Inlägg från: mrshudson75 |Visa alla inlägg
  • mrshudson75

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Ultraljudet i går gick bra, fast en lite stressig läkare o ett mycket aktivt barn. :) det fanns massa fostervatten o allt såg fint ut, rumpan upp som den varit de sista undersökningarna. Men så säger hon, ja lårbenen är lite för korta i förhållande till huvudet. Okej? Är det onormalt eller? Nej du är ju liten till växten så bebisen kanske brås på dig. . Hmmm. Jag har ju fått sex stycken stora barn säger jag.

Hon säger både att lårbenen och huvudet bör var i propotion men att allt är normalt. 11 procent för liten, vilket jag tycket är bra o helt normalt ju. Dottern som vägde 4,9 vid födseln var vid ett tillfälle 22 procent för liten enligt tul...

Önskar de inte slängde ur sig sina dumma siffror och så. Hade räckt för mig att allt såg bra ut. Blir så stressad :(

Men bebin verkar pigg o glad o sprattlade runt där inne, o fortfarande en flicka, helt tydligt nu :)
    Så får vara glad o invänta nästa tul om 4 veckor.

• mrshudson75
    _Lini skrev 2017-08-31 10:50:06 följande:

Hade återbesök på sjukhuset idag eftersom dom misstänkte LKG-spalt vid rul. Men allt såg fint ut och jag fick en liten 3d bild att ta med hem :) oj vad man längtar nu!

Så söt :) O skönt att allt var bra <3
    Nykär15 skrev 2017-08-31 11:18:52 följande:
    Men jösses vad söt!!!
    mrshudson75 skrev 2017-08-31 09:20:51 följande:

Ultraljudet i går gick bra, fast en lite stressig läkare o ett mycket aktivt barn. :) det fanns massa fostervatten o allt såg fint ut, rumpan upp som den varit de sista undersökningarna. Men så säger hon, ja lårbenen är lite för korta i förhållande till huvudet. Okej? Är det onormalt eller? Nej du är ju liten till växten så bebisen kanske brås på dig. . Hmmm. Jag har ju fått sex stycken stora barn säger jag.

Hon säger både att lårbenen och huvudet bör var i propotion men att allt är normalt. 11 procent för liten, vilket jag tycket är bra o helt normalt ju. Dottern som vägde 4,9 vid födseln var vid ett tillfälle 22 procent för liten enligt tul...

Önskar de inte slängde ur sig sina dumma siffror och så. Hade räckt för mig att allt såg bra ut. Blir så stressad :(

Men bebin verkar pigg o glad o sprattlade runt där inne, o fortfarande en flicka, helt tydligt nu :)

Så får vara glad o invänta nästa tul om 4 veckor.

Så dumt av dem med såna kommentarer som de sen inte reder ut och lämnar åt en att grubbla på.,,så onödigt!

Allt är säkert precis som det 

Ja man är ju så extra emotionell när det gäller den lilla i magen, även om erfarenheten säger att allt är bra :D
    Men hon såg fin o frisk ut i varjefall. :)

O  tack snälla ni som höll tummarna, i bland så buggar både mobilen o datorn på den sidan så jag kan inte citera :P
  • mrshudson75
    belletristik skrev 2017-08-31 16:10:27 följande:

var också besök hos bm idag. alla värden vara, ny barnmorska som taggade och sa att allt aåg bra ut, allt var superbra, ingenting är farligt osv hehe, hon jobbade verkligen aktivt för att man ska slappna av. men det tycker jag känns bra. för allt känns ju ändå bra.

har nu gått upp tio kilo sen start! det blir kanske 20 totalt ändårå. hade jag aldrig kunnat föreställa mig innan!

Så skönt med bra barnmorska :)
    Jag hade gått upp 12 nu, blev lite snopen faktiskt, ha ha. Ja det landar väl på 20 plus, fast det mesta går ju bort vid förlossningen och den första tidens amning så inte så orolig :)
    princess77 skrev 2017-08-31 18:34:27 följande:
    Härligt med goda nyheter och bra resultat! Ja ibland säger dom för mycket,även om dom menar gott.
    Ja, hon var gullig o omtänksam, bara lite otydlig o stressad. :) O allt såg ju bra ut.
    SaraW8305 skrev 2017-08-31 19:13:57 följande:

Hmmmm blev hundbiten i armen i går... grannens hund flög på en liten chihuahua som jag är hundvakt åt på dagarna. Va tillbaka på VC i morse å hon satte in kåvepenin direkt svullet, rätt å blått å öm å varmt.. ja ja .. känner mig som världens sämsta gravida människa som måste äta antibiotika.. vet att kåvepenin är den antibiotikan man kan äta.. bättre än en fet infektion av ett hundbett... men fan får ångest över när jag behöver ta alvedon efter 2 dygn med huvudvärk. .. sååå nu har gnällspiken luftat sej.. puss å hej :)

Åh nej, så läskigt. Tur det gick bra!
    Kåvepenin ska ju vara helt ofarligt, o mycket bättre än infektion som du säger. Hoppas det läker snabbt. Kram

• mrshudson75
    Jennys Bageri skrev 2017-08-31 22:32:41 följande:
    Allt verkar ju ändå vara ok, så härligt. Det ska nog gå bra. Och en flicka, nu fick du det bekräftat. :)

Men jag måste bara få fråga, med tanke på att du ändå fått rätt stora barn, och verkar vara rätt liten. Har förlossningarna gått bra, inte jobbigare än normalt. Bara undrar för jag själv är också liten, men har istället fått barn som alla legat på 2500-2800g.
    _Lini skrev 2017-08-31 10:50:06 följande:

Hade återbesök på sjukhuset idag eftersom dom misstänkte LKG-spalt vid rul. Men allt såg fint ut och jag fick en liten 3d bild att ta med hem :) oj vad man längtar nu!

Underbar bild!!Hur gick det med lillvovven??
    Jag är inte jätteliten, 160 :) Jag o mina systrar vägde alla under tre men mina barn verkar brås på sin pappa.Jag tycker mina förlossningar har gått bra, inga komplikationer förutom att första tog lång tid 12 tim, Med min tjej som vågde 4,9 så var faktiskt krysningen jobbig, men då låg hon felvänd och de hade tagit hål på hinnorna så hon satt som en propp. Tror jag krystade i ca 40 min mot typ 5 de sita förlossningarna. Men jag tror att om jag hade lyssnat på kroppen och sagt nej till håltagning på hinnorna så hade det gått betydligt smidigare :) 
    Det var på sös för 17 år sen och de hade faktiskt fullt och jättestressigt redan då.

Med de sista har det gått fort. Med minstingen så hann vi bara vara inne en timme innan han kom. Egentligen tror jag inte att det spelar så stor roll hur stort barnet är, barnet hjälper ju också till på ett sätt, men med de sista har jag varit jättenoga med att få lugn o ro, så få undersökningar o ingen hinnsprängning och så. Då har ju även barnet fått chans att följa med i förloppet, vända sig rätt osv :)

Och ja, nu såg jag själv att det var en flicka, svullna blygdläppar så gick inte att ta fel :)
  • mrshudson75
    Sandrajog skrev 2017-09-01 06:31:49 följande:

Jag har inte varit ett dugg nervös inför förlossning osv innan. Men sen fick jag reda på att min helt underbara barnmorska ska sluta i slutet på september. Visst, jag vet att den nya barnmorskan säkert är lika bra.. men jag har fått ett sådant förtroende för den gamla. Så nu går jag runt och nojjar mig, säkert helt i onödan.

Har ni bra barnmorskor som ni känner förtroende för?

Så synd! Det gör så mycket när det klickar. Men hoppas den nya också är bra?

Min bm är också jättebra, hon är helt på min linje med naturlig förlossing o så, o har också många barn. Sista grav så hade jag en gullig bm men som hade helt andra värderingar än mig. Då blev det lite stridigheter ibland
  • mrshudson75
    laetitia81 skrev 2017-09-01 09:07:18 följande:

Tycker det är så intressant att läsa när du verkligen känner skillnad på förlossningarna. Ju fler barn man fött ju mer slutsatser kan man ju dra också. jag har tvärtom bara fött med hela hinnor nu sista gången och tyckte det kändes konstigt. Men det är ju det jag varit van vid, vattnet gick hemma med mitt första barn och sen har det blivit att dom sprängt dom två gånger pga edan. Men nu sista gången ingen Eda och hela hinnor och det är min bästa förlossning.

Ja jag tycker också det är jätteintressant. Vad som påverkar vad under förlossingen. Jag har upplevt att när hinnorna togs så blev det tomt på vatten o barnet typ fastnade. När hinnorna ficl gå själva, 4 ggr, så gick de varje gång stax innan krystvärkarna kom o det kändes mycket mjukare. Hur var det för dig som har haft tidig vattenavgång? Gick allt vatten, ell sipprade det? Tänker mig att det inte sploshar ut på en gång som vid hinntagning? Var det ngn skillnad vid krystskeendena?
  • mrshudson75
    SaraW8305 skrev 2017-09-03 10:23:35 följande:

Tycker detta med vikt när man är gravid är fruktansvärd hets. Är man rund innan (som jag) får man pekpinne enl uträkning från nån jä*la studie så får jag bara gå upp 9 kg denna graviditet. För vem? Vem bestämmer de? Jag tränar ju massor (ja inte massor nu men lagom å de jag mår bra av) jag är aldrig still å äter inte onyttigt jämt, dricker inte alkohol men är ändå rund/väger mkt.

Sen dom som är smala å inte går upp dom får oxå ett helvete.. för de duger inte heller. Nej fy till alla kroppsideal och vikthets överallt jämt ! Vart tog de sunda förnuftet vägen? Och lyssna på sin kropp?! Hejja kvinnokroppen, vi bär å kånkar å skyddar och skapar ett liv , foglossningar, förvärkar, svullna, illamående, trötthet, järnvärden hit blodtryck dit, ät inte de, gör inte så. Städa , tvätta, jobba, tjäna pengar, vara fru,mamma, .. sen ska vi va perfekta i vikten oxå.!? Nä tack !

