svar på vad som gäller med utredningar men tröttna ganska duktigt på all skit hon får.

• sextiotalist
    Luffi skrev 2017-09-05 07:45:20 följande:

Jag förstår inte varför alla måste få kli i röven över att hon är ung och vill göra utredning?

Om hon ni förstör sitt liv och allt vad det är med att skaffa barn ung är det väl inte ERAT problem? Eller är det eran dotter?

Sen det att han skulle vara pedofil... det är 15, FEMTON år mellan mig och min sambo.. vad är inte han då?

Jag förstår att hon vill börja med utredning så fort hon kan just för att kunna påbörja andra processer så fort som möjligt om hon inte skulle kunna få barn.

Vad jag har förstått är det inte direkt gjort på en handvändning att adoptera tex.

Har dock inget svar på vad som gäller med utredningar men tröttna ganska duktigt på all skit hon får.

Nu är det uppenbarligen en åldersgräns för att göra utredningar, och man har i tråden försökt förklara varför, det har med dels att många kvinnor är inte fysiskt redo för att få barn, att man vill ge kvinnan en chans att vara redo mentalt.

Personligen anser jag att det är vansinnigt dumt att medvetet skaffa barn innan man kan stå på egna ben, har klippt navelsträngen till sina föräldrar. När man är 17 år är man ett barn i många sätt, barn ska inte medvetet skaffa barn. Man är redo när man kan stå på egna ben.
  • KlunsSmurfen
    Luffi skrev 2017-09-05 07:45:20 följande:

"Jag förstår inte varför alla måste få kli i röven över att hon är ung och vill göra utredning?"
    Du verkar få kli i röven när folk inte tycker att ett barn ska få fertilitetsutredning.
    Förklara varför ett barn, någon som inte anses vara tillräckligt gammal för att vara myndig och ansvara för sina egna beslut ska ha en sån utredning.

"Om hon ni förstör sitt liv och allt vad det är med att skaffa barn ung är det väl inte ERAT problem?"
    Förstör sitt liv...Och det ska folk skita i?
    Du verkar skita fullständigt i TS och det påtänkta barnet, när blev det fel att bry sig om andra?
    Hon kanske förstör sitt liv men lägg er inte i det är hennes problem, hon märker det ändå förr eller senare.

"Eller är det eran dotter?"
    Är det din dotter?

"Vad jag har förstått är det inte direkt gjort på en handvändning att adoptera tex"
    Får en 17-åring adoptera?

"Jag förstår att hon vill börja med utredning så fort hon kan just för att kunna påbörja andra processer så fort som möjligt om hon inte skulle kunna få barn"
    Hon är fortfarande ett barn, varför måste hon ha barn så fort som möjligt.

"Har dock inget svar på vad som gäller med utredningar men tröttna ganska duktigt på all skit hon får"
    Det brukar vara barnlängtan som styr före sunt förnuft och förmågan att förstå om man har rätt förutsättningar eller inte när 16-åringar försöker bli med barn.
    Har man planerat att få barn två år innan man gått ut gymnasiet har man prioriterat helt snett och är väldigt naiv. 
    Att bli förälder är att bestämma ett öde för en annan person, något alla som vill ha barn bör tänka på oavsett ålder. Men man kanske blir tvungen att tänka efter lite extra om man är väldigt ung.
    Man ska inte enbart utgå ifrån barnlängtan utan man måste också tänka på vilka förutsättningar man har att ge barnet en bra och trygg uppväxt, de är inga små ägodelar man skaffar på skoj. Fixar man det gör man rätt men det påstår ju alla.

• Anonym (JA)

Jag blv sambo när jag var 17 med en kille som var t.o.m 9 år äldre, o det hela höll i hela 12 år, trots separation är vi bästa vänner,

• Luffi

Menar bara att hon verkar ha bra mycket mer städat liv ån många vuxna som skaffar barn och det är hennes val hur hon väljer att göra.

Hon bad om råd och inte att få höra hur korkad och omogen hon är.

• sextiotalist
    Anonym (JA) skrev 2017-09-05 09:17:00 följande:

Jag blv sambo när jag var 17 med en kille som var t.o.m 9 år äldre, o det hela höll i hela 12 år, trots separation är vi bästa vänner,

Du tillhör undantagen. Det är väldigt få som träffar sin blivande partner i den åldern.
Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?