• Anonym (Bebislängtan)

Fertilitetsutredning om man är under 18 år?

Jag och min sambo har försökt få barn i över 1 års tid. Vet att gränsen är runt 1 år innan man får hjälp. Problemet är bara att jag är 17 och fyller 18 år nästa år. Kan man få hjälp ändå? Har googlat men hittar bara åldersgränser om man börjar bli för gammal.. Vill INTE ha några kommentarer om hur ung jag är, jag VET att jag är ung och har "hela livet på mig". Vill endas ha svar på min fråga, skulle vara jättesnällt om ni kunde respektera det :) tack på förhand!

• Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?
  • Anonym (Bebislängtan)

[quote=77920171][quote-nick]Anonym (x) skrev 2017-08-12 17:26:57 följande:[/quote-nick]sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5821409

Kolla länken, lyssa på klippet.

Finns inget på den länken?

• Betty Boop

Nej, av förklarliga skäl gör inte landstinget fertilitetsutredningar på barn! Kanske kan det göras privat med det vore ändå riktigt oprofessionellt av läkaren. 

• Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (K) skrev 2017-08-12 17:34:23 följande:

Det är alltid en bra början att gå ut gymnasiet först, eller är det bara ett extrajobb utöver skolan du har?

Har hoppat över ett år i grundskolan så jag börjar 3an nu till hösten, och eftersom en utredning oftast tar flera månader så hinner jag ju ta studenten :) jag jobbar på ett äldreboende som vårdbiträde, absolut inget högt betalt eller så men sen har min sambo ett jobb som lastbilschaufför. Så pengar har vi (Y)
  • Anonym (x)
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-12 17:35:53 följande:

[quote=77920171][quote-nick]Anonym (x) skrev 2017-08-12 17:26:57 följande:[/quote-nick]sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5821409

Kolla länken, lyssa på klippet.

Finns inget på den länken?

Allt kom visst inte med... provar igen.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5821409

Allt på den raden måste klistras in även om inte allt blir understruket.
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (x) skrev 2017-08-12 17:32:40 följande:

Sambo som 17 år? Gick dina föräldrar verkligen med på det?

Hur gammal är din sambo?

Ja det gjorde dem absolut! De är inte trångsynta överhuvudtaget :) min sambo är 24 år gammal
  • Anonym (x)
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-12 17:39:53 följande:
    Ja det gjorde dem absolut! De är inte trångsynta överhuvudtaget :) min sambo är 24 år gammal
    Fast man måste inte vara trångsynt för att man inte vill att ett barn ska vara sambo. Flört

Vet de om att ni vill bli föräldrar redan?
  • Anonym (K)
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-12 17:38:37 följande:
    Har hoppat över ett år i grundskolan så jag börjar 3an nu till hösten, och eftersom en utredning oftast tar flera månader så hinner jag ju ta studenten :) jag jobbar på ett äldreboende som vårdbiträde, absolut inget högt betalt eller så men sen har min sambo ett jobb som lastbilschaufför. Så pengar har vi (Y)
    Som jag ser det är en gymnasieutbildning är viktigare än inkomst, iallafall så länge din sambo tjänar tillräckligt för att försörja er båda. Det får så stora konsekvenser för framtiden om man inte går klart. Det kan vara svårare att få jobb, inte möjligt att studera på högskolan etc. Så jättebra att du går klart gymnasiet!
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Tur det) skrev 2017-08-12 17:33:00 följande:

Nej. Som tur är!! Varför i all sin dar ens försöka? Verkar som du vill fylla ditt behov av nåt annat med barn, men barn är inte lösningen på andra problem. Att börja försöka medvetet få barn som 17-åring det får anses onormalt. Ni kan omöjligt ha uppfyllt ens det minst grundläggande ett barn behöver.

Ja varför vill folk ha barn egentligen? Dum fråga. Ja det må verka onormalt för utomstående men varför skulle jag som 17 åring inte på riktigt vilja ha barn utan att det handlar om nåt annat? Hade du sagt nåt om jag var 20 eller 21? Nä förmodligen inte.. Varken du eller nån annan här vet hur jag är som person, och därav kan ni inte döma mig eller min sambo hur vi skulle bli som föräldrar. SNÄLLA håll mun om du inte har nåt positivt att säga.
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (x) skrev 2017-08-12 17:42:09 följande:

Fast man måste inte vara trångsynt för att man inte vill att ett barn ska vara sambo. 

Vet de om att ni vill bli föräldrar redan?

Nä men de känner både mig och min sambo, vi har vart tillsammans i lite mer än 3 år så varför skulle vi INTE få bo med varandra? Nej det vet dom inte men de skulle bli jätteglada om jag sa att jag var gravid :)
  • Anonym (Bebislängtan)
    Betty Boop skrev 2017-08-12 17:36:53 följande:

Nej, av förklarliga skäl gör inte landstinget fertilitetsutredningar på barn! Kanske kan det göras privat med det vore ändå riktigt oprofessionellt av läkaren. 

Blir som sagt 18 år om mindre än 7 månader.. klassas som barn ja, men blir vuxen snart ju vad är skillnaden? ;)
Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?