• FruGast

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Här kan alla vi som är beräknade i Mars 2018 hänga. Positiva tankar - positiv energi!

• Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen
  • PuLoha
    HannaA11 skrev 2017-11-09 16:02:44 följande:

Jo, det är skönt att det vänt såpass att jag inte kräkts på cirka en vecka (mår illa av och till men medicinerna hjälper). Är din BM bra i övrigt? Om du känner att det blir jobbigt kan du ju be om att få byta. Jag tycker att din inställning är sund - man kan ju (sålänge man inte typ blir sjuk av för stor viktuppgång) ta tag i det sen.

Rörande att shoppa bebisgrejer så har det inte blivit mycket shopping än. Vi hittade en vagn som vi ville ha, men det ingick bara sittdel (begagnad Emmaljunga superviking, ett år gammal och knappt använd) så den har vi köpt och så ska vi köpa en ny liggdel till. Kläder har vi inte köpt och eftersom att det är första barnet så finns inget hemma, men vi har fått lite saker av den blivande "storakusinen" (min treåriga systerdotter) som insisterat på att köpa present.

Hoppas verkligen illamåendet släpper helt för dig snart! Så att du även slipper ta medicin.

Jag känner väl att min BM är sådär, har inte återkopplat när man har hört av sig och att hon inte verkade ha koll på att höga blodvärden inte alls är bra att ha när man är gravid känns ju sådär.. Skulle egentligen vilja byta mottagning helt och hållet men är det värt att byta nu?

Du är också duktig som lyckats hålla dig från shopping. Ska försöka hålla mig lite nu, men det är ju så kul! :D
  • Starlights

Men BM säger att man inte behöver ta folsyra efter vecka 12, och om man inte har brist på något så finns inte heller något behov att knapra massa vitaminer och kosttillskott. Tar dock järntabletter eftersom mitt järnvärde redan från start var för lågt, låg på 105 i vecka 10 om jag inte minns fel, och är uppe på 115 nu i vecka 21.

Tränar inte heller något alls just nu, men går och är aktiv fysisk hela dagarna på mitt jobb, det är väldigt sällan jag sitter ner. Så känner mig rätt aktiv ändå. Och skulle ärligt talat inte orka gymma eller något just nu, blir soffläge direkt jag kommer hem från jobbet.

• Starlights

Och ang vikt så har jag faktiskt inte ens vägt mig sedan inskrivningen? Har väl alltid varit normalviktig så det är egentligen inget jag funderat på. Men det känns som att min mage exploderat i storlek senaste veckorna.. Plötsligt går den inte alls att dölja under några kläder, och har jag en tight tröja eller kjol så ser den riktigt stor ut. Hoppas att det lugnar sig liiite så man inte blir helt gigantiskt.. På nästa besök hos bm ska vi börja mäta magen, så får se hur jag ligger i kurvan. :)

• Krusbärskompott
    Starlights skrev 2017-11-09 21:17:39 följande:

Men BM säger att man inte behöver ta folsyra efter vecka 12, och om man inte har brist på något så finns inte heller något behov att knapra massa vitaminer och kosttillskott. Tar dock järntabletter eftersom mitt järnvärde redan från start var för lågt, låg på 105 i vecka 10 om jag inte minns fel, och är uppe på 115 nu i vecka 21.

Tränar inte heller något alls just nu, men går och är aktiv fysisk hela dagarna på mitt jobb, det är väldigt sällan jag sitter ner. Så känner mig rätt aktiv ändå. Och skulle ärligt talat inte orka gymma eller något just nu, blir soffläge direkt jag kommer hem från jobbet.

Fast det kom ju en stor svensk epidemiologisk studie nyligen som visade att multivitamin under hela graviditeten bla var kopplat till minskad risk för autism. Så klart med alla svagheter som epidemiologi innebär men ändå intressant!
  • tomten12
    PuLoha skrev 2017-11-09 17:31:00 följande:
    125 känns ju ändå som ett bra värde. Själv hade jag 144 och har man hb från 146 så ska man tydligen ta det på allvar, för det ger en ökad risk för fosterdöd. Hoppas mitt höga berodde på att jag hade druckit dåligt eller något. Bara hoppas det sjunker.
    tomten12 skrev 2017-11-09 15:42:36 följande:

Nope, vi har fått bilbarnstol av kompisar, och spjälsäng har vi sedan innan. Insåg ju efter RUL att jag måste köpa en hel del nytt, för jag har visst inte sparat så mkt efter de små. Men lite sängkläder och sådant är bara härligt att köpa. Kläder kan man ju köpa i mängder så det väntar jag lite med annars hinner det dyka upp ngt " finare" innan det är dags, och hux flux så har jag för mycket i ngn storlek. 

Vagn har vi bestämt oss för att köpa begagnad denna gång. Är ju garanterat sista barnet så att köp en helt ny känns ju bara idiotiskt.

Vad duktiga ni är som lyckas hålla er från att shoppa! Hur många barn har du och hur gamla är dom?
    Mina barn är snart 10 och snart 7 år. Två flickor och den lille i magen är en pojk, så jag kommer att behöva shoppa en del,. Men shoppar man för tidigt så har man ju ingenting kvar sen :-/ Vet av erfarenhet att man lätt köper för mkt som de sedan bara växer ur.  
  • tomten12
    Starlights skrev 2017-11-09 21:21:32 följande:

Och ang vikt så har jag faktiskt inte ens vägt mig sedan inskrivningen? Har väl alltid varit normalviktig så det är egentligen inget jag funderat på. Men det känns som att min mage exploderat i storlek senaste veckorna.. Plötsligt går den inte alls att dölja under några kläder, och har jag en tight tröja eller kjol så ser den riktigt stor ut. Hoppas att det lugnar sig liiite så man inte blir helt gigantiskt.. På nästa besök hos bm ska vi börja mäta magen, så får se hur jag ligger i kurvan. :)

Jag hade inte heller vägt mig sen inskrivningen i v 12, utan det är bara hos BM som jag gjorde det. Har SF på 19. Högst normalt tydligen fast jag har väldigt stor mage. Är i v 21 men ser mer ut som 28-30 tycker jag. Ja, ja, de andra gångerna har den ju inte blivit större sen i slutändan, så jag hoppas det blir samma sak denna gång.
  • PuLoha

Jag har inte känt rörelser på flera dagar sedan i torsdags.. Eventuellt jag kände en svag buff i natt. Men är osäker.

Har försökt dricka kallt men det har inte hjälpt. Börjar känna mig riktigt orolig!!

Vad ska jag göra?

• Krusbärskompott
    PuLoha skrev 2017-11-12 12:21:20 följande:

Jag har inte känt rörelser på flera dagar sedan i torsdags.. Eventuellt jag kände en svag buff i natt. Men är osäker.

Har försökt dricka kallt men det har inte hjälpt. Börjar känna mig riktigt orolig!!

Vad ska jag göra?

Har du kommit till 22+0 eller längre kan du alltid ringa förlossningen och förklara läget o be om en koll.
  • PuLoha
    Krusbärskompott skrev 2017-11-12 12:53:33 följande:

Har du kommit till 22+0 eller längre kan du alltid ringa förlossningen och förklara läget o be om en koll.

Jag är bara i 20+6, är det sin BM man ringer då? Eller åker man in till gyn?
  • Krusbärskompott
    PuLoha skrev 2017-11-12 13:00:14 följande:

Jag är bara i 20+6, är det sin BM man ringer då? Eller åker man in till gyn?

Före 22+0 är det gyn om det är nåt akut men det är tveksamt om detta räknas som det (där jag bor är de rätt hårda m viabilitetskrav). Du kan ju alltid ringa o fråga om du inte pallar vänta. Sedan är det inte ovanligt att man inte känner bebis varje dag i 20+6. Så det behöver inte betyda nåt.

Eller kontakta din BM imorgon bitti.

Du måste bestämma själv vad som känns rätt för dig.
Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen