• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • NomenNescio

Flera här menar att man aldrig ångrar barn, och att den kärlek man känner till barn går över allt annat.

Till er: Sluta
    Lägg av, på riktigt.

Det är sådana myter som gör att de som är tveksamma eller som inte riktigt kan eller vågar stå emot omgivningens krav går med på att skaffa barn, trots sin tveksamhet.

Och sedan blir djupt olyckliga.

Det finns gott om olyckliga föräldrar som för sig själva medger att de gjorde ett misstag, fast det knappast är så lätt att erkänna det öppet. Som skäms för att de inte kan älska sina barn. Som skäms för att de tycker att småbarnsåren är det absolut tråkigaste de varit med om.

Ha istället lite respekt för att folk är olika, istället för att vara självutnämnda missionärer. Ni skulle göra både vuxna och barn en tjänst på det sättet.

• NomenNescio
    Anonym (Somdigts) skrev 2017-06-01 20:51:35 följande:
    Påminner om dig. Är strax under 30, barnlös och gillar inte barn och aldrig gjort. Jag bemöts som vanligt, eftersom detta inte kommer på tal, varför skulle det?...
    Jag är över 30 och barnfri, och tycker att det kommer upp rätt ofta.

Kollegor på jobbet som pratar om sina barn, och så kommer det ofta även upp att jag (och ett par andra) inte har barn.
    Bekanta som man inte sett på länge.
    Välmenande släktingar som undrar om det inte är dags snart.
    Andra i ens omgivning som tror att barn nu är det naturliga steget för mig, eftersom jag har stabil partner, lägenhet, fast jobb etc.
    Och inte minst (före detta) nära vänner, som nu i princip alla har barn, och vars hela liv, umgänge, samtalsämnen och andetag numera handlar om barn.
  • NomenNescio
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-01 20:29:36 följande:
    Haha du jämför seriöst din hund med människor!

Skillnaden på om någons barn går fram till en främling och pratar och om din hund gör det är att barnet också är en människa med rätt till egen vilja. Man kan inte förvägra ett barn att vata nyfiken på andra människor och testa skapa relationer. Barn är inte husdjur. Du har verkligen noll koll.
    Jag och min syster diskuterade barn eller icke barn bara för någon vecka sedan.

Hon har egna barn, och har alltid gillat barn,
    MEN

Hoin säger numera att hon finner det svårare och svårare att gilla barn. Och hon säger rent ut att det beror på föräldrarna.
    På att föräldrar dag inte vill uppfostra sina barn. De tror att de kränker barnet om man säger ordet "nej", eller om man visar vilka gränser som gäller i mänskligt samband.

Och det är rent ut sagt föräldrar som du, som gör att många inte tycker om barn.

I din roll som förälder ingår tillsyn, uppfostran och respekt för medmänniskor. Jag ser hellre att folk inte skaffar barn än inte tar sin roll som förälder på allvar.
  • Anonym (B)
    Anonym (nedlåtande) skrev 2017-06-01 16:52:00 följande:

Känslan av medlidande är ömsesidig. 

Skillnaden är att vi med barn har levt ett liv utan medan du inte har något annat att jämföra med än det liv du lever. Och ja, jag känner också medlidande för barnlösa och för allt de kommer missa i livet. Vad ni än tycker.
  • Anonym (B)
    LionQueen88 skrev 2017-06-01 11:37:56 följande:

Och hur vet du det? Vad vet du om hur jag känner, att jag aldrig känt någon kärlek som är jämförbar?

För att du inte har något att jämföra med såklart. Men som sagt. Tro vad du vill :).
  • Anonym (B)
    sextiotalist skrev 2017-06-01 10:25:49 följande:

Men jag HAR barn och jag upplever inte kärleken till mitt barn något utöver det vanliga. Han är en viktig person för mig och har kommit in i mitt liv i och med att jag är hans mamma, den kärleken jag upplever till min son är självklart unik, men lika stark som den jag upplever till min sambo, men självklart helt olika och baseras på olika saker.

Och jag tror att du är en minoritet. De allra flesta känner en klar skillnad i kärleken till sitt barn.
  • LionQueen88
    Anonym (B) skrev 2017-06-01 23:15:44 följande:
    För att du inte har något att jämföra med såklart. Men som sagt. Tro vad du vill :).

Och du vet inte hur starka känslor jag känner för några i min närhet just nu. Du har ingen aning om det är jämförbart med de känslor du känner för ditt barn.
    Din argumentation är lika löjlig som att en hästägare skulle skriva att folk missat något för att de inte har galopperat ute i skogen. Även fast dessa människor inte ens tycker om hästar utan istället älskar att segla så påstår denna hästägare att de inte kan älska seglingen lika mycket som hon älskar ridsporten. För hon har både seglat och ridit och ridningen var mycket roligare. 

• Anonym (Durr)
    NomenNescio skrev 2017-06-01 21:09:56 följande:

Jag och min syster diskuterade barn eller icke barn bara för någon vecka sedan.

Hon har egna barn, och har alltid gillat barn,

MEN

Hoin säger numera att hon finner det svårare och svårare att gilla barn. Och hon säger rent ut att det beror på föräldrarna.

På att föräldrar dag inte vill uppfostra sina barn. De tror att de kränker barnet om man säger ordet "nej", eller om man visar vilka gränser som gäller i mänskligt samband.

Och det är rent ut sagt föräldrar som du, som gör att många inte tycker om barn.

I din roll som förälder ingår tillsyn, uppfostran och respekt för medmänniskor. Jag ser hellre att folk inte skaffar barn än inte tar sin roll som förälder på allvar.

Föräldrar som jag? Du vet inget om mig eller mina barn, verkligen inget! Mina barn kommer inte gå fram till eftersom de båda har tillstånd som gör att de inte gör så. Man ska vara glad om man man har barn som kan söka sig utåt och gillar mänsklig kontakt och att byggs relationer, inte berätta för barnen att de ska begränsa sig själva för att inte råka störa nån som inte tycker om barn, det är inte samma som att skratta om de hoppar dig på tårna eller vad du nu är rädd för. Föräldrar som mig vet du inget om!
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (B) skrev 2017-06-01 23:14:00 följande:
    Skillnaden är att vi med barn har levt ett liv utan medan du inte har något annat att jämföra med än det liv du lever. Och ja, jag känner också medlidande för barnlösa och för allt de kommer missa i livet. Vad ni än tycker.
    Du kan bara jämföra med ditt eget liv när det gäller före-efter.

Upplevelsen är olika för alla, eftersom våra liv ser olika ut.
    En del föräldrar tycker livet med barn är bättre.
    En del föräldrar tycker livet med barn är sämre.

Mitt liv skulle definitivt bli sämre.

Livet med barn tråkar ut mig till absurdum. Det finns noll - NOLL - intellektuell stimulans i att dadda med ett barn. Det räcker med några timmar för att man bokstavligen känner hur hjärnan tillbakabildas. Böcker, filmer, leksaker - allt det är ju som att gå tillbaka låååångt i sin egen utvecklingsnivå.

Jag är forskare. Jag har hängett mitt liv år att utvecklas, förstå, forska, nå framåt. Mitt liv går ut på stimulans, då känner jag en djup, obeskrivlig inner lycka som är grunden till hela min livsglädje.
    Så fort jag hamnar i en situation där jag blir uttråkad förändras jag som person. Jag blir lättirriterad, osocial, tappar allt tålamod, blir trött. Fungerar inte, helt enkelt.
    Som mamma skulle jag bli förtvivlad. Hela dagarna skulle gå åt till just irritation, dåligt tålamod och trötthet. Skulle känna sorg över att känna min livsglädje och personlighet försvinna. Skulle bli rädd för att jag skulle skada barnet för att få mitt liv tillbaka.
  • Anonym (nej tack)
    LionQueen88 skrev 2017-06-02 07:47:26 följande:

Och du vet inte hur starka känslor jag känner för några i min närhet just nu. Du har ingen aning om det är jämförbart med de känslor du känner för ditt barn.
    Din argumentation är lika löjlig som att en hästägare skulle skriva att folk missat något för att de inte har galopperat ute i skogen. Även fast dessa människor inte ens tycker om hästar utan istället älskar att segla så påstår denna hästägare att de inte kan älska seglingen lika mycket som hon älskar ridsporten. För hon har både seglat och ridit och ridningen var mycket roligare. 

Ganska precis så.

Olika människor har olika vägar till eufori och lycka. Det är inte konstigare än att en människa gillar färgen blå och en annan gillar färgen röd.

Det konstiga blir när en person ska försöka anpassa hela resten av världen till just sina preferenser.
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?