• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • Anonym (Barnfri)
    Anonym (F) skrev 2017-05-30 23:44:42 följande:
    Nu är det ju många som tycker att det största man kan göra är att ge världen tusen nya chanser genom att sätta en person till världen.
    Det absolut SISTA detta jordklot behöver är nya människor.

Och nej, man kan inte skylla ifrån sig genom att peka på att kvinnor i Somalia minsann har fler barn än du, så då gills det inte (som många annars gör)
  • Anonym (Barnfri)
    Anonym (Tina) skrev 2017-05-31 07:37:43 följande:

Man behöver inte alls skaffa egna barn. Inte vara intresserad eller exalterad över andras barn

Men att säja att spädbarn generellt är så motbjudande att du får obehagsrysningar och hellre klappar en hårig spindel, ja det låter konstigt och jag förstår om du får konstiga blickar om du ens antyder sådant. Det sitter väl annars i biologin att ta hand om och skydda ett spädbarn även om det inte är ens eget. Det är samma funktion som gör att vi tycker kattungar o hundvalpar är gulliga, vi är programmerade att beskydda och vårda hjälplösa barn, även om det inte är vårt.

Ok, det funkar inte så för dej och då är det bra att du lever i en tid då man kan välja!

Jag är ointresserad av

hästar och katter men tycker ändå de är vackra, det låter skumt att känna sånt obehag. Min första tanke när jag läste trådstarten var att det är ett skydd, du vet att det är risk för tjat och kommentarer när du inte skaffar barn, och folk brukar kanske säja att du ska ångra dej. Om du då tar i ordentligt, avskyr och ryser, så har du tagit bort de små frågorna som du skulle kunna ställa dej själv och har gjort så att beslutet ser enkelt ut.

Jag fick nyligen reda på ytterligare en barnlös vän som visar sej kämpa med ånger och kris när det nu är försent att bli gravid. Många är förstås nöjda med sina val men med tiden när man träffat tillräckligt många som krisar och deppar ihop när det är försent så är det lite svårt att bara nicka och le när man hör nästa som drar på med sin barnfrihet på ett lite för starkt sätt.

Jag har ingen åsikt om vad som är rätt val men det är bra om valet görs på rätt grunder, inte rädsla gömd i spädbarnsavsky eller idéer om att man blir helt låst hemma och inte är en tillgång om man har barn.

Jag tror inte att du riktigt förstår.

Människor som inte tycker om barn brukar inte döda barn. De brukar heller inte stå och titta på när barn eller andra hjälplösa för illa.

De har samma heder, moral och empati som alla andra. Och i det ingår att bete sig med respekt även mot sådana man inte tycker något vidare om.

Tror du på fullaste allvar att vi i hemlighet njuter av att se barn plågas? 
  • Anonym (Inte konstigt.)
    Mrs Moneybags skrev 2017-05-31 15:23:38 följande:

Jag tycker att det är intressant att folk kan säga "jag tycker inte om barn". Det är ungefär som att säga "jag tycker inte om 30-åringar" eller 70-åringar. Det är väl individer man gillar eller inte gillar? Inte en åldersgrupp?

Sedan har jag full respekt för att en del inte vill ha barn, det är oftast ett moget och genomtänkt beslut, ibland kanske mer genomtänkt än när andra skaffar barn. 

Om man inte vill bli mamma eller pappa, ska man inte bli det heller. 

Barn har ofta väldigt många gemensamma nämnare, ju fler desto yngre dom är, om man jämför med vuxna. Små barn skriker, springer runt, kräver omedelbar uppmärksamhet och bekräftelse. Barn kan inte kontrollera sina känslor. Barn rör sig på ett speciellt sätt, det är yviga och plötsliga rörelser. Barn har svårt för att sitta stilla och har väldigt dåligt tålamod. Barn är inte medvetna om att andra människor i omgivningen kan bli störda av deras känsloutbrott. Barn har inte lärt sig hur man beter sig helt enkelt, av förklarliga skäl.

