• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • Anonym (Kvinna)

Jag är 35+ och har ett barn.

Jag förstår dig helt. Jag älskar mitt barn men är inte barnkär och har aldrig gillat barn. Jag är inte elak mot dem och skulle aldrig vara, men de är för mig ointressanta, jobbiga och ivägen. Mitt liv skulle verkligen inte vara innehållslöst/tråkigt/sämre om jag inte hade barn.

• Det tar tid
    Fiona M skrev 2017-06-01 11:39:38 följande:

Jag förstår helt om man inte är intresserad av barn eller att skaffa egna, men att tycka illa om dem låter inte friskt.

Det är varken mer eller mindre sjukt/friskt än att tycka illa om exempelvis hundar.

Jag kan exempelvis inte tycka att det känns helt friskt att sjukförklara personer på grund av att de inte har samma preferenser som en själv.
  • Anonym (Durr)
    Anonym (nedlåtande) skrev 2017-06-01 16:52:00 följande:

Känslan av medlidande är ömsesidig. 

Det är inget som skadar mig, jag har ju upplevt båda sidorna och vet att jag landat rätt.
  • Anonym (Barnfri)
    Stolt Farsa skrev 2017-06-01 08:42:41 följande:

Hej

Jag kan förstå att småbarnsföräldrar kan ta lite illa vid sig när du säger att du inte gillar barn. Det har inte att göra med att du inte vill ha några själv utan att det isf kan kännas obehagligt för dem att ha sina barn i närheten av dig. 

De som har hundar vill väl inte heller att de ska ska springa nära någon som inte tycker om djur. Det blir såklart en obehaglig känsla det är väl helt naturligt.

Om jag skall ge dig lite medvind så kan jag iaf säga att jag inte tycker att det är ett dugg konstigt att du inte vill ha barn trots att du är kvinna. Där tycker jag väl att samhället inte borde vara så dömande.

Men kära nån....

Som det redan har skrivits i den här tråden:
    Vi dödar inte barn på altare.
    Vi sparkar inte dem som fotbollar på stan.
    Det är INTE vi som ligger bakom alla oförklarliga fall av plötslig spädbarnsdöd.

Du förstår väl ändå någonstans att vi inte skadar barn? Hur många människor känner du som på riktigt skadar alla människor som de vid något tillfälle i livet kan finna störiga eller jobbiga?

Och vad gäller hundar... din poäng är ganska intressant, ur en annan synpunkt.
    Jag har hund. Jag vet att det finns folk som inte tycker om hundar.
    Och jag finner det så självklart att det inte ens ska behöva sägas att jag inte tvingar på andra min hund, ifall de inte uttryckligen har sagt att de vill hälsa på henne. Hon får inte springa fram till folk. Hon är en uppfostrad hund, och jag är en seriös matte som ser det som mitt ansvar att ha uppsyn över min hund.

Om alla föräldrar tänkte likadant skulle nog folk som tyckte illa om barn vara betydligt färre.
    Om föräldrar uppfostrade sina barn, höll uppsikt över dem, inte lät dem springa omkring bland andra och således springa ned dem eller kladda på dem eller skrika högt precis bredvid dem så skulle toleransen vara betydligt högre från mig och andra.
    Om föräldrar inte tvingade på andra sina barn genom att ta med dem även där det är olämpligt/oannonserat eller satte sitt spädbarn armarna på någon som inte är ett dugg intresserad skulle också toleransen vara högre.
    Om föräldrar inte bara log lite överslätande eller ibland rent överseende när deras barn stör främlingar på stan eller i affären, utan istället tillrättavisade sina barn skulle nog också toleransen vara högre.

Det är helt sjukt att man ska sitta och behöva förklara sånt här

• Anonym (Durr)
    Det tar tid skrev 2017-06-01 20:15:26 följande:

Det är varken mer eller mindre sjukt/friskt än att tycka illa om exempelvis hundar.

Jag kan exempelvis inte tycka att det känns helt friskt att sjukförklara personer på grund av att de inte har samma preferenser som en själv.

Hundar?

Nä det är som att tycka illa om alls pensionärer eller alla män.
  • Anonym (Durr)
    Anonym (Barnfri) skrev 2017-06-01 20:25:00 följande:

Men kära nån....

Som det redan har skrivits i den här tråden:

Vi dödar inte barn på altare.

Vi sparkar inte dem som fotbollar på stan.

Det är INTE vi som ligger bakom alla oförklarliga fall av plötslig spädbarnsdöd.

Du förstår väl ändå någonstans att vi inte skadar barn? Hur många människor känner du som på riktigt skadar alla människor som de vid något tillfälle i livet kan finna störiga eller jobbiga?

Och vad gäller hundar... din poäng är ganska intressant, ur en annan synpunkt.

Jag har hund. Jag vet att det finns folk som inte tycker om hundar.

Och jag finner det så självklart att det inte ens ska behöva sägas att jag inte tvingar på andra min hund, ifall de inte uttryckligen har sagt att de vill hälsa på henne. Hon får inte springa fram till folk. Hon är en uppfostrad hund, och jag är en seriös matte som ser det som mitt ansvar att ha uppsyn över min hund.

Om alla föräldrar tänkte likadant skulle nog folk som tyckte illa om barn vara betydligt färre.

Om föräldrar uppfostrade sina barn, höll uppsikt över dem, inte lät dem springa omkring bland andra och således springa ned dem eller kladda på dem eller skrika högt precis bredvid dem så skulle toleransen vara betydligt högre från mig och andra.

Om föräldrar inte tvingade på andra sina barn genom att ta med dem även där det är olämpligt/oannonserat eller satte sitt spädbarn armarna på någon som inte är ett dugg intresserad skulle också toleransen vara högre.

Om föräldrar inte bara log lite överslätande eller ibland rent överseende när deras barn stör främlingar på stan eller i affären, utan istället tillrättavisade sina barn skulle nog också toleransen vara högre.

Det är helt sjukt att man ska sitta och behöva förklara sånt här

Haha du jämför seriöst din hund med människor!

Skillnaden på om någons barn går fram till en främling och pratar och om din hund gör det är att barnet också är en människa med rätt till egen vilja. Man kan inte förvägra ett barn att vata nyfiken på andra människor och testa skapa relationer. Barn är inte husdjur. Du har verkligen noll koll.
  • Anonym (Barnfri)

Och till de som säger att barnkärlek är det största på jorden:

Idag, när vi kan vara anonyma på nätet och när tabun har lättat något, vet vi att det finns många, många, många mödrar där ute som ångrar sina barn.
    Det finns böcker på temat, som fått stort gensvar.
    Det finns en artikelserie i SvD, som fått stort gensvar.
    Det finns oräkneliga trådar på olika forum, som har fått stort gensvar.

Långt ifrån alla föräldrar älskar sina barn på det unika sätt som ni hävdar att alla föräldrar gör. Långt ifrån alla föräldrar känner att deras livs har berikats av barn, och ack så många föräldrar känner att deras liv hade varit minst lika bra om de hade valt bort barn.

En annan aspekt, som visar det som jag nämnt ovan, är att människor är olika. Ja, hör och häpna!
    Det som person A älskar mest av allt tycker person B är pest.
    Det som person A är totalt ointresserad av är något som person B kan uppslukas av det mesta av dygnets timmar.

Vissa människor älskar livet som föräldrar, men jag känner mig själv väl nog för att veta att jag skulle vantrivas i den rollen. Det skulle tvinga bort mig från allt som ger mig eufori och som gör mitt liv värt att leva, och istället tvinga in mig i en livssituation som innebär allt sådant som ger mig ångest.

Öppna era ögon, kära föräldrar, och se till ett liv bortom era små barn. Då kanske ni kan se och förstå hur andra människor tänker och känner.

• Anonym (Barnfri)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-01 20:29:36 följande:
    Haha du jämför seriöst din hund med människor!

Skillnaden på om någons barn går fram till en främling och pratar och om din hund gör det är att barnet också är en människa med rätt till egen vilja. Man kan inte förvägra ett barn att vata nyfiken på andra människor och testa skapa relationer. Barn är inte husdjur. Du har verkligen noll koll.
    Kan man uppfostra en hund så borde man kunna uppfostra ett barn. Eller är barn så mycket mer underlägsna både intellektuellt och emotionellt?

Vuxna människor har också egna viljor (och hundar med, för den delen), men vi gör inte allt som faller oss in ändå.
  • Anonym (Barnfri)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-01 20:23:29 följande:
    Det är inget som skadar mig, jag har ju upplevt båda sidorna och vet att jag landat rätt.
    Du har upplevt din sida av båda delarna.

Det säger ingenting om någon annans liv än ditt eget.
  • Anonym (Somdigts)
    Anonym (Barnfri) skrev 2017-05-30 20:56:16 följande:

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 

Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

Påminner om dig. Är strax under 30, barnlös och gillar inte barn och aldrig gjort. Jag bemöts som vanligt, eftersom detta inte kommer på tal, varför skulle det?...
Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?