• Anonym (Bebislängtan)

Fertilitetsutredning om man är under 18 år?

Jag och min sambo har försökt få barn i över 1 års tid. Vet att gränsen är runt 1 år innan man får hjälp. Problemet är bara att jag är 17 och fyller 18 år nästa år. Kan man få hjälp ändå? Har googlat men hittar bara åldersgränser om man börjar bli för gammal.. Vill INTE ha några kommentarer om hur ung jag är, jag VET att jag är ung och har "hela livet på mig". Vill endas ha svar på min fråga, skulle vara jättesnällt om ni kunde respektera det :) tack på förhand!

• Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Blomman) skrev 2017-08-13 20:16:33 följande:

För att se när du har ägglossning så kan du lägga din saliv på en glasplatta och titta på den i ett mikroskop. Eller du kan köpa ett Donna mikroskop. Det finns några trådar om den här på FL. Urinstickor blir dyrt i längden.

Om du har långa cykler så kan du smörja handleder och upp till armvecket med progresteronkräm. Jag tror att det är från mensens första dag man ska smörja och sedan i 14 dagar.

Har köpt en basaltermometer som mäter den basala tempen :) har även kört med CB's stickor sviiiindyra men då får man ju iallafall resultat på en gång :D Har normallångt cykler tror jag, mellan 27-31 dagar och vad jag förstår så är det normalt. Har läst om krämen men den verkar mest vara för kvinnor med oregelbunden mens. Tack för tips :)
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (HH) skrev 2017-08-13 21:13:22 följande:

Haha humor har du i alla fall. Ville bara skriva lycka till, hoppas det löser sig för er. Kan rekommendera appen fertilityfriend för att få stenkoll på ägglossning och annat om du inte redan har det. Man får bekräftat i efterhand exakt när ägglossning skett så man vet om man prickat rätt, och det syns även om man inte får ägglossning alls. Går att beställa termometer på billiga-tester.se

Haha jaa tar allt med en skopa salt, orkat inte ta åt mig om onödiga kommentarer. Jag vet ju ven jag är och hur jag är som person såatte ???? har Ovia appen, Flo, Glow och samt tempar med NC! Förstår att fertilityfriend och NC är samma koncept? Tusen tack för lyckoönskningar ????
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Sarah) skrev 2017-08-14 00:24:10 följande:

Jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden och orkar inte sitta och plöja igenom fem sidor med vad jag gissar består till 90% av hatinlägg från slöddret här hinne, men det är hur som helst vanlligt att man inte har någon ägglossning de första åren efter att man fått sin mens, så det kan vara en anledning tlll att ni inte lyckats ännu. Det finns ägglossningstester att köpa på apoteket men det tjänar egentligen inte så mycket till att göra det, för vad testet än visar så kommer ni inte vidare därifrån. Har ni sex regelbundet (varje-varannan dag) ökar inte heller testerna chansen att bli gravid med hjälp av testerna.

Jag tycker ni ska ringa fertilitetskliniken i ditt landsting redan imorgon och fråga vilka regler de har, så vet ni vad ni har att förhålla er till. Att göra en privat utredning kostar inte jättemycket men precis som med ägglossningstesterna är problemet att det inte kommer leda någonstans, mer än att ni får svar på hur det ligger till. Är något fel är ni ändå för unga för att få hjälp, och är inget fel så var det ju onödigt att ni gjorde utredningen. 

Vi får hålla tummarna för att ni bor i rätt landsting, helt enkelt.

Haha precis, 99% idioti på den här tråden. Men men vad kan jag göra :) Har haft CB's ÄL-tester i ca 4-5 månader sen vart det på tok för dyrt då vi har en vovve som drar på kostnaderna också. Fick första mensen 2011 tror jag om jag inte är helt ute och cyklar haha! Så på 6 år borde det väl ha kommit igång tycker jag. Fick ju utslag på stickorna iallafall :) Har PCO/S i nära släkten och vet att det är ärftligt så det kan kanske vara nåt sånt :/ har gjort ett VUL i ett annat ärende och då sa bm att jag hade tjockt endometrium (tjock slemhinna) samt att ÄL hade skett. Håller tummarna för att landstinget hjälper oss! Tusen tack för ett trevligt svar :)
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (V) skrev 2017-08-13 23:54:29 följande:
    Vad är det man ska kolla efter i saliven? Hjälper progesteron mot korta cykler också?
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-14 01:50:29 följande:
    Har köpt en basaltermometer som mäter den basala tempen :) har även kört med CB's stickor sviiiindyra men då får man ju iallafall resultat på en gång :D Har normallångt cykler tror jag, mellan 27-31 dagar och vad jag förstår så är det normalt. Har läst om krämen men den verkar mest vara för kvinnor med oregelbunden mens. Tack för tips :)

För mig har det varit enkelt att se i saliven när ägglossning börjar närma sig och även vilken dag som jag har ägglossning. Jag köpte en Donna, ett mikroskop litet som ett läppstift som också innehåller en lampa, för ca 300 kr. Tog en droppe saliv varje dag och la på mikroskopet. Droppen ska torka, sedan tittar man. När det är plättar och öar i saliven är man inte fertil. Men några dagar innan ägglossning så börjar det bli små streck som vid ägglossningsdagen är tydliga stjärnbildningar. Det ser ut som snöstjärnor. På ägglossningsdagen är det inga öar och plättar i saliven alls.