Håller med Vissa kvinnor går upp mycket andra nästan ingenting. Det är ju super att mvc har koll på tex havaneskapsförgiftningssymptom o blodsocker men att hålla på väga o ge vissa tak för vad som är godkänt tror jag inte är till hjälp för ngn.

Jag har sju graviteter bakom mig o jag går upp på ungefär samma sätt varje gång. Flera kg de första veckorna, poff säger det, sen ganska långsamt fr till de sista veckorna då det rasar på igen. Tror jag gått upp mellan 15 o 20 kg tidigare grav. Nu plus 12 ca

Mycket tappar man ju o samband m förlossingen. O en hel del behävs ju till amningen sen.

Efter ca ett år brukar jag vara på min normalvikt igen. P lite längre för att hitta formen igen

Jag ätet ganska nyttigt, rör påmig o cyklar mycket o känner att om jag nu blir överviktig ell går övet ngn kurva så får jag ta den smällen sen. Vi är alla olika o våra kroppar fungerar på olika sätt.

Det viktigaste är ju att acceptera hur just minkropp fungerar p måbra i det.

Tror jag <3
  • mrshudson75
    princess77 skrev 2017-09-03 10:55:55 följande:

Håller med! Jag är lång och smal normalt sätt fast jag är snart 40 och jag får nu höra att jag har inte gått upp nått.... jag äter som vanligt eller mer eftersom jag är hungrig hela tiden, jag har tränat 3 gånger sen i våras för att jag är trött och illamående. Ändå har jag "turen" att bara ha gått upp 4 kg. Min bästa kompis har samma kroppsbyggnad som mig och hon har gått upp 25-30 kg med varje barn fast hon "sköter" sig.

Varje kvinna och varje kropp är olika,huvudsaken är väl att man själv mår bra!

Ja gud så mycket åsikter folk kan ha, i all välmening. Antingen är man för tjock ell för smal. Undra hur många kvinnor som faktiskt är " normala" undet en grav
  • mrshudson75
    Nykär15 skrev 2017-09-04 12:44:06 följande:

Jag fick det ihop med moderskapsintyget på posten ca 2 veckor efter det var inskickat. 

Var hos bm idag, allt så bra ut. Magen låg strax under normalkurvan, skönt då jag trodde den skulle ligga över. HB var lite lägre på 118 så får ta en extra järn varannan dag, har ju tagit en om dagen hela tiden. Men är vegetarian så jag vet att mitt värde brukar gå ner. 

Har fått mängder med tider, förlossningen vill ha prover varannan vecka på blodtryck och urin för att jag är över 40, så från v 32 är det ett himla spring eftersom de tiderna blir utöver de jag är hos min BM. Tillväxt-UL är först v36 och sen har de även uppföljning veckan före bf på förlossningen. Stenkoll på oss lite äldre, väldigt skönt!

Sen kommer läkaren kika på hur de ska göra med min försvagade livmoder, om det blir en undersökning eller om det blir snitt...det oroar mig mycket att den är i dåligt skick då det syntes väl efter vårt MA förra sommaren...helst vill jag ju föda vaginalt, men vill inte göra det utan en undersökning och ett utlåtande, vågar INTE riskera barnets liv eller mitt...skulle livmodern brista så innebär det kanske även att det absolut är uteslutet med fler barn...och jag vill inte att den dörren stängs pga att jag prompt måste föda vaginalt...isf får det bli snitt, det som är säkrast för mig och barnet vill jag ha. 

Så skönt att de har koll på magen. Och hoppas de ger klartecken för vaginalt. Annars är det ju super att du får snitt utan krångel. <3
  • mrshudson75

Har problem m att citera igen så svarar litw huller om buller

Skrev igår men det verkar inte ha gått iväg

Det är så häftigt att alla förlossningar är så olika. Det visar ju verkligen att det bästa är att lyssna på sin egen kropp o sin erfarenheter.

Jag har också tyckt att det bästa har varit när vattnet gick spontant i samband m första krystningen. Då fick bebisen en skjuts ut kändes det ssom.

Jag har jätte kort stubin, särskilt m stackars 10 åriga dottern som testar mycket just ni. Känns som vi triggar varandra o skäller p gapar. Känner mig usel emellanåt. :-/ I morse tog vi sällskap till skolan, bara hon o jag i lugn o ro. Tror vi behövde det båda två. Att bara gå o ha trevligt o småprata.

Jag har ju blivit jätte sentimental med ha ha. Gråter en skvätt så fort ngt rör mig lite

Så skönt för er som gjort sockerbelastninig m bra resultat o fått ul tider!

I dag ska jag kolla järnvärdet igen efter injektionen. Blev mycket piggare efter nån vecka, men är lite rädd att det gått ner igen :-/

Kram i höstsolen

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL