• Anonym (Bebislängtan)

Fertilitetsutredning om man är under 18 år?

Jag och min sambo har försökt få barn i över 1 års tid. Vet att gränsen är runt 1 år innan man får hjälp. Problemet är bara att jag är 17 och fyller 18 år nästa år. Kan man få hjälp ändå? Har googlat men hittar bara åldersgränser om man börjar bli för gammal.. Vill INTE ha några kommentarer om hur ung jag är, jag VET att jag är ung och har "hela livet på mig". Vill endas ha svar på min fråga, skulle vara jättesnällt om ni kunde respektera det :) tack på förhand!

• Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?
  • elyse

Men vill du verkligen bli gravid innan du gått ut gymnasiet? Jag har i princip varit sängliggande de första månaderna av mina graviditeter. Det kan ju försvåra pluggandet en hel del...

• Anonym (Gustavs fru)
    elyse skrev 2017-08-12 21:58:51 följande:
    Men vill du verkligen bli gravid innan du gått ut gymnasiet? Jag har i princip varit sängliggande de första månaderna av mina graviditeter. Det kan ju försvåra pluggandet en hel del...
    Ok, du har mått skit under graviditeter, det säger ju dock inget om andras graviditeter. Jag exempelvis har mått super under mina graviditeter.
  • elyse
    Anonym (Gustavs fru) skrev 2017-08-12 22:04:29 följande:

Ok, du har mått skit under graviditeter, det säger ju dock inget om andras graviditeter. Jag exempelvis har mått super under mina graviditeter.

Grejen är ju den att man inte vet och särskilt inte om man inte varit gravid förut. Det känns dumt att utgå från att man kommer att må superbra när det handlar om en så pass viktig period som sista året på gymnasiet.
  • Anonym (:))

Jag har nyligen fått reda på att det är en rekommenderad åldersgräns på 25 år i Uppsala och skulle inte bli förvånad om det är det i flera landsting, men att dom gör individuella bedömningar. Min sambo är 23 år, och jag frågade i samband med att jag skickade in en egen-remiss. Det var det svaret jag fick då, samt att väntetiden kan bli upp till ett år just nu och då är hon ju inte så långt ifrån 25. Vi blev ställda i kö och har nu fått kallelse till både kuratorsamtal och läkarbesök.

• Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Moa) skrev 2017-08-12 21:57:33 följande:

Folsyra ska man äta som tillskott minst 3 månader innan man blir gravid. Det är rekommendationen. Det är också att rekommendera att man har en plan för barn, pengar och föräldraledighet innan man föder barnet. TS har försökt i ett år och borde därmed ha pratat igenom planen med den tänkta pappan. Det är det ansvarstagande vuxna sättet när man planerar barn.

Japp jag äter folsyra. Har en plan men tänker inte gå ut med den här då alla kastar skit. Har fått svar på det jag ville få svar på iallafall, och det var tanken med hela tråden :)
  • Anonym (Gustavs fru)
    elyse skrev 2017-08-12 22:09:30 följande:
    Grejen är ju den att man inte vet och särskilt inte om man inte varit gravid förut. Det känns dumt att utgå från att man kommer att må superbra när det handlar om en så pass viktig period som sista året på gymnasiet.
    Sa jag att man ska utgå från något? Det var ju precis det jag sa att man inte skulle...
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-13 17:07:43 följande:
    Japp jag äter folsyra. Har en plan men tänker inte gå ut med den här då alla kastar skit. Har fått svar på det jag ville få svar på iallafall, och det var tanken med hela tråden :)
    För att se när du har ägglossning så kan du lägga din saliv på en glasplatta och titta på den i ett mikroskop. Eller du kan köpa ett Donna mikroskop. Det finns några trådar om den här på FL. Urinstickor blir dyrt i längden.

Om du har långa cykler så kan du smörja handleder och upp till armvecket med progresteronkräm. Jag tror att det är från mensens första dag man ska smörja och sedan i 14 dagar.
  • Anonym (HH)
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-12 18:33:57 följande:

Tur de inte var du som vart "drabbad" då. Som sagt, ingen här vet ju hur vi är som personer. Jag kanske är mogen och han omogen och därmed kompletterar vi varandra? Eller så är han största peddot som vandrat här på jorden och därav vågar jag inte lämna honom? Jadu spekulera kan man alltid göra men huruvida gammal han är kontra mig hade absolut inget med tråden i sig att göra? Han är inte pedofil, kanske var det jag som ville ha en sugardaddy?

Haha humor har du i alla fall. Ville bara skriva lycka till, hoppas det löser sig för er. Kan rekommendera appen fertilityfriend för att få stenkoll på ägglossning och annat om du inte redan har det. Man får bekräftat i efterhand exakt när ägglossning skett så man vet om man prickat rätt, och det syns även om man inte får ägglossning alls. Går att beställa termometer på billiga-tester.se
  • Anonym (V)
    Anonym (Blomman) skrev 2017-08-13 20:16:33 följande:

För att se när du har ägglossning så kan du lägga din saliv på en glasplatta och titta på den i ett mikroskop. Eller du kan köpa ett Donna mikroskop. Det finns några trådar om den här på FL. Urinstickor blir dyrt i längden.

Om du har långa cykler så kan du smörja handleder och upp till armvecket med progresteronkräm. Jag tror att det är från mensens första dag man ska smörja och sedan i 14 dagar.

Vad är det man ska kolla efter i saliven? Hjälper progesteron mot korta cykler också?
  • Anonym (Sarah)

Jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden och orkar inte sitta och plöja igenom fem sidor med vad jag gissar består till 90% av hatinlägg från slöddret här hinne, men det är hur som helst vanlligt att man inte har någon ägglossning de första åren efter att man fått sin mens, så det kan vara en anledning tlll att ni inte lyckats ännu. Det finns ägglossningstester att köpa på apoteket men det tjänar egentligen inte så mycket till att göra det, för vad testet än visar så kommer ni inte vidare därifrån. Har ni sex regelbundet (varje-varannan dag) ökar inte heller testerna chansen att bli gravid med hjälp av testerna.

Jag tycker ni ska ringa fertilitetskliniken i ditt landsting redan imorgon och fråga vilka regler de har, så vet ni vad ni har att förhålla er till. Att göra en privat utredning kostar inte jättemycket men precis som med ägglossningstesterna är problemet att det inte kommer leda någonstans, mer än att ni får svar på hur det ligger till. Är något fel är ni ändå för unga för att få hjälp, och är inget fel så var det ju onödigt att ni gjorde utredningen. 

Vi får hålla tummarna för att ni bor i rätt landsting, helt enkelt.

Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?