KlunsSmurfen skrev 2017-09-01 04:44:36 följande:
Alla förhållanden jag känner till personligen där tjejer på 14-16 blir tillsammans med betydligt äldre killar drar åt det hållet, av just den anledningen får jag alltid dåliga vibbar. De tjejerna verkar överskatta sin mognad mycket mer än andra tonåringar, de försöker inte direkt jämföra hur de är jämfört med vuxna eller jämnåriga eller försöker se själva resultatet av det de gör, det blir mer "jag är faktiskt x år gammal/jag blev nyss vuxen alltså är jag mogen", "jag har en äldre kille alltså är jag mogen", "jag har ett jobb/jag är hemmafru alltså är jag mogen och ansvarsfull", "jag har ett barn alltså är jag mogen och ansvarsfull", de har inte tillräckligt med mognad för att inse att resultatet inte riktigt lever upp till förväntningarna och det har tagit många år för dem att inse hur killen egentligen är.
Killarna är väldigt omogna, har väldigt låg självkänsla, kasst självförtroende, svartsjuka och kontrollerande.
Han känner sig antagligen liten och underlägsen med jämnåriga så han dras till yngre tjejer för att bli mentalt överlägsen.
Har har ofta ett väldigt narcissistiska eller sociopatiska drag som ett barn lätt missar och beteendet verkar blivit normaliserat så när de är tillräckligt gamla för att se varningssignalerna är det svårt se dem, utöver förnekandet som en medberoende ofta har.
Ja men exakt. Sådär fungerar män som dejtar yngre. Vad ni är kloka och har koll! Det är precis som med muslimska män, de är ju terrorister. Det vet alla. Så jag brukar berätta för folk anonymt på forum, ifall de dejtar muslimer, att snälla nån de ju är terrorister! Och så brukar jag gå fram till män i svart skägg på tunnelbanan och säga att det är vidrigt hur de kan döda oskyldiga människor. Jag brukar fråga vart de har bomben. För alla vet ju att folk inte är individer/olika. Nej, vet vi något om en så vet vi något om alla. Eller?
Hon du svarade på har gått igenom något fruktansvärt, men inte pga hans ålder utan hans personlighet. Min mamma var närmre 30 när hon träffade min misshandlande, psykiskt sjuka pappa. Han var lika gammal men lyckades ändå bryta ner henne såsom hände med "Anonym (förskräckelse)". Det har inget med ålder att göra.
Ca hälften av alla gifta par skiljer sig, bonusfamiljekonstellationer är vanligare än kärnfamiljen, det är vanligare att skilja sig om man varit unga när man gift sig. Men detta är bara statistik. Man måste ju få leva sitt liv så som man önskar och tror funkar trots det, hur ska man annars göra? Vägra gifta sig, skaffa barn, för det innebär risker? Vänta i många år innan man skaffar barn "för säkerhets skull"? Nej det finns inga garantier oavsett ålder. Och det enskilda fallet påverkas inte av statistiken alls faktiskt.
Ni har en berättigad omtanke gällande destruktiva relationer i allmänhet, men detta är helt fel forum för den diskussionen. Pinsamt fel. Lite som att berätta för sin gravida kompis om ett fall där barnet dött i magen, eller där kvinnan aldrig blev återställd efter förlossningen. Fel sammanhang helt enkelt, lite fingertoppskänsla va.