• LionQueen88

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag kan stå ut med släktingars och vänners barn en stund men annars är mitt intresse för barn 0. 
    Skulle aldrig skaffa barn men det ar många människor svårt att acceptera, brukar få höra "Du hinner ändra dig" eller t.o.m "Du kommer ändra dig."
    Tycker det är störande att min åsikt inte tas på allvar. Det är för vissa människor otänktbart att jag och min kille inte vill byta ut ostörda myskvällar mot en unge som gråter för precis allt. 

• LionQueen88
    Anonym (Barnfri) skrev 2017-05-30 21:37:48 följande:
    Jag kan ha lite svårt att förstå dubbelmoralen kring detta.

Många småbarnsföräldrar klagar över att de inte får tillräckligt med tid för varandra eller för sig själva. De suckar efter myskvällar med partner, och kan ibland säga att de är avundsjuka på att jag kan göra som jag vill med min fritid (myskvällar, utekvällar, spontanresor).

Men om jag då säger att jag är glad och nöjd med mitt val att aldrig skaffa barn är det många som ändå surar till. Då heter det ofta att jag kommer att ångra mig, att jag inte prioriterar rätt, att jag inte förstår mitt eget bästa, eller att jag till och med saknar känslor.

Det känns med andra ord som om det är okej för föräldrar att längta efter myskvällar och spontanresor, men det är inte okej för barnfria att ha myskvällar eller spontanresor. 
    Sorgligt med människor som inte kan unna andra att ha det bra. 
    Vadå prioriterar inte rätt? Du och jag prioriterar att må bra och vara lyckliga, det kan väl inte bli mer rätt än så? 
    Vårt eget bästa är inte skrik, blöjbyten, dreggel, snoriga näsor, spyor, ännu mera gallskrik för att ungen ramlat utan att ens få ett skrapsår(slutar såklart skrika så fort den fått uppmärksamhet. Smärtan borta på 1 sek) Hade det varit det hade vi längtat efter det.

Sen läste jag någonstans att 1/3 av alla förhållanden spricker under småbarnsåren. Gjorde mig om möjligt ännu mer övertygad att jag valt rätt väg.  
  • LionQueen88
    Anonym (Barnfri) skrev 2017-05-30 23:21:41 följande:
    Ja du, kan jag också ha svårt att förstå.

Men jag tycker mig märka att en del av de som klagar på sina småbarnsår vill ändå få höra hur duktiga de är och hur avundsvärda deras liv är med sina barn. Och om man helt ärligt inte delar den synen kan det bli provokativt. 
    Många verkar ha ett behov av att antingen inför sig själv eller andra rättfärdiga sina beslut, och bevisa för omvärlden att de ändå är "vinnarna" och har gjort rätt. 

Hade varit så mycket enklare ifall folk kunde förstå att olika saker kan vara rätt för olika människor. Jag tar inte ifrån dem deras babylycka, men önskar att de inte kunde försöka ta ifrån mig den lycka jag känner över att inte ha barn. 
    Jag har hittills inte träffat någon som måste få höra hur avundsjuk jag är på dom och det är tur det. Jag skulle ju inte sanningen, säga att deras liv är min mardröm men jag skulle inte heller ljuga och låtsas vara avundsjuk. 
  • LionQueen88
    Famous skrev 2017-05-31 18:58:31 följande:

Jag har inte heller vart speciellt förtjust i andras barn utan mest tyckt många vart gapiga och gnälliga varelser. Ville inte ha barn så länge jag levde med min förra sambo men när jag träffade min blivande man föll allt på plats. Allt kändes självklart och jag började längta efter att bilda min egen familj. Är ff inte förtjust i alla ungar, många ÄR jobbiga som fan så man har lust att be de hålla tyst. Men sen jag fick barn så blev toleransen ändå större för andras ungar. Den helt otroliga kärlek jag känner till mina nu tonåringar är större än något annat.

De är det absolut viktigaste i mitt liv. Hade lätt kunnat dö för deras skull. Känslan när man får en go kram av dem går inte beskriva... När man får ett " mamma jag älskar dig så mycket" ...

Men visst är småbarnsåren tuffa många gånger. Absolut. Men det är så värt det. Självklart respekterar jag de som inte vill ha barn. Upp till var och en.

Men det är synd att ni inte får känna bästa känslan i världen.. Och lite synd att det finns de som kämpar och inget hellre vill än att få barn. Men men, ibland är livet inte rättvist.

Ni missar något stort...

Hur vet du att jag och andra barnfria inte får uppleva den där bästa känslan i världen? Vi kanske kan uppleva den på annat sätt? Vi kanske har andra som betyder lika mycket för oss som dina barn gör?
  • LionQueen88
    Anonym (?) skrev 2017-05-31 19:05:42 följande:
    Myskvällar? Det var väl du som skrev i en annan tråd att ni inte hade det värst bra? Och myskvällar kan man ha i massor trots barn. Min son har aldrig vart nåt skrikigt barn utan somnar snällt vid 19.30 till ca 6.30. Vi har hela kvällarna på oss.

Jag och min kille har det hur bra som helst. Du måste ha blandat ihop mig med någon annan.
    DIN son ja, inte säkert att mitt barn skulle göra det om jag hade något. Jag och min kille behöver inte vänta till ett barn somnar. Vi kan mysa när vi vill och det trivs vi med.

• LionQueen88
    Anonym (också barnfri) skrev 2017-05-31 19:25:29 följande:

Jag är också barnfri och så nöjd med det beslutet. Jag vet att många har svårt att förstå hur en kvinna inte kan vilja ha barn. Blev gravid i misstag och kände en sådan panik. Kunde inte se något positivt med det bara negativt att leva ett liv med ett barn. När folk sa vad jag är negativ och se det positiva kunde jag inte se det alls. När jag frågade vad det är sa de du får ju ett barn. Kände bara nej jag vill inte! Som att livet tog slut. Hemskt. Som tur fick jag missfall.

Varför gjorde du inte abort om du nu inte ville ha det barnet? Var det för sent eller hann du inte innan du fick missfall?
  • LionQueen88
    Anonym (B) skrev 2017-06-01 08:38:05 följande:
    Fast just DÄR har inte en "barnfri" en aning. Det är omöjligt att förstå den kärleken det innebär att vara förälder. Den går inte att jämföra med något. Vad du än tror om saken.

Sen att man är nöjd ändå är ju toppen.
    Och hur vet du det? Vad vet du om hur jag känner, att jag aldrig känt någon kärlek som är jämförbar?
  • LionQueen88
    Anonym (B) skrev 2017-06-01 23:15:44 följande:
    För att du inte har något att jämföra med såklart. Men som sagt. Tro vad du vill :).

Och du vet inte hur starka känslor jag känner för några i min närhet just nu. Du har ingen aning om det är jämförbart med de känslor du känner för ditt barn.
    Din argumentation är lika löjlig som att en hästägare skulle skriva att folk missat något för att de inte har galopperat ute i skogen. Även fast dessa människor inte ens tycker om hästar utan istället älskar att segla så påstår denna hästägare att de inte kan älska seglingen lika mycket som hon älskar ridsporten. För hon har både seglat och ridit och ridningen var mycket roligare. 

Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?