Inlägg från: mrshudson75 |Visa alla inlägg
  • mrshudson75

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Treasures skrev 2017-12-17 20:41:02 följande:

Vad gjorde du för att få såren att läka? Jag provar det mesta nu. Gör så sjukt ont när hon tar tag och börjar suga att jag skakar till och det är svårt att slappna av. Tycker också det är svårt att veta och se om hon har ett bra och tillräckligt stort grepp. Ofta börjar hon stort men sen blir det mindre då hon suger mindre aktivt och mer börjar snutta. Flera av personalen på BB och BB hemvård har tittat och säger att det ser bra ut men varför gör det så ont då? Jar iofs haft samma problem med de andra och det har ju gett med sig efter ett tag, minns bara inte hur lönge det tog.

Har tyvärr inga bra tips annat än att amma på, trots smärtan. Det räcker ju med ett litet sår för att det ska gölra helt vansinnigt ont men det bästa är ändå att bara låta mjölken rinna på o såren läkas. :/ Tror du hon suger rätt så läker det inom några dagar, fast vet hur jobbigt det är att sitta o försöka slappna av när det gör så ont.

Man kan påskynda läkningen lite genom att klämma ut lite mjölk på brösvårtan mellan amningarna. :)
  • mrshudson75
    Myspys85 skrev 2017-12-19 16:33:31 följande:

Jag är på bf-2 idag och väntar spänt men är beredd på att vänta till nästa vecka, det hjälper ju att julen är på ingång :) Därefter kan jag tänka mig att jag blir desto mer rastlös...

Har en fråga till er som har erfarenhet av nyfödda och amning, bör man ha ersättning hemma ifall man behöver komplettera med det redan de första dagarna? (om amningen krånglar)

Jag är ju sådär att jag tycket det är onödigt om du faktiskt vill amma. :) Det brukar vara både krångligt o jobbigt förta veckan ell veckorna. Men om du låter bebisen ligga vid bröstet ofta ofta, alltså nästan dygnet runt, så får bebisen i sig vad den behöver o mjölken regleras på bästa sätt. Behöver du ändå ge tillägg brukar det ju inte vara akut utan du kan köpa efterhand.
    jesspett skrev 2017-12-19 20:02:18 följande:

Vet hur det känns att gå långt över tiden, gick över 2 v med min första och sen blev det igångsättning som slutade i kejsarsnitt eftersom han låg lite fel med huvudet och inte roterade ner. Hoppas det kommer igång på naturlig väg för dig!

Här är det igångsättning imorgon kl 7-8 om inget händer under natten. Har börjat fått mer värkar nu med lite tätare mellanrum än 1-2 h så förhoppningsvis åker vi in snart (när barnen är nattade och sover gott med svärföräldrarna som barnvakter)

Så spännande :)
    Fritjof skrev 2017-12-19 19:22:55 följande:

Hej igen!

Måste klaga av mig efter dagens besök på bb!

Vi skulle ju på tillväxts ultraljud idag för sf måttet varit samma 3 gr. + plus boka en igångsättnings tid ifall hen vill lägga kvar till 42+0.

Kommer dit träffar en snäll äldre barnmorska som känner på barnets läge och hon sa att den glitit ner och fixerat sig! Framsteg :D! sätter på banden å dosorna som mäter barnets hjärtfrekvens å samandragningar å hon förklarat allt å jag får ligga där i 30 min.

Så kommer hin tillbaks å plockar av å säger att jag haft 3 sammandragningar! :D fatta la inte jag dom va ju as fjuttiga trode bara bebisen sträkte på sig när det blev lite spänt xD

Iaf jätte glada att jag hade samandragningar och att bebisen fixerat sig äntligen det kändes ju jätte lovande!

Så kommer läkarn in som ska göra UL..

Aså hon kan säkert allt å så men hon prata så dålig svenska! stappla på varje ord å kunde inte förklara ngt :/ hon sa bara att bra eller Okej på allt.