Det blir ju så otroligt mycket billigare och enklare att titta i mikroskopet än att hålla på med urinstickorna. TIPS!!!
  • Anonym (Tha)
    Anonym (Hm) skrev 2017-08-12 17:55:15 följande:

Anledningen till varför barn inte borde skaffa barn är för att deras hjärnor inte ens är mogna och fullt utvecklade. Precis som det märks i ditt fall, så är konsekvenstänkandet inte etablerat förrän man är vuxen, ca 20 år. Man blir inte automatiskt vuxen för att man fyller 18, man blir myndig.

Och att du dessutom är närmre 17 än 18 och säger "nä men jag är sjutton och ett halvt" som en annan barnrumpa visar ju lite på din mogenhet.

Som tur är finns det åldersgräns för fertilitetsutredning. Hoppas den är 25 eller nåt i ditt landsting.

Men seriöst?

TS har upprepade gånger sagt att kommentarer angående hennes ålder och val att försöka få barn undanbedes.

Och helt ärligt vad tror du om ungdomar/unga vuxna?

Tror du ärligt att dem är dumma i huvudet hela bunten?
  • Anonym (Ella)

I mitt landsting(Dalarna) är de tyvärr 25 års gräns på både utredning och ivf.. lycka till!!

• sextiotalist
    Anonym (Tha) skrev 2017-08-14 23:41:45 följande:
    Men seriöst?

TS har upprepade gånger sagt att kommentarer angående hennes ålder och val att försöka få barn undanbedes.

Och helt ärligt vad tror du om ungdomar/unga vuxna?

Tror du ärligt att dem är dumma i huvudet hela bunten?
    Att de är som ungdomar är, lagom naiva (det hör till), inte fullt utvecklat kompetenstänk, att de har ingen erfarenhet av att vara vuxna.
    Inte alls dumma i huvudet, men de är ungdomar.
    Personligen så tycker jag det är naivt och dumt att medvetet skaffa barn innan man har en egen försörjning, en egen bostad och stått på egna ben under några år.
    Jag anser också att man bör bo helt själv ett par, för att veta vad det innebär och veta att man fixar det.
  • Meriall

Jag vet inte om någon har nämnt detta (har inte läst hela tråden) men hur gammal var du när du fick mens? Det kan ju ta några år innan den stabiliserar sig och man har nog inte ÄL varje månad. En del får ju mens först i din ålder.

Man är nog mer fertil efter 20årsåldern. Så det behöver inte vara något fel för att du inte blivit gravid än. Ni kanske bara haft otur. De kollar nog inte fertiliteten så tidigt just för att den kan öka av sig själv.

• Millnear
    Meriall skrev 2017-08-31 14:51:12 följande:

Jag vet inte om någon har nämnt detta (har inte läst hela tråden) men hur gammal var du när du fick mens? Det kan ju ta några år innan den stabiliserar sig och man har nog inte ÄL varje månad. En del får ju mens först i din ålder.

Man är nog mer fertil efter 20årsåldern. Så det behöver inte vara något fel för att du inte blivit gravid än. Ni kanske bara haft otur. De kollar nog inte fertiliteten så tidigt just för att den kan öka av sig själv.

Om jag inte minns fel så har en 15 åring större chans att bli gravid än en 20 åring. ..Men det är ju förutsatt att denna 15 åring har äl. (Tror det var 40% för en 15 åring och 30 procent för en 20 åring att kunna bli gravid per äl)

Jag tror snarare att ...anledningen till att dem inte gör sådana undersökningar på folk som är i ts ålder är för att i denna samhälle så får kvinnor barn först när dem är kring 30 år och som det är nuförtiden så är folk fortfarande "barn" tills dem är kanske kring 25 år. ..Förr var folk vuxna redan vid 17 års åldern...dvs samhället har ändrats och hur man ser på folk.

Som sagt, förr hade en hel del människor jobb när dem var kring 15 år (tex min mormor och morfar som är kring 60 år nu hade jobb när dem var kring 15 och min mormor var gravid när hon var sexton år, vilket inte var allt för märkligt då...Och min mamma var 18 år när hon var gravid och det var inte heller märkligt då. .Men nuförtiden så hade folk höjt på ögonbrynen om man var kring 20 år och var gravid )

Bara lite spekulationer från min sida :)
  • LFF
    Millnear skrev 2017-08-31 15:18:28 följande:
    Om jag inte minns fel så har en 15 åring större chans att bli gravid än en 20 åring. ..Men det är ju förutsatt att denna 15 åring har äl. (Tror det var 40% för en 15 åring och 30 procent för en 20 åring att kunna bli gravid per äl)

Jag tror snarare att ...anledningen till att dem inte gör sådana undersökningar på folk som är i ts ålder är för att i denna samhälle så får kvinnor barn först när dem är kring 30 år och som det är nuförtiden så är folk fortfarande "barn" tills dem är kanske kring 25 år. ..Förr var folk vuxna redan vid 17 års åldern...dvs samhället har ändrats och hur man ser på folk.

Som sagt, förr hade en hel del människor jobb när dem var kring 15 år (tex min mormor och morfar som är kring 60 år nu hade jobb när dem var kring 15 och min mormor var gravid när hon var sexton år, vilket inte var allt för märkligt då...Och min mamma var 18 år när hon var gravid och det var inte heller märkligt då. .Men nuförtiden så hade folk höjt på ögonbrynen om man var kring 20 år och var gravid )

Bara lite spekulationer från min sida :)
    Och min mamma, som fick mig när hon skulle fylla 20, var helt klart yngst av alla mammor bland mina klasskamrater och helt udda. Men, vi bodde då (och gör fortfarande) i Stockholm. Detta var -76. Mina föräldrar, båda födda i mitten av 50-talet, gick i skolan när de var 15, inte jobbade.
Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?