Inlägg från: Anonym (Bebislängtan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bebislängtan)

Fertilitetsutredning om man är under 18 år?

Jag och min sambo har försökt få barn i över 1 års tid. Vet att gränsen är runt 1 år innan man får hjälp. Problemet är bara att jag är 17 och fyller 18 år nästa år. Kan man få hjälp ändå? Har googlat men hittar bara åldersgränser om man börjar bli för gammal.. Vill INTE ha några kommentarer om hur ung jag är, jag VET att jag är ung och har "hela livet på mig". Vill endas ha svar på min fråga, skulle vara jättesnällt om ni kunde respektera det :) tack på förhand!

• Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?
  • Anonym (Bebislängtan)
    Däeeell skrev 2017-08-12 17:27:29 följande:

Ni är ju knappt könsmogna, än mindre vuxna nog att kunna ta ansvar för ett nytt liv.

Hur tänkte ni här? Har ni båda jobb och boende ordnat eller räknar ni kallt med att övriga skattebetalare ska försörja er och er avkomma?

Man blir mörkrädd...

Min sambo är äldre än mig, bad som sagt bara om svar på min fråga.. JA vi kan ta hand om ett annat liv, varför skulle vi inte kunna det? Japp båda har jobb, och självklart ett boende då vi är SAMBOS.
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (K) skrev 2017-08-12 17:29:39 följande:

Man kan få hjälp med en fertilitetsutredning innan dess, men för att få IVF eller liknande beviljat behöver man vara 24-25 i många landsting.

Okej! Ja det med IVF vet vi, men vi vill bara ha en utredning sen om det blir att vi får ta till åtgärder väntar vi med till jag är äldre :)
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (M) skrev 2017-08-12 17:27:47 följande:

Jag tror att det brukar vara en nedre gräns på drygt tjugo år (22? 24?). Fram tills dess får man leva på hoppet. Jag är inte jätteinsatt men minns att jag sett trådar här om saken. För att spara pengar sätter landstingen en åldersgräns och hoppas att det ska ha löst sig den naturliga vägen innan paret nått den åldern.

Okej! Då vet vi :)
  • Anonym (Bebislängtan)

[quote=77920171][quote-nick]Anonym (x) skrev 2017-08-12 17:26:57 följande:[/quote-nick]sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5821409

Kolla länken, lyssa på klippet.

Finns inget på den länken?

• Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (K) skrev 2017-08-12 17:34:23 följande:

Det är alltid en bra början att gå ut gymnasiet först, eller är det bara ett extrajobb utöver skolan du har?

Har hoppat över ett år i grundskolan så jag börjar 3an nu till hösten, och eftersom en utredning oftast tar flera månader så hinner jag ju ta studenten :) jag jobbar på ett äldreboende som vårdbiträde, absolut inget högt betalt eller så men sen har min sambo ett jobb som lastbilschaufför. Så pengar har vi (Y)
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (x) skrev 2017-08-12 17:32:40 följande:

Sambo som 17 år? Gick dina föräldrar verkligen med på det?

Hur gammal är din sambo?

Ja det gjorde dem absolut! De är inte trångsynta överhuvudtaget :) min sambo är 24 år gammal
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Tur det) skrev 2017-08-12 17:33:00 följande:

Nej. Som tur är!! Varför i all sin dar ens försöka? Verkar som du vill fylla ditt behov av nåt annat med barn, men barn är inte lösningen på andra problem. Att börja försöka medvetet få barn som 17-åring det får anses onormalt. Ni kan omöjligt ha uppfyllt ens det minst grundläggande ett barn behöver.

Ja varför vill folk ha barn egentligen? Dum fråga. Ja det må verka onormalt för utomstående men varför skulle jag som 17 åring inte på riktigt vilja ha barn utan att det handlar om nåt annat? Hade du sagt nåt om jag var 20 eller 21? Nä förmodligen inte.. Varken du eller nån annan här vet hur jag är som person, och därav kan ni inte döma mig eller min sambo hur vi skulle bli som föräldrar. SNÄLLA håll mun om du inte har nåt positivt att säga.
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (x) skrev 2017-08-12 17:42:09 följande:

Fast man måste inte vara trångsynt för att man inte vill att ett barn ska vara sambo. 

Vet de om att ni vill bli föräldrar redan?

Nä men de känner både mig och min sambo, vi har vart tillsammans i lite mer än 3 år så varför skulle vi INTE få bo med varandra? Nej det vet dom inte men de skulle bli jätteglada om jag sa att jag var gravid :)
  • Anonym (Bebislängtan)
    Betty Boop skrev 2017-08-12 17:36:53 följande:

Nej, av förklarliga skäl gör inte landstinget fertilitetsutredningar på barn! Kanske kan det göras privat med det vore ändå riktigt oprofessionellt av läkaren. 

Blir som sagt 18 år om mindre än 7 månader.. klassas som barn ja, men blir vuxen snart ju vad är skillnaden? ;)
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Hm) skrev 2017-08-12 17:55:15 följande:

Anledningen till varför barn inte borde skaffa barn är för att deras hjärnor inte ens är mogna och fullt utvecklade. Precis som det märks i ditt fall, så är konsekvenstänkandet inte etablerat förrän man är vuxen, ca 20 år. Man blir inte automatiskt vuxen för att man fyller 18, man blir myndig.

Och att du dessutom är närmre 17 än 18 och säger "nä men jag är sjutton och ett halvt" som en annan barnrumpa visar ju lite på din mogenhet.

Som tur är finns det åldersgräns för fertilitetsutredning. Hoppas den är 25 eller nåt i ditt landsting.

Jajaja, folk lär alltid ha åsikter! Men att du på riktigt hoppas att jag inte blir med barn är riktigt omoget! Just saying :)
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (x) skrev 2017-08-12 17:59:18 följande:

Fast nu drar jag också efter andan... menar du att en man på 21 var ihop med en fjortonårig flicka?

Oj, alltså... det går att anmäla!

Jag vet inget om dig eller om din mogenhetsgrad men att som 21-åring ha ett förhållande med ett barn är inte friskt.

Du får ursäkta.

Tänker absolut inte ta emot den ursäkten! Anmäl bäst du vill :) har fått svar på min fråga nu iallafall, det var därför jag startade tråden. Trevlig helg alla!
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (förskräckelse) skrev 2017-08-12 18:12:09 följande:

Jag har varit TS en gång i tiden. Kanske lite värre eftersom min då pojkvän/sambo var äldre än TS samb.  Det tog en ände med förskräckelse. Jag hoppas verkligen att det inte blir så för TS.

Varför vart det en förskräckelse? Jag känner min sambo utan och innan han är inte direkt ny för mig :p
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Jösses alltså) skrev 2017-08-12 18:21:35 följande:

Wow vilka underbara medmänniskor det finns här!

Ts, du kan kontakta ungdomsmottagningen och rådfråga dom istället för "människorna" på fl

Tack snälla! Höll på att tappa hoppet på människan haha. Ska ringa UMO på måndag :)
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (x) skrev 2017-08-12 18:06:04 följande:

Nej, JAG ska inte anmäla något. Nu är du ju byxmyndig.

Jag menade 14 kontra 21 i ett förhållande.

Tur de inte var du som vart "drabbad" då. Som sagt, ingen här vet ju hur vi är som personer. Jag kanske är mogen och han omogen och därmed kompletterar vi varandra? Eller så är han största peddot som vandrat här på jorden och därav vågar jag inte lämna honom? Jadu spekulera kan man alltid göra men huruvida gammal han är kontra mig hade absolut inget med tråden i sig att göra? Han är inte pedofil, kanske var det jag som ville ha en sugardaddy?
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Moa) skrev 2017-08-12 21:57:33 följande:

Folsyra ska man äta som tillskott minst 3 månader innan man blir gravid. Det är rekommendationen. Det är också att rekommendera att man har en plan för barn, pengar och föräldraledighet innan man föder barnet. TS har försökt i ett år och borde därmed ha pratat igenom planen med den tänkta pappan. Det är det ansvarstagande vuxna sättet när man planerar barn.