Aså hon hade ordföråd som en pizza bagare ungifär

Bebis -1,6

Modetappen medium

Vatten okej

Moderkaka okej

Vad betydet det änns? vadå medium? vadå minus -1,6? är det mycker eller lite eller vad? -1.6 i vikt eller längd? Allt var så oklart å när vi fråga så kunde hon inte förklara :/

Så hade hon en stackars läkarpraktikant med sig också, hon kan ju knappast lära sig ngt :/

Sen skulle hon göra vaginal under äsökning då och känna på tappen å jag fick ligga på en vanlig britts och skulle bara dra ner jeansen till knäna?. Där ligger jag helt förvirrad brevid gynstolen lixom,

Å hon bara så då kan du ta isär benen, men hallå jag har ju helt korviga jeans runt knäna det gick ju inte att vresa en mm! Jag frågar om jag ska ta av mig å hon bara nä det brukar gå bra slappnaav! Vadå slappna av. Byxorna är ivägen!! Till slut blev jag förbannad p slet av mig byxorna å la mig ner! Å javlar var hårdhänt hon va! Bara rätt in högst upp jötte fort det gjodre ju svin ont! Brukar dom göra så våldsamt för å känna på tappen?

Å sen resultatet medium vad betyder det lixom? Hon bara inte fram inte bak medium! Ja men är det bra dåligt betyder det att ngt är på gång? Är den mogen inte mogen på väg att mogna?... jag blir tokig

Kom där ifrån som två arga frågetecken:(

Allt var ju bra! Vad vi förstod iaf men hon fick bara allt å verka dåligt för hon inte kunde förklara...:( så besviken ska prata med min vanliga bm imorgon <3

Usch så jobbigt. Tycker ofta läkare är så okänsliga o att deras undersökningar är så mycket mer smärtsamma än barnmorskornas :/

Att ligga på brits m nerdragna byxor är numera ganska vanligt, tänkt att vara minde obehagligt än att fläka upp sig i gungstolen :P
    Jilo skrev 2017-12-19 21:38:26 följande:

Krystvärkar i två timmar är INGE vidare :)))

Ha ha, tänkte samma. Vilken mardröm :D

Till er som blir igångsatta: när värkarna sättet igång, gör massa höftrullningar o sitt på huk o stå på alla fyra så mycket ni orkar. Det underlättar att bebisen roterar o sjunker ner. <3
  • mrshudson75
    Familia skrev 2017-12-20 08:00:32 följande:

39+1 och vaknar med halsont och förkylning samt illamående.

Känns ju verkligen inte roligt alls. :(

Vi har samma här, blir så orolig att lilla Sonja blir smittad.

Hoppas du snabbt blir frisk <3
  • mrshudson75
    Fritjof skrev 2017-12-21 06:22:09 följande:

Nu så!

Vaknade kl 2 å kunde inte somna snart kom första värken vilket inte jag riktigt förstod utan trodde det var en stark sammandragning som gjorde mig sjukt kissnödig så upp å kissa jätte skönt! Så satt kvar en stund å hade två värkar till på tredje värken känner jag ngt glida ut å där kom hela slemproppen! :D haft regelbundna värkar nu var tionde minut i 4 tim:D ihh hoppas det händet idag å at det inte bara avtar nu xD

Härligt! Snart är bebisen här då :)
  • mrshudson75

Massa grattis till er som fått era små nu :)

O massa lycka till till er som är på g <3

Jennys Bageri skrev 2017-12-22 16:19:39 följande:

Ett stort grattis till alla ni som fått sina små nu de senaste dagarna, härligt att det går framåt!!

Jag har inte mått så jätte bra den senaste veckan. Idag är Amandus två veckor men känslorna har vandrat runt en hel del i kroppen. Han äter och äter men vill inte gå upp i vikt. Så nu är vi på väg till Sundsvall och blir inlagda där. Vill ju så gjärna att allt ska vara bra, blä för detta!!

Hoppas ni fått bra omhändertagande i Sundsvall o att lilla Amadeus går upp i vikt nu. O att ni får komma hem nu till jul <3

Här är egentligen bara bra, men flera småsjuka barn o jag tror att jag också är lite hängig. Svåry att veta vad som bara är sömnbrist, ömma bröst o allmänna sviter efter förlossningen o vad som är sjukdomskänsla :/

I morgon kommer släkten hit o det känns lite jobbigt. Det hade varit så skönt att bara åka bort o stöka hos mamma i stället, men hon fyller 70 o hennes största önska var att slippa bjuda så här står jag o svettas med städning, mat o bajsiga blöjor ha ha
  • mrshudson75
    laetitia81 skrev 2017-12-23 10:35:28 följande:

Usch va jobbigt, hoppas vikten går upp snart. <3 jag mår inte heller så bra, en kombination av värsta förkyldningen med feber och hormoner som åker bergoch dalbana. Men Vivienne mår ju bra, bara jag som har svårt att orka med mer än henne och man har ju fler barn som behöver en.

Känner likadant, räcker utmärkt med att bara finnas för lilla Sonja. :/
  • mrshudson75
    Jennys Bageri skrev 2017-12-23 15:51:05 följande:

Amandus is his name ; )

Jo men det har gått bra tycker jag, världens bästa personal. Gud vad duktiga dom har varit. Han fick lämna ett urinprov inatt och det var grumligt, så nu får han antibiotika. Och vikten går uppåt, har ammat och ammat och stödmatat, han suger så dåligt. Inte mycket sömn alls har det blivit man han mår ju bra och va är väl viktigare än det. <3

Haha, ja nu får man känna att man lever iaf, jul i all ära.

Kan inte göra annat än å hålla med, om inte annat så kan man nästan känna sig sjuk av att inte få sova, bara en så sak kan röra om ordentligt i kropp och knopp. Innan jag åkte så hade jag två små som klagade på ont i örat. Aja, kanske kan du till och med få lite avlastning av din kära släkt, du får rådda runt dom lite

bland julstök och blöjbyten. ; )

Ha ha, förlåt :D Amandus såklart, jättefint namn o så fin kille!

Skönt att vikten går upp nu. Ja, jah får utnyttja släkten lite :P
  • mrshudson75
    Gurkan25 skrev 2017-12-24 16:01:44 följande:

Kl 03.46 föddes våran Benjamin. 49 cm lång och 3253 gram. Jätteskönt att förlossningen är över och vi får antagligen åka hem imorgon! <3

Grattis till underbaraste lille julgåvan :)
    Sjolund90 skrev 2017-12-26 14:31:00 följande:

Grattis till alla som fått :)

01.48 på juldagen kom våran lilla tös Vilda på 3165g och 50cm :) men även som dom 2 tidigare gånger så sätt min moderkaka fast så blev operation även denna gång. tappade dock bara 1 liter inte lika mkt som dom andra 2 förlossningarna . allt har i övrigt gått bra och vi åkte hem samma dag vid lunchtid :)

Grattis till lilla tjejen <3

Så bra att du slapp blöda så mycket denna gång. :)
    Fritjof skrev 2017-12-26 19:09:34 följande:

I lördags 05:33 födes våran lille gosse å fick namnet Alfred <3

Han behövde 42+0 för att bli Helt perfekt haha :D

3990g och 53 cm lång :D det kunde ingen anat med min lilla mage! inte konstigt halvrännan va brutal på slutet xD skönt iaf att värkarna gick i gång av sig själv vid 4 cm gjordes en hinnsvepning sen skötte kroppen resten :D

Grattis till alla er andra som fått med och god jul och gott nytt!

Grattis till sötaste lille Alfred :) Så skönt det satte igång av sig själv.
  • mrshudson75
    Familia skrev 2017-12-27 01:02:25 följande:

Vid 14:30 gick en bit av slemproppen och nu sitter jag här och skakar av förlossningsvärkar.

De börjar komma något tätare och nu väntar jag bara på att de ska bli regelbundna.

Åh så spännande :) Är bebisen här nu? <3

Här börjar allt bli vardag, Sonja, som hon fick heta till slut, o resen av familjen börjar få in en bra rytm nu efter tre veckor. Hon tuttar o sover o har trevliga perioder av vakenhet o nyfikenhet på omvärden. Hade glömt hur mysigt det är med bebistiden, trots dålig sömn o läckande bröst o allt :D Sen är det ju en annan sak att man inte hinner ngt annat, som städning, dusch ell gå på toa ifred ha ha.

En "live" bild på lille tjockisen :)

• mrshudson75
    Familia skrev 2017-12-27 10:04:08 följande:

Ja, i natt kl 03:37 föddes vår lilla Alice. :)

Det var en toppenförlossning, snabb och bra.

Det är så skönt att ha henne här äntligen.

Man hade glömt hur ont det gjorde med värkarbetet. Nu försöker vi lära känna denna underbara lilla tjej. :)

Grattis! Så härligt med en så bra förlossning. Vi har också en Alice här hemma :)

Ja, man glömmer tydligen den värsta smärtan, tur kanske, annars blev det inga fler :D
  • mrshudson75

Vi är också kvar, läser då o då här men man hinner ju aldrig skriva. :) Små sneda leenden här med o händerna hittar man för det mesta. Känns som hon lär sig ngt nytt varje dag. En månad lite drygt nu.

Lilla tjockisen växer så der knakar, alla nyföddkläder är urvuxna redan o inte hinnet vi till ngn affär, så vi använder brorsans gamla stl 68 kläder med uppvikta ärmar o ben :)

Så fina era små är <3

• mrshudson75
    Nykär15 skrev 2018-01-12 20:57:23 följande:

Hur stor är hon nu?

Milo är fortfarande rätt liten, 56 har precis börjat sitta ok men han har fortfarande nåt i 50 som passar. 4300 g och 55 cm i måndags :)

Han är ju så söt lille Milo. :)

Vi vägde på bvc när hon var tre v, då dryga 5,3 kg o 57 lång. Så hon är stor. Jättesynd på alla fina kläder, o mössorna ha ha :D Men spar dem till min syster.

Vi ammar typ hela tiden känns det som :P Fast ganska bra nätter har vi faktiskt vilket är jätteskönt.

Här är det också Sonja som bestämmer, helst vill hon vara på armen hela tiden, vaknar så fort vi lägger ner henne, men det är mest mysigt, hon är en riktig solstråle. Fast jag hade glömt hur svårt det är att just passa tider, laga mat, ta sig in i duschen etc med en liten plutt.

Jätte kul att höra hur ni alla har det. O alla bebisar är så fina <3 Tänk hur fort de växer på bara några veckor.
  • mrshudson75
    SkogsstjärnN skrev 2018-01-12 21:16:44 följande:

Jag läser ibland och tänker att jag ska berätta hur det gick för oss men det blir alltid ett stort projekt och så skippar jag det. Kortfattat då:

Lillebror är 6,5 vecka nu. Blev 4veckor för tidigt född med akutsnitt. Med tanke på att de trodde han skulle födas ytterligare tre veckor innan så gjorde vi det bra men det är det värsta jag varit med om. Gå med en moderkaka som håller på att helt ge upp så länge är inte humant. Men men! När han fick alldeles för lite blod (igen) plockades han ut och var till allas förvåning normalstor. 2700g istället för de skattade 2100g. Han var såklart gul, helt oförmögen att hålla tempen och amningen har varit ett jäkla projekt få igång.

Nu väger han 3500 och är 53 lång. Lilla spinkisen. Han är allergisk mot ungefär allt så vi jobbar på vad jag kan äta och hans tungband är jättekort så vi väntar på klipp. Känns som att problemen aldrig tar slut med denhär och mammaledig känner jag mig inte. Men i februari borde vi ha löst allt så jag kan börja att bara mysa??.

Vad kul o höra av er. Så jättefin han är.

Jag håller med dig, i februari borde allt börja rulla så ni får mysa ännu mer ;)
  • mrshudson75
    Gurkan25 skrev 2018-01-12 23:21:05 följande:

Hur funkar det här med ögonfärg egentligen? Trodde att Benjamin skulle få bruna ögon då pappan har det och han har inga blå/grönögda i släkten, fortfarande har sonen väldigt blå ögon. Han blir 3 veckor på söndag.

Ja det där är ju lite klurigt. Vi är brunögda båda två o har fått tre brunögda o fyra blåögda barn. Nu har vi visserligen varsin blåögd förälder så inte jättekonstigt.

Det krävs vad jag förstår att båda föräldrarna har anlag för blåögdhet, o en brunögd person kan vara bärarare även om den blåögda förfadern finns långt tillbaka. Däremot så är blåögda personer inte bärare av brunt anlag, då det bruna är dominant.

Ögonfärgen kan ändra sig en del det första året men vi har ändå sett tydligt på de flesta av barnen vad det ska bli redan vid födseln. De brunögda ha haft mycket mörkare ögon. Olivia som har mycket grönt i sina ögon var det lite svårt med, ett tag såg det ut att bli ljust brunt när det nyföddsblåa försvann.

Sonja ser ut att bli ljusast av alla mina, ska bli jättespännande att se hur ögonen blir tillslut.
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL