• Anonym (Ts)

Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!

Jag blir otroligt less varje gång jag hör om de höga sjukskrivningstalen och framför allt hur många som är sjukskrivna för stress och ångest. Vad är det för fel på svenskarna idag? Vad gör folk eller vad gör de inte? Tar svenskar idag inget ansvar för sina liv, för att må bra, för att orka med osv? Det verkar som att alla tycker det är en rättighet att köra på i 180 och sen när de kraschar så ska de vara sjukskrivna i månader och år. Helt absurt.

Jag gör aktiva val hela tiden för att orka med. Jag prioriterar hårt för att jag vet att jag behöver sömn, återhämtning, lugna dagar. Inte alltid att det är det roligaste att välja bort men det är ju det som krävs för att må bra i det långa loppet.

Många vuxna verkar leva som små barn idag, utan förmåga att se skillnad på vad de har lust med och vad de behöver (för att citera Jesper Juul).

• Svar på tråden Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!
  • Anonym (...)
    Anonym (Håller med) skrev 2017-05-15 12:28:15 följande:
    Fast just "Sinnessjukt" är nästan pinsamt i sitt upplägg. Jag har lyssnat på flera avsnitt och det är märkligt vad alla som pekar på en individs ansvar och saker man kan göra själv utmålas som "onda" och alla som menar att hjärnan är totalförstörd och det bara är vila och medicin som hjälper hyllas som kunniga och förstående.

Det här mönstret blir pinsamt uppenbart om man lyssnat ett tag. . 

(Lite från ämnet kanske, men "Sinnessjukt" är mest ett program för offerkoftor som vill ha bekräftelse på att deras självbild minsann är sann).
    Möjligt att du har rätt om du slår ut det på alla avsnitt, jag vet inte. Just dessa två avsnitt jag länkade till uppfattade jag inte på det viset, t.ex. hävdar Marie Åsberg att läkemedel ska undvikas vid utmattningssyndrom då det till och med kan finnas risk för försämring. Tycker snarare att hon pekar mot att lösningen är en förändrad livsstil som inkluderar mer återhämtning. 
  • Jennie med ie

Jag har inte lusläst varje inlägg men trådstarten har absolut sina poänger. Många idag är himla bra på att genom egna val skapa en mer stressande livssituation än vad de behöver. Ofta är det som påstås vara "samhällets krav" egentligen ens egna krav, ibland går detta så djupt att det behövs någon form av psykiatrisk behandling för det men ibland behöver folk ruskas om lite och inse sitt egna ansvar för sitt liv och att det är deras egna värderingar kring t ex materiell välfärd, resor och intensiv fritid som skapar ohälsan. Många är absolut inte villiga att inskränka på det som är utanför arbetet, och absolut inte att byta till ett annat arbete som man kan klara av bättre trots hälsobekymmer men som kanske inte är lika "fint", kul och utmanande utan ser mindre arbete (mot sjukpenning eller annan ersättning) som det enda alternativet.

Det är såklart allmänt talat. Det finns absolut gott om personer som faktiskt inser att det största ansvaret för sin situation ligger på dem själva men som behöver vara sjukskrivna en kortare eller längre period för att ha ett rimligt liv och inte försämras ytterligare och som utomstående betraktare ska man akta sig för att tro allt om hur det ligger till i enskilda fall. Men nog är även detta område påtagligt påverkat av den "det är någon annans ansvar"-inställning som syns mer och mer.

• BandAnna

Jag har lite samma uppfattning som ts. 

Jag gick själv in i väggen, men jag vägrade sjukskrivning eftersom sitta på röven inte hjälper. Istället gick jag till en terapeut som fick lära mig prioritera bättre och att säga nej. Världen går inte under för att man Det var en lång och mödosam väg tillbaka men jag höll mig kvar i arbetslivet som en igel. Något som var det bästa jag kunde göra. 

Jag är idag medlem på en sida för människor med psykisk ohälsa och där verkar man tävla om vem som har flest diagnoser, vem som kan bli sjukskriven mest och vem det är mest synd om. Det är ett evigt ryggdunkande när någon skriver "orkade inte gå till jobbet idag" medan man blir totalt nedskälld om man försöker komma med tips på självhjälp som exemelvis prioriteringar i vardagen, maditation, samtalshjälp etc.
    Då möts man med "Fy fan vad elakt, det är faktiskt synd om TS. TS kan liksom inte hjälpa att hon inte orkar göra något åt sin situation. Sluta försöka hjäla till."

• Anonym (Gruesome)
    Anonym (Håller med) skrev 2017-05-15 12:28:15 följande:

Fast just "Sinnessjukt" är nästan pinsamt i sitt upplägg. Jag har lyssnat på flera avsnitt och det är märkligt vad alla som pekar på en individs ansvar och saker man kan göra själv utmålas som "onda" och alla som menar att hjärnan är totalförstörd och det bara är vila och medicin som hjälper hyllas som kunniga och förstående.

Det här mönstret blir pinsamt uppenbart om man lyssnat ett tag. . 

(Lite från ämnet kanske, men "Sinnessjukt" är mest ett program för offerkoftor som vill ha bekräftelse på att deras självbild minsann är sann).

Bra reflektion! Det finns all anledning att vara kritisk till medicinsk information som inte är "officiell".
  • Anonym (INI)

Jag är bara 27 år och gick in i väggen. Arbetade på en skola där min kollega slutade och jag hade ansvar för de flesta av barnens utvecklingssamtal + en helt ny klass med alla inskolningssamtal + skulle få en ny kollega som jag skulle introducera i verksamheten. Fick också ta mycket av en annan kollegas jobb och till slut rann bägarn över.

Hade förutom detta även hand om allt i hemmet - städning, matlagning, handling m.m. eftersom min sambo har lång resetid till jobbet. Hade även en svärmor som kom på oväntade besök och hackade ner på vårat hem och klagade på att det var dåligt städat eller på att hon inte blev servad som hon ville. 

Ibland orkar man inte och det är HELT OKEJ. 

• Anonym (Gruesome)
    Anonym (INI) skrev 2017-05-15 15:04:05 följande:

Om man tycker det så blir man inte utbränd. De som blir utbrända är de med högs krav både på sig själva och på hur saker och ting ska vara. Väldigt få blir utbrända på grund av för mycket att göra. Det ör oförmåga att hantera det som är problemet.
  • Anonym (INI)
    Anonym (Gruesome) skrev 2017-05-15 15:39:55 följande:
    Om man tycker det så blir man inte utbränd. De som blir utbrända är de med högs krav både på sig själva och på hur saker och ting ska vara. Väldigt få blir utbrända på grund av för mycket att göra. Det ör oförmåga att hantera det som är problemet.
    Jag gick in i väggen. Det är i efterhand jag lärde mig att det är helt okej att säga nej och välja bort saker jag inte orkar menade jag såklart. 
  • Anonym (INI)
    Anonym (INI) skrev 2017-05-15 15:41:25 följande:
    Jag gick in i väggen. Det är i efterhand jag lärde mig att det är helt okej att säga nej och välja bort saker jag inte orkar menade jag såklart. 
    Annars hade jag inte gått in i väggen såklart, om jag kunnat bromsa innan :P 
  • Anonym (home)
    Anonym (INI) skrev 2017-05-15 15:04:05 följande:

Jag är bara 27 år och gick in i väggen. Arbetade på en skola där min kollega slutade och jag hade ansvar för de flesta av barnens utvecklingssamtal + en helt ny klass med alla inskolningssamtal + skulle få en ny kollega som jag skulle introducera i verksamheten. Fick också ta mycket av en annan kollegas jobb och till slut rann bägarn över.

Hade förutom detta även hand om allt i hemmet - städning, matlagning, handling m.m. eftersom min sambo har lång resetid till jobbet. Hade även en svärmor som kom på oväntade besök och hackade ner på vårat hem och klagade på att det var dåligt städat eller på att hon inte blev servad som hon ville. 

Då får man ge fan i att släppa in svärmor och skita i hennes ovidkommande åsikter... Arbetssituation o s v tar ju tid att förändra, men man får starta processen, däremot svärmorsgrejen kan man svälta ut omedelbart.
Svar på tråden Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!