Jag gillar inte heller barn av de anledningar jag beskrev ovan. Jag har aldrig gillat barn i hela mitt liv. Det är inget jag kan styra över. Det bara är så. Alla har vi något vi inte gillar. Det är inget konstigt med det. 
  • Anonym (Bara?)
    Anonym (Barnfri) skrev 2017-05-31 16:57:17 följande:

Jag, och de jag känner som tycker likadant, ser det egentligen som ganska självklart.

Det finns egenskaper hos människor som vi finner motbjudande och svåra att fördra, och dessa är samma för både barn och vuxna. Och dessa egenskaper är väldigt utmärkande hos barn.

Och egentligen är det ju inte så konstigt? Vi spenderar ju en hel del tid med att uppfostra barn till att lära sig bete sig på ett acceptabelt sätt som vuxna, och det gör vi ju eftersom barnsliga egenskaper inte är särskilt sympatiska.

Dels har vi det fysiska. Att snora, dregla, bajsa, kladda med mat, kräkas och kissa på ett allt annat än diskret sätt finner jag motbjudande, oavsett om det är ett barn eller vuxen. Det blir inte automatiskt gulligt för att det handlar om ett barn. Och det spelar ingen roll om det är för att de inte förstår bättre eller ej - jag väntar att umgås med personer tills de förstår bättre än så.

Även mentalt finner jag barn påfrestande. Jag har rent generellt väldigt svårt för högljudda och egocentriska personer, och det gäller även barn. Jag vill kunna umgås lugnt och vettigt, och blir irriterade på skrikiga människor (oavsett om det är en tjurig tvååring eller en full 35-åring med grabbgänget). 

Det är svårt att föra konversationer med barn, jag är inte mycket för att leka, det finns inga gemensamma intressen. 

Jag har mindre än noll gemensamt med barn. Jag kan inte relatera till dem, och upplever därför inte mycket annat än kladdiga och högljudda varelser som verkligen är störiga. 

Och sådana människor umgås jag inte med, vare sig barn eller vuxna.

Jag tycker bättre och bättre om barn ju äldre de blir.

Ogillar du också funktionshindrade människor?
  • Anonym (Fruxo)

Det är ju en väldig skillnad på att inte vilja har barn och på att inte tycka om barn.
    Att inte tycka om barn generellt är sjukt. Det är som att inte gilla män eller kvinnor. Eller att inte gilla gamla. Barn är människor i en viss fas i livet. Kan du själv se en fas i livet då du inte förtjänade att bli omtyckt på grund av din ålder?

Människor som inte tycker om barn har känslomässiga problem och borde ta sig en funderare på hur de ser på andra människor egentligen. Dom förtjänar varken respekt eller ett gott bemötande.

• Anonym (nej tack)
    Anonym (Inte konstigt.) skrev 2017-05-31 17:08:33 följande:
    Barn har ofta väldigt många gemensamma nämnare, ju fler desto yngre dom är, om man jämför med vuxna. Små barn skriker, springer runt, kräver omedelbar uppmärksamhet och bekräftelse. Barn kan inte kontrollera sina känslor. Barn rör sig på ett speciellt sätt, det är yviga och plötsliga rörelser. Barn har svårt för att sitta stilla och har väldigt dåligt tålamod. Barn är inte medvetna om att andra människor i omgivningen kan bli störda av deras känsloutbrott. Barn har inte lärt sig hur man beter sig helt enkelt, av förklarliga skäl.

Jag gillar inte heller barn av de anledningar jag beskrev ovan. Jag har aldrig gillat barn i hela mitt liv. Det är inget jag kan styra över. Det bara är så. Alla har vi något vi inte gillar. Det är inget konstigt med det. 
    Jag håller med.

Jag har faktiskt svårt för barn, av bland annat dessa anledningar. Jag gillar heller inte allt kladd.

Men också för att jag faktiskt finner dem tråkiga. Att umgås med barn innebär att man måste flytta sig långt bak i sin egen intellektuella utveckling och börja prata ett annat språk, läsa andra böcker och titta på andra filmer.
    Jag pallar inte det.

Jag vill gå framåt och inte bakåt.

