• Anonym (Ts)

Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!

Jag blir otroligt less varje gång jag hör om de höga sjukskrivningstalen och framför allt hur många som är sjukskrivna för stress och ångest. Vad är det för fel på svenskarna idag? Vad gör folk eller vad gör de inte? Tar svenskar idag inget ansvar för sina liv, för att må bra, för att orka med osv? Det verkar som att alla tycker det är en rättighet att köra på i 180 och sen när de kraschar så ska de vara sjukskrivna i månader och år. Helt absurt.

Jag gör aktiva val hela tiden för att orka med. Jag prioriterar hårt för att jag vet att jag behöver sömn, återhämtning, lugna dagar. Inte alltid att det är det roligaste att välja bort men det är ju det som krävs för att må bra i det långa loppet.

Många vuxna verkar leva som små barn idag, utan förmåga att se skillnad på vad de har lust med och vad de behöver (för att citera Jesper Juul).

• Svar på tråden Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!
  • Anonym (Håller med)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:31:29 följande:
    De, som jag känner (inklusive mig själv), har inte klagat över att det varit jobbigt, utan kämpat på istället.
    Nej, många klagar inte och är inte heller sjukskrivna, men visst tycker jag att det är skrämmande många som klagar över att allt är jobbigt. Det blir att mycket som ska göras görs pliktskyldigast och snabbt. Totalt andefattigt och utan inspiration.
  • sextiotalist
    Anonym (X) skrev 2017-05-15 10:35:39 följande:
    Jag tror såhär i efterhand att jag borde ha klagat mer (till chefen) istället för att smacka rätt in i väggen. Inte för att jag vet om hen lyssnat, men ändå.
    Exakt, jag tror att de som klagar minskar risken att gå in i väggen.
  • Anonym (X)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:33:03 följande:
    Exakt, många som blir utbrända blir det för att de inte kan (även om de själva skulle vilja) påverka situationen. Det är ofta den stressen som man mår dåligt av. Oförmågan att kunna ändra situationen pga yttre omständigheter.
    Ja, så är det ju!
    Finns forskning för TS och andra som tänker att folk idag är lata: lite stress är bra för att vi ska prestera, mycket och långdragen stress över saker och situationer vi inte kan påverka är skadlig.
  • Anonym (X)
    Anonym (Håller med) skrev 2017-05-15 10:36:12 följande:
    Nej, många klagar inte och är inte heller sjukskrivna, men visst tycker jag att det är skrämmande många som klagar över att allt är jobbigt. Det blir att mycket som ska göras görs pliktskyldigast och snabbt. Totalt andefattigt och utan inspiration.
    Jag gör saker betydligt mer pliktskyldigt och oinspirerat eftersom förutsättningarna ändrats så radikalt sen jag började i yrket för 15 år sen.
    Är det då mitt fel eller organisationens (samhällets) tycker du?
  • Anonym (A)

Antideppressiva, Benzo, Sömntabletter..

• Anonym (PS)
    Anonym (A) skrev 2017-05-15 10:12:04 följande:

Vad kommer alla nya diagnoser ifrån? Den nya DSM 5?

"Nya" diagnoser? Läs på och tänk efter innan du yttrar dig igen.
  • Anonym (X)
    Anonym (A) skrev 2017-05-15 10:40:13 följande:

Antideppressiva, Benzo, Sömntabletter..

Vilka farliga sömntabletter skrivs slentrianmässigt ut till ungdomar?
    Benzo är de generellt restriktiva med, och antidepressiva är ju bara bra att de finns.
  • Woopsie

Tempot på dom flesta arbetsplatser har ju gått upp något oerhört om man jämför med 70-80talet tex. Det menar absolut mina äldre kollegor iaf. Fler aktiviteter för barn, sociala medier som påskiner att alla har det så härligt och lyckligt och alla hinner vara perfekta på alla plan.. det är inte så lätt idag även om det sägs arr vi har det bättre än någonsin.

Jag har gått ner i arbetstid, bokar inte in fler än 2 aktiviteter per vecka och ser till att få min träning för att må bra och fungera. Att jobba 80% på en sjuksköterskelön är inte så kul ekonomiskt men måste prioritera hälsan framför resor/prylar.

• Anonym (Håller med)
    Anonym (X) skrev 2017-05-15 10:39:53 följande:
    Jag gör saker betydligt mer pliktskyldigt och oinspirerat eftersom förutsättningarna ändrats så radikalt sen jag började i yrket för 15 år sen.
    Är det då mitt fel eller organisationens (samhällets) tycker du?
    Nu tänkte jag inte bara på jobbet utan överhuvudtaget. Det är ganska andefattigt och ibland på gränsen till lathet. Heminredning från Ullared, mello med chips till helgen, vid barnkalas och andra festligheter gör man det man måste (kastar ett par tusenlappar på barnkalas på BodaBorg, griljerar skinkan och köper gran), men jag har fått uppfattningen att det ofta är pliktskyldigt och utan vidare eftertanke.

Det är väl underbart att planera ett roligt kalas tillsammans med barnet! Hitta coola bilder och ideer på tex Pinterst, bjuda hem kompisarna och glädjas tillsammans över att det är fest. Bara som exempel. . .

(Självklart är det inte fel att köpa barnkalas, det var ett exempel på det torftiga, tråkiga, jobbiga sättet att hantera det).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2017-05-15 09:51:40 följande:
    Har du barn ta? Jobbar du heltid? Har du råd att resa när du vill. Kan tala om för dig att många inte lever eller kan leva ä som du. Om du inte redan visste det. Pinsamt att du själv sitter och dömmer utan att ha en jävla aning om hur andra lever.
    Ja jag har barn. Med massa aktiviteter och annat. Nej jag jobbar inte heltid, eftersom jag tror att det skulle innebära en för stor stress för familjen. Men jag går emot normen på mitt jobb när jag jobbar deltid.

Jag vet att alla inte lever som jag, det är det som är min poäng. Jag gör aktiva val hela tiden för att hitta en balans mellan krävande jobb med lång resväg, barn, hus osv.

Det är ju inte så att mängden ensamstående mammor med barn ökat så ofantligt på tio år (gissar jag, har inte undersökt det) men antalet mammor som sjukskriver sig för stress och ångest har ökat jättemycket på ett decennium. Kvinnors sjukskrivningar ökar när de fått sitt andra barn, det säger väl något om att det kräver förändringar i livet.
Svar på tråden Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!