Japp jag äter folsyra. Har en plan men tänker inte gå ut med den här då alla kastar skit. Har fått svar på det jag ville få svar på iallafall, och det var tanken med hela tråden :)
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Blomman) skrev 2017-08-13 20:16:33 följande:

För att se när du har ägglossning så kan du lägga din saliv på en glasplatta och titta på den i ett mikroskop. Eller du kan köpa ett Donna mikroskop. Det finns några trådar om den här på FL. Urinstickor blir dyrt i längden.

Om du har långa cykler så kan du smörja handleder och upp till armvecket med progresteronkräm. Jag tror att det är från mensens första dag man ska smörja och sedan i 14 dagar.

Har köpt en basaltermometer som mäter den basala tempen :) har även kört med CB's stickor sviiiindyra men då får man ju iallafall resultat på en gång :D Har normallångt cykler tror jag, mellan 27-31 dagar och vad jag förstår så är det normalt. Har läst om krämen men den verkar mest vara för kvinnor med oregelbunden mens. Tack för tips :)
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (HH) skrev 2017-08-13 21:13:22 följande:

Haha humor har du i alla fall. Ville bara skriva lycka till, hoppas det löser sig för er. Kan rekommendera appen fertilityfriend för att få stenkoll på ägglossning och annat om du inte redan har det. Man får bekräftat i efterhand exakt när ägglossning skett så man vet om man prickat rätt, och det syns även om man inte får ägglossning alls. Går att beställa termometer på billiga-tester.se

Haha jaa tar allt med en skopa salt, orkat inte ta åt mig om onödiga kommentarer. Jag vet ju ven jag är och hur jag är som person såatte ???? har Ovia appen, Flo, Glow och samt tempar med NC! Förstår att fertilityfriend och NC är samma koncept? Tusen tack för lyckoönskningar ????
  • Anonym (Bebislängtan)
    Anonym (Sarah) skrev 2017-08-14 00:24:10 följande:

Jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden och orkar inte sitta och plöja igenom fem sidor med vad jag gissar består till 90% av hatinlägg från slöddret här hinne, men det är hur som helst vanlligt att man inte har någon ägglossning de första åren efter att man fått sin mens, så det kan vara en anledning tlll att ni inte lyckats ännu. Det finns ägglossningstester att köpa på apoteket men det tjänar egentligen inte så mycket till att göra det, för vad testet än visar så kommer ni inte vidare därifrån. Har ni sex regelbundet (varje-varannan dag) ökar inte heller testerna chansen att bli gravid med hjälp av testerna.

Jag tycker ni ska ringa fertilitetskliniken i ditt landsting redan imorgon och fråga vilka regler de har, så vet ni vad ni har att förhålla er till. Att göra en privat utredning kostar inte jättemycket men precis som med ägglossningstesterna är problemet att det inte kommer leda någonstans, mer än att ni får svar på hur det ligger till. Är något fel är ni ändå för unga för att få hjälp, och är inget fel så var det ju onödigt att ni gjorde utredningen. 

Vi får hålla tummarna för att ni bor i rätt landsting, helt enkelt.

Haha precis, 99% idioti på den här tråden. Men men vad kan jag göra :) Har haft CB's ÄL-tester i ca 4-5 månader sen vart det på tok för dyrt då vi har en vovve som drar på kostnaderna också. Fick första mensen 2011 tror jag om jag inte är helt ute och cyklar haha! Så på 6 år borde det väl ha kommit igång tycker jag. Fick ju utslag på stickorna iallafall :) Har PCO/S i nära släkten och vet att det är ärftligt så det kan kanske vara nåt sånt :/ har gjort ett VUL i ett annat ärende och då sa bm att jag hade tjockt endometrium (tjock slemhinna) samt att ÄL hade skett. Håller tummarna för att landstinget hjälper oss! Tusen tack för ett trevligt svar :)
Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?