• Anonym (Bebislängtan)

Fertilitetsutredning om man är under 18 år?

Jag och min sambo har försökt få barn i över 1 års tid. Vet att gränsen är runt 1 år innan man får hjälp. Problemet är bara att jag är 17 och fyller 18 år nästa år. Kan man få hjälp ändå? Har googlat men hittar bara åldersgränser om man börjar bli för gammal.. Vill INTE ha några kommentarer om hur ung jag är, jag VET att jag är ung och har "hela livet på mig". Vill endas ha svar på min fråga, skulle vara jättesnällt om ni kunde respektera det :) tack på förhand!

• Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?
  • Anonym (Nej)

Nej det kan du inte få då du inte är vuxen än.

• Anonym (M)

Jag tror att det brukar vara en nedre gräns på drygt tjugo år (22? 24?). Fram tills dess får man leva på hoppet. Jag är inte jätteinsatt men minns att jag sett trådar här om saken. För att spara pengar sätter landstingen en åldersgräns och hoppas att det ska ha löst sig den naturliga vägen innan paret nått den åldern.

• Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2017-08-12 17:27:47 följande:
    Jag tror att det brukar vara en nedre gräns på drygt tjugo år (22? 24?). Fram tills dess får man leva på hoppet. Jag är inte jätteinsatt men minns att jag sett trådar här om saken. För att spara pengar sätter landstingen en åldersgräns och hoppas att det ska ha löst sig den naturliga vägen innan paret nått den åldern.
    Man kan få hjälp med en fertilitetsutredning innan dess, men för att få IVF eller liknande beviljat behöver man vara 24-25 i många landsting.
  • Anonym (Bebislängtan)
    Däeeell skrev 2017-08-12 17:27:29 följande:

Ni är ju knappt könsmogna, än mindre vuxna nog att kunna ta ansvar för ett nytt liv.

Hur tänkte ni här? Har ni båda jobb och boende ordnat eller räknar ni kallt med att övriga skattebetalare ska försörja er och er avkomma?

Man blir mörkrädd...

Min sambo är äldre än mig, bad som sagt bara om svar på min fråga.. JA vi kan ta hand om ett annat liv, varför skulle vi inte kunna det? Japp båda har jobb, och självklart ett boende då vi är SAMBOS.
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (K) skrev 2017-08-12 17:29:39 följande:

Man kan få hjälp med en fertilitetsutredning innan dess, men för att få IVF eller liknande beviljat behöver man vara 24-25 i många landsting.

Okej! Ja det med IVF vet vi, men vi vill bara ha en utredning sen om det blir att vi får ta till åtgärder väntar vi med till jag är äldre :)
  • Anonym (x)
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-12 17:31:20 följande:
    Min sambo är äldre än mig, bad som sagt bara om svar på min fråga.. JA vi kan ta hand om ett annat liv, varför skulle vi inte kunna det? Japp båda har jobb, och självklart ett boende då vi är SAMBOS.
    Sambo som 17 år? Gick dina föräldrar verkligen med på det?
    Hur gammal är din sambo?
  • Anonym (Tur det)

Nej. Som tur är!! Varför i all sin dar ens försöka? Verkar som du vill fylla ditt behov av nåt annat med barn, men barn är inte lösningen på andra problem. Att börja försöka medvetet få barn som 17-åring det får anses onormalt. Ni kan omöjligt ha uppfyllt ens det minst grundläggande ett barn behöver.

• Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (M) skrev 2017-08-12 17:27:47 följande:

Okej! Då vet vi :)
  • Anonym (K)
    Anonym (Bebislängtan) skrev 2017-08-12 17:31:20 följande:
    Det är alltid en bra början att gå ut gymnasiet först, eller är det bara ett extrajobb utöver skolan du har?
Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?