• Anonym (Ts)

Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!

Jag blir otroligt less varje gång jag hör om de höga sjukskrivningstalen och framför allt hur många som är sjukskrivna för stress och ångest. Vad är det för fel på svenskarna idag? Vad gör folk eller vad gör de inte? Tar svenskar idag inget ansvar för sina liv, för att må bra, för att orka med osv? Det verkar som att alla tycker det är en rättighet att köra på i 180 och sen när de kraschar så ska de vara sjukskrivna i månader och år. Helt absurt.

Jag gör aktiva val hela tiden för att orka med. Jag prioriterar hårt för att jag vet att jag behöver sömn, återhämtning, lugna dagar. Inte alltid att det är det roligaste att välja bort men det är ju det som krävs för att må bra i det långa loppet.

Många vuxna verkar leva som små barn idag, utan förmåga att se skillnad på vad de har lust med och vad de behöver (för att citera Jesper Juul).

• Svar på tråden Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2017-05-15 09:51:40 följande:

Har du barn ta? Jobbar du heltid? Har du råd att resa när du vill. Kan tala om för dig att många inte lever eller kan leva ä som du. Om du inte redan visste det. Pinsamt att du själv sitter och dömmer utan att ha en jävla aning om hur andra lever.

Jag håller med TS och jag lever ensam med barn. Dock jobbar jag inte heltid i den sitsen - det är det inte värt!

Faktum är att de allra flesta kan göra en hel del för att förbättra sina liv, men de gör det inte. De klagar och gnäller, tycker att allt är jobbigt (jobba, ta hand om barnen och allt vad du vill), men det händer inte mycket.

Jag vet inte varför svenska folket har börjat tycka att allt är så jobbigt hela tiden, men det märks mer och mer. Man gör minsta möjliga överallt, ingen inspiration, ingen lek och ingen humor. Det gäller framför allt kvinnor.
  • Anonym (A)

Sluta att ge alla ungdomar, farliga mediciner...

• Anonym (A)

Vad kommer alla nya diagnoser ifrån? Den nya DSM 5?

• Anonym (X)
    Anonym (A) skrev 2017-05-15 10:12:04 följande:

Vad kommer alla nya diagnoser ifrån? Den nya DSM 5?

Anonym (A) skrev 2017-05-15 10:07:30 följande:

Sluta att ge alla ungdomar, farliga mediciner...

Vilka nya diagnoser och farliga mediciner tänker du på?

Jag är 70-talist och kan ju i efterhand se att flera av mina klasskompisar skulle mått bättre av att få en diagnos istället för att bli behandlade som störande...
  • Meriall

Det handlar nog mkt om vad man fått lära sig. Jag har en mamma som alltid varit väldigt stressig och jag har blivit sådan själv. Jag har egentligen inte så mkt att göra just nu där det händer ngt dåligt om jag inte gör det (föräldraledig) men mår dåligt och blir stressad av att tvätt hopar sig, odammsugna golv och smulor etc.

Jag försöker ta tid till att vila men får liksom ingen vila av att göra det. Sover dåligt och tar länge att somna. Har fått klassiska stress/somatiserings/utbrändhetssymptom men vet inte hur jag ska vända det. Gör liksom allt rätt men det hjälper inte. Underligt.

• sextiotalist
    Anonym (Håller med) skrev 2017-05-15 10:07:23 följande:
    Jag håller med TS och jag lever ensam med barn. Dock jobbar jag inte heltid i den sitsen - det är det inte värt!

Faktum är att de allra flesta kan göra en hel del för att förbättra sina liv, men de gör det inte. De klagar och gnäller, tycker att allt är jobbigt (jobba, ta hand om barnen och allt vad du vill), men det händer inte mycket.

Jag vet inte varför svenska folket har börjat tycka att allt är så jobbigt hela tiden, men det märks mer och mer. Man gör minsta möjliga överallt, ingen inspiration, ingen lek och ingen humor. Det gäller framför allt kvinnor.
    De, som jag känner (inklusive mig själv), har inte klagat över att det varit jobbigt, utan kämpat på istället.
  • sextiotalist
    Anonym (mmm) skrev 2017-05-15 09:56:20 följande:
    se till att ändra på samhället då istället för att gnälla på de som redan är sjuka! det finns hur mkt statistik som helst idag på hur olika yrkesgrupper blir utbrända och det är ofta ekonomin som styr, tex inom vården osv. Det handlar sällan om enstaka individers förmåga eller ickeförmåga. Det är ett större problem än så
    Exakt, många som blir utbrända blir det för att de inte kan (även om de själva skulle vilja) påverka situationen. Det är ofta den stressen som man mår dåligt av. Oförmågan att kunna ändra situationen pga yttre omständigheter.

• Anonym (X)
    Anonym (Håller med) skrev 2017-05-15 10:07:23 följande:
    Det är ju inte alla förunnat att klara sig på deltid, speciellt inte med barn. (Och nej, nu pratar jag inte om att måsta jobba för att ha råd till hus och Thailandsresor utan för att få det att gå ihop ekonomiskt.)
  • Anonym (X)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:31:29 följande:
    De, som jag känner (inklusive mig själv), har inte klagat över att det varit jobbigt, utan kämpat på istället.
    Jag tror såhär i efterhand att jag borde ha klagat mer (till chefen) istället för att smacka rätt in i väggen. Inte för att jag vet om hen lyssnat, men ändå.
Svar på tråden Vad tröttsamt det är med alla sjukskrivna och stressade svenskar!