Inlägg från: Starlights |Visa alla inlägg
  • Starlights

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Hej, jag hoppar in i den här tråden också, eftersom den andra "bf mars" tråden verkar dött ut lite, så trist när folk inte fortsätter skriva..

Jag och sambon väntar första barnet, har varit på RUL idag och allt såg jättebra ut. Mest troligt en liten flicka. BF den 19 mars. Hjärta

Går in i vecka 20 i morgon. Har mått oförskämt bra hela graviditeten, knappt några krämpor alls, hoppas det håller sig hela vägen. Börjar även känna rörelser i magen rätt ofta nu, och även sambon har känt det det med handen utanpå. :)

• Starlights

Men BM säger att man inte behöver ta folsyra efter vecka 12, och om man inte har brist på något så finns inte heller något behov att knapra massa vitaminer och kosttillskott. Tar dock järntabletter eftersom mitt järnvärde redan från start var för lågt, låg på 105 i vecka 10 om jag inte minns fel, och är uppe på 115 nu i vecka 21.

Tränar inte heller något alls just nu, men går och är aktiv fysisk hela dagarna på mitt jobb, det är väldigt sällan jag sitter ner. Så känner mig rätt aktiv ändå. Och skulle ärligt talat inte orka gymma eller något just nu, blir soffläge direkt jag kommer hem från jobbet.

• Starlights

Och ang vikt så har jag faktiskt inte ens vägt mig sedan inskrivningen? Har väl alltid varit normalviktig så det är egentligen inget jag funderat på. Men det känns som att min mage exploderat i storlek senaste veckorna.. Plötsligt går den inte alls att dölja under några kläder, och har jag en tight tröja eller kjol så ser den riktigt stor ut. Hoppas att det lugnar sig liiite så man inte blir helt gigantiskt.. På nästa besök hos bm ska vi börja mäta magen, så får se hur jag ligger i kurvan. :)

• Starlights
    trisan13 skrev 2017-11-16 22:21:58 följande:

Är det någon av er som har eller ska söka graviditetspenning?

Jag har skickat in min ansökan i veckan och hoppas verkligen den blir beviljad.

Börjar få riktigt besvärligt med foglossning ?redan? nu :/

Jag har inga besvär än så länge i min graviditet, så har väl inte riktigt anledning att ansöka än. Men hade gärna varit hemma i alla fall februari månad, lär ju bli tungt som höggravid och jag har ett ganska fysiskt aktivt jobb.

Vad krävs för att man ska få godkänt för graviditetspenning? Vad är kraven liksom? Och hur mycket förlorar man i inkomst på det, jämfört med att jobba så länge som möjligt?
Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen