Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
Jag lever som barnfri, och för mig har det valet alltid varit självklart. Har jag mött en man med en annan åsikt har vi fått gå skilda vägar, hur bra vi än passar ihop annars.
Jag kan bli provocerad ibland av samhällets syn att barn ska vara en självklarhet. På det sättet kan jag förstå att det är en befrielse att få uttrycka rent ut att man inte tycker om barn, eftersom det åtminstone sätter stopp för frågor en gång för alla.
Jag kan framförallt ha svårt att förstå varför barnnormen står så stark utan att någonsin bli ifrågasätt.
Ingen frågor om barn verkligen är det bästa eller självklara för alla. Ingen frågor om det är bra för vår jord att vi skaffar fler barn. Ingen säger till en ofrivilligt barnlös att det kan finnas mer i livet, och att det kanske går att kanalisera den viljan åt att adoptera eller gör något bra för befintliga barn, istället för att just föra sina egna gener vidare.
Normen är väldigt stark, och varken logik eller altruism kan ändra den.
Mest av allt är jag rädd för att det leder till att många tveksamma skaffar barn, bara för att alla säger att det är så det ska vara. Det finns nog många, många därute som ångrar sitt moderskap, men aldrig kan våga uttrycka det annat än som anonym på nätet.