• Anonym (Bebislängtan)

Fertilitetsutredning om man är under 18 år?

Jag och min sambo har försökt få barn i över 1 års tid. Vet att gränsen är runt 1 år innan man får hjälp. Problemet är bara att jag är 17 och fyller 18 år nästa år. Kan man få hjälp ändå? Har googlat men hittar bara åldersgränser om man börjar bli för gammal.. Vill INTE ha några kommentarer om hur ung jag är, jag VET att jag är ung och har "hela livet på mig". Vill endas ha svar på min fråga, skulle vara jättesnällt om ni kunde respektera det :) tack på förhand!

• Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?
  • Anonym (Hm)

Anledningen till varför barn inte borde skaffa barn är för att deras hjärnor inte ens är mogna och fullt utvecklade. Precis som det märks i ditt fall, så är konsekvenstänkandet inte etablerat förrän man är vuxen, ca 20 år. Man blir inte automatiskt vuxen för att man fyller 18, man blir myndig.

Och att du dessutom är närmre 17 än 18 och säger "nä men jag är sjutton och ett halvt" som en annan barnrumpa visar ju lite på din mogenhet.

Som tur är finns det åldersgräns för fertilitetsutredning. Hoppas den är 25 eller nåt i ditt landsting.

• Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Hm) skrev 2017-08-12 17:55:15 följande:

Anledningen till varför barn inte borde skaffa barn är för att deras hjärnor inte ens är mogna och fullt utvecklade. Precis som det märks i ditt fall, så är konsekvenstänkandet inte etablerat förrän man är vuxen, ca 20 år. Man blir inte automatiskt vuxen för att man fyller 18, man blir myndig.

Och att du dessutom är närmre 17 än 18 och säger "nä men jag är sjutton och ett halvt" som en annan barnrumpa visar ju lite på din mogenhet.

Som tur är finns det åldersgräns för fertilitetsutredning. Hoppas den är 25 eller nåt i ditt landsting.

Jajaja, folk lär alltid ha åsikter! Men att du på riktigt hoppas att jag inte blir med barn är riktigt omoget! Just saying :)
  • Anonym (x)
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-12 17:47:17 följande:
    Nä men de känner både mig och min sambo, vi har vart tillsammans i lite mer än 3 år så varför skulle vi INTE få bo med varandra? Nej det vet dom inte men de skulle bli jätteglada om jag sa att jag var gravid :)
    Fast nu drar jag också efter andan... menar du att en man på 21 var ihop med en fjortonårig flicka?
    Oj, alltså... det går att anmäla!

Jag vet inget om dig eller om din mogenhetsgrad men att som 21-åring ha ett förhållande med ett barn är inte friskt.

Du får ursäkta.
  • Anonym (35)

Alltså ålder är nödvändigtvis ingen garanti för kvalitet eller mognad. Jag själv är levande exempel på det. Däremot tycker jag inte att skattemedel ska slösas på att ferilitetsutreda omyndiga.

Vänta tills du är 18 och kontakta sedan närmsta kvinnoklinik för råd.

• Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (x) skrev 2017-08-12 17:59:18 följande:

Fast nu drar jag också efter andan... menar du att en man på 21 var ihop med en fjortonårig flicka?

Oj, alltså... det går att anmäla!

Jag vet inget om dig eller om din mogenhetsgrad men att som 21-åring ha ett förhållande med ett barn är inte friskt.

Du får ursäkta.

Tänker absolut inte ta emot den ursäkten! Anmäl bäst du vill :) har fått svar på min fråga nu iallafall, det var därför jag startade tråden. Trevlig helg alla!
  • Betty Boop
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-12 17:48:17 följande:
    Blir som sagt 18 år om mindre än 7 månader.. klassas som barn ja, men blir vuxen snart ju vad är skillnaden? ;)
    Men, snälla! Vad är det som är oklart? Du skriver ju själv vad som är skillnaden! / månader är skillnaden! Du är ett barn i juridisk mening. Det finns inget som heter "snart vuxen" i juridisk mening. Antingen är man vuxen eller barn.
  • Anonym (x)
    Däeeell skrev 2017-08-12 17:48:51 följande:
    Så pedo-Ronny lyckas plocka upp en omyndig flicksnärta som på något vänster inte lyckas bli gravid? Du vet att sperman ska i framstjärten va?

Fan, riktiga framtidslöften de här. Vårdbiträdes-Samantha och Trucka-Ronny. Bidrag till max. Bara se till att döpa ungen till nåt coolt typ "Kevin" så det harmonierar med socialgrupp 3 från vilken ni kommer att få hämta resten av umgänget.
    Vad är det för fel på dig då?
    Vad är det för fel på att vara lastbilschaufför?
    Det är tur att de finns du... var skulle du annars få mat ifrån?

Jag håller med om att det är en dålig idé att planera barn när man själv är ett barn men att skriva sån skit som du gör är faktiskt ännu värre.
  • Anonym (35)

Du låter som en smart och driven tjej. Ett tips är att du jobbar innan du blir gravid för då får du ordentlig föräldrapenning. Roligare ha småbarn med vettig ekonomi :)

Och varför inte passa på att plugga på universitetet om det dröjer med bebis? Gissar att du skulle gilla det.

• Anonym (x)
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-12 18:03:26 följande:
    Tänker absolut inte ta emot den ursäkten! Anmäl bäst du vill :) har fått svar på min fråga nu iallafall, det var därför jag startade tråden. Trevlig helg alla!
    Nej, JAG ska inte anmäla något. Nu är du ju byxmyndig.
    Jag menade 14 kontra 21 i ett förhållande.
  • Anonym (förskräckelse)

Jag har varit TS en gång i tiden. Kanske lite värre eftersom min då pojkvän/sambo var äldre än TS samb.  Det tog en ände med förskräckelse. Jag hoppas verkligen att det inte blir så för TS.

Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?