• Anonym (Bebislängtan)

Fertilitetsutredning om man är under 18 år?

Jag och min sambo har försökt få barn i över 1 års tid. Vet att gränsen är runt 1 år innan man får hjälp. Problemet är bara att jag är 17 och fyller 18 år nästa år. Kan man få hjälp ändå? Har googlat men hittar bara åldersgränser om man börjar bli för gammal.. Vill INTE ha några kommentarer om hur ung jag är, jag VET att jag är ung och har "hela livet på mig". Vill endas ha svar på min fråga, skulle vara jättesnällt om ni kunde respektera det :) tack på förhand!

• Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?
  • Anonym (x)
    student2013 skrev 2017-08-12 19:33:13 följande:
    Jag blev sambo vid 17 mina föräldrar sa inget om det.  Med en 7 år äldre man dessutom. Så varför skulle TS föräldrar inte kunna gå med på att hon är sambo med en äldre kille?
    För att hon är ett barn.
  • Fiona M
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-12 17:47:17 följande:
    Nä men de känner både mig och min sambo, vi har vart tillsammans i lite mer än 3 år så varför skulle vi INTE få bo med varandra? Nej det vet dom inte men de skulle bli jätteglada om jag sa att jag var gravid :)
    Vänta med barn; var din kille på samma mentala nivå som en 14-åring när han var 21 så kommer du snart växa ifrån honom.
  • student2013
    Anonym (x) skrev 2017-08-12 19:34:34 följande:
    För att hon är ett barn.
    Det var jag också då.
  • Anonym (Gustavs fru)

You go girl! Strunta i trångsynta kommentarer, men tänk också över er situation noga. Har ni tillräckligt med självinsikt, självkännedom och känner varandra väl så borde det gå att lägga upp en bra plan för att nå era drömmar.

Jag beklagar era fertilitetsproblem! Tyvärr är jag inte kunnig inom det området så jag kan inte tillföra något där, men jag vill bara lägga in ett positivt inlägg i en annars ganska negativ tråd.

Jag och min man träffades när jag var 14 år(Han är äldre). Vi var båda redan då sansade människor. Vi båda visste att vi hade samma värderingar och väl är rätt gammeldagsa när det kommer till förhållanden. Vi visste också att vi ville ha familj tidigt och jobbade därför hela tiden för att det skulle uppnås. Han tog studenten och fick jobb på det stället han jobbat på under gymnasietiden(också lastbilschaufför), jag gick ur grundskolan och började i snabb takt att läsa in gymnasiet på distans(jag tentade av en hel del ämnen på stubben så var jag av med det sen), vi flyttade samman och sedan började vi försöka få barn när jag var 17 år. Första barnet kom när jag var 18 år och under föräldraledigheten fixade jag något sista gymnasieämne och sedan var det klart. Vi gifte oss, bytte upp vår bostad och jag började arbeta extra. Vi fick fler barn, jag startade mitt företag och idag har jag köpt upp ytterligare ett företag, min man startade för några år sedan sitt importföretag, vi har köpt drömhuset och har vår familj. Precis så som vi ville ha det. Man kan vara sansad och se allt från flera vinklar fast man är ung. Idag hålls vi som barn allt för länge på många områden.

• Anonym (förskräckelse)
    Anonym (x) skrev 2017-08-12 19:22:34 följande:
    All kärlek till dig! Hjärta
    Tack. Det är ca 6 år sedan, han fick ett ganska kort fängelsestraff för misshandeln och vi kämpar på. Jag är inte riktigt hel än, men det går i alla fall. Jag fasar för den dagen han kommer på att han vill ha kontakt med barnen.
  • Anonym (Gustavs fru)

Förresten borde du bara ignorera alla negativa inlägg som inte är inriktad på din fråga. Speciellt om någon börjar gasta om pedofili...

• Facs

Det beror på vart i landet du bor. När jag och min sambo försökte få vårat första barn så va man tvungen att aktivt ha försökt fått barn i 2 år OM man va under 30 för att FÅ söka hjälp. Det är dock några år sedan, men det beror helt på deras köer och vad de anser, vilket verkar skilja i olika län. Dessutom så kan det ta tid utan att det är något fel, testa tempa och ta ägglossningstester och ligg ofta så optimerar du dina chanser.

Åldern är bara en siffra för dig, men sjukvården kan anse annat ;) så du kan få kämpa otroligt mycket för att få hjälp. Heja heja

• Anonym (Moa)

Äter du folsyra? Hur tänkte ni dela upp föräldraledigheten? Ska han ta allt utom dina tre månader då han har lite ihoparbetad SGI och du jobba heltid direkt efter 3 månader, eller hur ser planen ut?

• Anonym (K)
    Anonym (Moa) skrev 2017-08-12 21:47:57 följande:
    Äter du folsyra? Hur tänkte ni dela upp föräldraledigheten? Ska han ta allt utom dina tre månader då han har lite ihoparbetad SGI och du jobba heltid direkt efter 3 månader, eller hur ser planen ut?
    Hur tänkte du nu? TS går fortfarande på gymnasiet och är lite väl tidigt att planera föräldraledigheten när de inte vet om de får barn om ett eller fem år.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (K) skrev 2017-08-12 21:49:39 följande:
    Hur tänkte du nu? TS går fortfarande på gymnasiet och är lite väl tidigt att planera föräldraledigheten när de inte vet om de får barn om ett eller fem år.

Folsyra ska man äta som tillskott minst 3 månader innan man blir gravid. Det är rekommendationen. Det är också att rekommendera att man har en plan för barn, pengar och föräldraledighet innan man föder barnet. TS har försökt i ett år och borde därmed ha pratat igenom planen med den tänkta pappan. Det är det ansvarstagande vuxna sättet när man planerar barn.
Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?