• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • LionQueen88
    Anonym (också barnfri) skrev 2017-05-31 19:25:29 följande:

Jag är också barnfri och så nöjd med det beslutet. Jag vet att många har svårt att förstå hur en kvinna inte kan vilja ha barn. Blev gravid i misstag och kände en sådan panik. Kunde inte se något positivt med det bara negativt att leva ett liv med ett barn. När folk sa vad jag är negativ och se det positiva kunde jag inte se det alls. När jag frågade vad det är sa de du får ju ett barn. Kände bara nej jag vill inte! Som att livet tog slut. Hemskt. Som tur fick jag missfall.

Varför gjorde du inte abort om du nu inte ville ha det barnet? Var det för sent eller hann du inte innan du fick missfall?
  • Velouria

Du får ju välja hur du vill leva ditt liv och det har inget med någon att göra. Det kommer alltid att finnas oförstående.

Jag har bara en fråga. Hur kommer det sig du finner barn så motbjudande och blir illa till mods att du hellre tar i en hårig spindel än i ett barn? Har du någon/några särskilda erfarenheter som bidragit?

Integrerbart DNA
  • Anonym (också barnfri)
    LionQueen88 skrev 2017-05-31 19:33:06 följande:
    Varför gjorde du inte abort om du nu inte ville ha det barnet? Var det för sent eller hann du inte innan du fick missfall?
    För att det inte var enkelt att välja abort när jag hade mitt barn i magen, hade sett det lilla hjärtat på ultra. Jag fick också moderskänslor för det men hade samtidigt ångest över att jag egentligen inte ville ha det livet, att vara mamma. Jag valde att behålla det för det var ändå ett liv, mitt barn. Men livet som barnfri är det livet jag vill ha. Så när jag fick missfall var jag lättad. Då behövde inte jag avsluta ett liv utan det försvann av sig självt. Men jag skulle ha behållit det. Min man känner samma sak, att han vill ha det livet vi har tillsammans bara han och jag.
  • NomenNescio
    Anonym (Fruxo) skrev 2017-05-31 17:21:00 följande:

Det är ju en väldig skillnad på att inte vilja har barn och på att inte tycka om barn.
    Att inte tycka om barn generellt är sjukt. Det är som att inte gilla män eller kvinnor. Eller att inte gilla gamla. Barn är människor i en viss fas i livet. Kan du själv se en fas i livet då du inte förtjänade att bli omtyckt på grund av din ålder?

Människor som inte tycker om barn har känslomässiga problem och borde ta sig en funderare på hur de ser på andra människor egentligen. Dom förtjänar varken respekt eller ett gott bemötande.

Tycker att det finns goda anledningar att säga att man ur en generell synpunkt inte gillar barn.
    Det är svårt att säga att man inte gillar blåögda generellt, eller folk med brunt hår.

Men vad gäller barn går de ju igenom olika utvecklingsstadium rent neurologiskt, och det finns ju bevisligen kognitiva skillnader mellan barn och vuxna som påverkar saker såsom bl.a. beteendet.

Och om det är stadium och beteende som en hel del människor har svårt för - ja, so be it. Så länge de inte går runt och dränker andras ungar finns det ingen anledning att bli upprörd över det.  
  • Regndamen
    Anonym (Inte konstigt.) skrev 2017-05-31 17:08:33 följande:

Barn har ofta väldigt många gemensamma nämnare, ju fler desto yngre dom är, om man jämför med vuxna. Små barn skriker, springer runt, kräver omedelbar uppmärksamhet och bekräftelse. Barn kan inte kontrollera sina känslor. Barn rör sig på ett speciellt sätt, det är yviga och plötsliga rörelser. Barn har svårt för att sitta stilla och har väldigt dåligt tålamod. Barn är inte medvetna om att andra människor i omgivningen kan bli störda av deras känsloutbrott. Barn har inte lärt sig hur man beter sig helt enkelt, av förklarliga skäl.

Jag gillar inte heller barn av de anledningar jag beskrev ovan. Jag har aldrig gillat barn i hela mitt liv. Det är inget jag kan styra över. Det bara är så. Alla har vi något vi inte gillar. Det är inget konstigt med det. 

Men det gäller också en del funktionshindrade och äldre människor. Tycker du illa om dem med?
  • NomenNescio

Men är det inte minst lika känslokallt och empatistört att bara kunna älska ett barn som är en förlängning av en själv?

I en värld av miljöhot och överbefolkning är det konstigt att inte fler väljer att adoptera eller bli fosterfamiljer snarare än att skaffa egna barn. 
    Med tanke på hur många här som ser det som självklart att man som människa (och framförallt kvinna) SKA älska alla barn kan det för mig låta som dubbelmoral att inte fler väljer att ta hand om de barn som redan finns hellre än att ha biologiska.

Jag har i så fall större respekt för de som väljer bort barn helt, för det är ett öppet och ärligt beslut som saknar dubbelmoral.

Sen är detta naturligtvis riktat till de som skuldbelägger och ondgör sig över att vissa människor inte gillar barn, eftersom det är de som sticker ut hakan.
    Respekterar man andra och skaffar egna barn är det naturligtvis en annan sak. 

• Anonym (Blipp)

Folk är i allmänhet trevliga, men också ärligt talat ganska ointresserade av andras liv, så att var och varannan människa skulle bli upprörd över att du inte vill ha barn handlar garanterat om hur du uttrycker dig.

Och om man går efter hur du skriver här så är det inte svårt att förstå att folk blir provocerade. Du har inte tänkt tanken att det kanske faktiskt är du som skapar situationerna du beskriver?

• Anonym (Inte konstigt.)
    Regndamen skrev 2017-05-31 20:00:49 följande:

Men det gäller också en del funktionshindrade och äldre människor. Tycker du illa om dem med?

Om dom beter sig som barn så är svaret ja.
  • Anonym (B)
    LionQueen88 skrev 2017-05-31 19:29:52 följande:

Hur vet du att jag och andra barnfria inte får uppleva den där bästa känslan i världen? Vi kanske kan uppleva den på annat sätt? Vi kanske har andra som betyder lika mycket för oss som dina barn gör?

Fast just DÄR har inte en "barnfri" en aning. Det är omöjligt att förstå den kärleken det innebär att vara förälder. Den går inte att jämföra med något. Vad du än tror om saken.

Sen att man är nöjd ändå är ju toppen.
  • Stolt Farsa

Hej

Jag kan förstå att småbarnsföräldrar kan ta lite illa vid sig när du säger att du inte gillar barn. Det har inte att göra med att du inte vill ha några själv utan att det isf kan kännas obehagligt för dem att ha sina barn i närheten av dig. 

De som har hundar vill väl inte heller att de ska ska springa nära någon som inte tycker om djur. Det blir såklart en obehaglig känsla det är väl helt naturligt.

Om jag skall ge dig lite medvind så kan jag iaf säga att jag inte tycker att det är ett dugg konstigt att du inte vill ha barn trots att du är kvinna. Där tycker jag väl att samhället inte borde vara så dömande.

Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?