Till TS
    Jag bemöts rätt ofta rätt tråkigt. Jag är kvinna, och många förväntar sig att min högsta önskan just ska vara att umgås med den typen av människor som jag har allra svårast för.

• Anonym (nej tack)
    Anonym (Tina) skrev 2017-05-31 07:37:43 följande:

Man behöver inte alls skaffa egna barn. Inte vara intresserad eller exalterad över andras barn

Men att säja att spädbarn generellt är så motbjudande att du får obehagsrysningar och hellre klappar en hårig spindel, ja det låter konstigt och jag förstår om du får konstiga blickar om du ens antyder sådant. Det sitter väl annars i biologin att ta hand om och skydda ett spädbarn även om det inte är ens eget. Det är samma funktion som gör att vi tycker kattungar o hundvalpar är gulliga, vi är programmerade att beskydda och vårda hjälplösa barn, även om det inte är vårt.

Ok, det funkar inte så för dej och då är det bra att du lever i en tid då man kan välja!

Jag är ointresserad av

hästar och katter men tycker ändå de är vackra, det låter skumt att känna sånt obehag. Min första tanke när jag läste trådstarten var att det är ett skydd, du vet att det är risk för tjat och kommentarer när du inte skaffar barn, och folk brukar kanske säja att du ska ångra dej. Om du då tar i ordentligt, avskyr och ryser, så har du tagit bort de små frågorna som du skulle kunna ställa dej själv och har gjort så att beslutet ser enkelt ut.

Jag fick nyligen reda på ytterligare en barnlös vän som visar sej kämpa med ånger och kris när det nu är försent att bli gravid. Många är förstås nöjda med sina val men med tiden när man träffat tillräckligt många som krisar och deppar ihop när det är försent så är det lite svårt att bara nicka och le när man hör nästa som drar på med sin barnfrihet på ett lite för starkt sätt.

Jag har ingen åsikt om vad som är rätt val men det är bra om valet görs på rätt grunder, inte rädsla gömd i spädbarnsavsky eller idéer om att man blir helt låst hemma och inte är en tillgång om man har barn.

Oj, känner du flera barnfria som ångrat sina val? Det var lite ovanligt.

De senaste åren har det forskats lite mer om barnfria kvinnor, både kvantitativt och kvalitativt.
    Och resultaten är tydliga: väldigt få barnfria ångrar sina val. Väsentligt förre barnfria ångrar sitt val än personer som skaffar barn.

Faktiskt.

Det finns många myter kring barnfria kvinnor. Att de blir olyckliga och ångrar sig är en myt.
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (Fruxo) skrev 2017-05-31 17:21:00 följande:

Det är ju en väldig skillnad på att inte vilja har barn och på att inte tycka om barn.
    Att inte tycka om barn generellt är sjukt. Det är som att inte gilla män eller kvinnor. Eller att inte gilla gamla. Barn är människor i en viss fas i livet. Kan du själv se en fas i livet då du inte förtjänade att bli omtyckt på grund av din ålder?

Människor som inte tycker om barn har känslomässiga problem och borde ta sig en funderare på hur de ser på andra människor egentligen. Dom förtjänar varken respekt eller ett gott bemötande.

Du förstår nog själv att så inte är fallet, egentligen.

Antingen vill du bara provocera, och i så fall beter du dig lika omoget som de barn TS och andra har svårt för.
  • Anonym (Fruxo)
    Anonym (nej tack) skrev 2017-05-31 17:28:46 följande:
    Du förstår nog själv att så inte är fallet, egentligen.

Antingen vill du bara provocera, och i så fall beter du dig lika omoget som de barn TS och andra har svårt för.
    Ja, det gör jag nog. Jag beter mig jätteilla. Omoget. Precis som ett barn. Usch för barn.

Jag har själv under många år påstått att jag inte gillar barn. Det handlade i stort sett bara om att jag var osäker på hur jag skulle bete mig med dom. Så är det fortfarande. Men att säga att man inte gillar barn är superomoget.
  • Anonym (Ullaro)

TS, du låter intolerant. Det går inte att gilla allt och alla. Men att inte ha överseende och haka upp sig på sånt som små barn gör är löjligt.

Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?