• FruGast

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Här kan alla vi som är beräknade i Mars 2018 hänga. Positiva tankar - positiv energi!

• Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen
  • PuLoha
    Krusbärskompott skrev 2017-11-12 14:53:10 följande:

Före 22+0 är det gyn om det är nåt akut men det är tveksamt om detta räknas som det (där jag bor är de rätt hårda m viabilitetskrav). Du kan ju alltid ringa o fråga om du inte pallar vänta. Sedan är det inte ovanligt att man inte känner bebis varje dag i 20+6. Så det behöver inte betyda nåt.

Eller kontakta din BM imorgon bitti.

Du måste bestämma själv vad som känns rätt för dig.

Tack!

Tycker det är så läskigt när jag har känt varje dag och nu inte känt något på ett par dagar. Ska ringa BM imorgon och höra.
  • trisan13

Är det någon av er som har eller ska söka graviditetspenning?

Jag har skickat in min ansökan i veckan och hoppas verkligen den blir beviljad.

Börjar få riktigt besvärligt med foglossning ?redan? nu :/

• Starlights
    trisan13 skrev 2017-11-16 22:21:58 följande:

Är det någon av er som har eller ska söka graviditetspenning?

Jag har skickat in min ansökan i veckan och hoppas verkligen den blir beviljad.

Börjar få riktigt besvärligt med foglossning ?redan? nu :/

Jag har inga besvär än så länge i min graviditet, så har väl inte riktigt anledning att ansöka än. Men hade gärna varit hemma i alla fall februari månad, lär ju bli tungt som höggravid och jag har ett ganska fysiskt aktivt jobb.

Vad krävs för att man ska få godkänt för graviditetspenning? Vad är kraven liksom? Och hur mycket förlorar man i inkomst på det, jämfört med att jobba så länge som möjligt?
  • trisan13
    Starlights skrev 2017-11-17 12:49:11 följande:

Jag har inga besvär än så länge i min graviditet, så har väl inte riktigt anledning att ansöka än. Men hade gärna varit hemma i alla fall februari månad, lär ju bli tungt som höggravid och jag har ett ganska fysiskt aktivt jobb.

Vad krävs för att man ska få godkänt för graviditetspenning? Vad är kraven liksom? Och hur mycket förlorar man i inkomst på det, jämfört med att jobba så länge som möjligt?

Om man Har ett tungt fysiskt arbete o inte kan bli omplacerad av arbetsgivaren har man ?rätt? att söka o man kan tidigast söka 60 dagar innan bf.. jag tror man får 80% av lönen, Har faktiskt inte sån stor koll på de ;)

jag jobbar som uska på ett äldreboende så det är väldigt påfrestande för kroppen, mycke tunga lyft, hukar mig mycke osv och står o går väldigt mycket . Jag har sökt from 11/1 så hoppas de blir godkänt. Men om det blir godkänt Tänkte jag ta ut lite semester osv så jag inte ?behöver? jobba mer från juldagarna :)
  • Sofiamy
    Starlights skrev 2017-11-17 12:49:11 följande:

tänk på att det tar upp till 30 dagar att få en ansökan godkänd och att gravpenning inte betalas ut retroaktivt. Så fort man vet/tror att man kan få svårt för sitt arbete ska man meddela sin chef som sedan ska fylla i blankett om man kan/kan inte förflyttas och skicka in den. Jag har skickat in min ansökan för två veckor sen, ansöker om gravpenning 50% för mitt arbete på akutavdelning. Kan fortsätta arbeta mina 50% på mottagnigne men mi chef har inte möjlighet att sätta mig hela min tjänst där. Ansöker om gravpeng från 6/1 alltså 60 dagar innan bf...
  • trisan13

Hej hej. Nu kanske den här gruppen dött ut helt. Men de kanske är nån kvar. Hur går det för er?? Nu är det inte länge kvar till bf för många här :) själv har jag ca 40 dagar kvar till bf... börjar bli lite nervös, men oj vad man längtar för att få se vem det är som har sparkat runt där inne sålänge :)

• Vargen070918
    trisan13 skrev 2018-01-31 12:20:21 följande:

Hej hej. Nu kanske den här gruppen dött ut helt. Men de kanske är nån kvar. Hur går det för er?? Nu är det inte länge kvar till bf för många här :) själv har jag ca 40 dagar kvar till bf... börjar bli lite nervös, men oj vad man längtar för att få se vem det är som har sparkat runt där inne sålänge :)

Hej!!

Jag har 29 dagar kvar idag men har varit uppe sen strax innan 4 med förvärkar. Att gå med sån här känsla i 29 dagar till känns outhärdligt :-/ Vågar heller inte hoppas då det känns för tidigt. Men spännande är det
  • tomten12
    trisan13 skrev 2018-01-31 12:20:21 följande:

Hej

Jag har lite mer än 40 dgr kvar ( blir igångsatt v 37+) så har just börjat nedräkningen. Idag har jag haft sjuka mängder sammandragningar som jag inte vet vart de kommer ifrån. De gör inte ont eller så, men så många. jaja, det kan ju vara tvärtom i morgon.. vem vet.
  • trisan13
    Vargen070918 skrev 2018-01-31 13:18:32 följande:

Hej!!

Jag har 29 dagar kvar idag men har varit uppe sen strax innan 4 med förvärkar. Att gå med sån här känsla i 29 dagar till känns outhärdligt :-/ Vågar heller inte hoppas då det känns för tidigt. Men spännande är det

Åå vad lite de låter, hoppas på färre och du inte behöver gå över. Håller tummarna. Va det ditt första barn?
Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen