Myspys85 skrev 2017-12-19 16:33:31 följande:
Jag är på bf-2 idag och väntar spänt men är beredd på att vänta till nästa vecka, det hjälper ju att julen är på ingång :) Därefter kan jag tänka mig att jag blir desto mer rastlös...
Har en fråga till er som har erfarenhet av nyfödda och amning, bör man ha ersättning hemma ifall man behöver komplettera med det redan de första dagarna? (om amningen krånglar)
Jag är ju sådär att jag tycket det är onödigt om du faktiskt vill amma. :) Det brukar vara både krångligt o jobbigt förta veckan ell veckorna. Men om du låter bebisen ligga vid bröstet ofta ofta, alltså nästan dygnet runt, så får bebisen i sig vad den behöver o mjölken regleras på bästa sätt. Behöver du ändå ge tillägg brukar det ju inte vara akut utan du kan köpa efterhand.
jesspett skrev 2017-12-19 20:02:18 följande:
Vet hur det känns att gå långt över tiden, gick över 2 v med min första och sen blev det igångsättning som slutade i kejsarsnitt eftersom han låg lite fel med huvudet och inte roterade ner. Hoppas det kommer igång på naturlig väg för dig!
Här är det igångsättning imorgon kl 7-8 om inget händer under natten. Har börjat fått mer värkar nu med lite tätare mellanrum än 1-2 h så förhoppningsvis åker vi in snart (när barnen är nattade och sover gott med svärföräldrarna som barnvakter)
Så spännande :)
Fritjof skrev 2017-12-19 19:22:55 följande:
Hej igen!
Måste klaga av mig efter dagens besök på bb!
Vi skulle ju på tillväxts ultraljud idag för sf måttet varit samma 3 gr. + plus boka en igångsättnings tid ifall hen vill lägga kvar till 42+0.
Kommer dit träffar en snäll äldre barnmorska som känner på barnets läge och hon sa att den glitit ner och fixerat sig! Framsteg :D! sätter på banden å dosorna som mäter barnets hjärtfrekvens å samandragningar å hon förklarat allt å jag får ligga där i 30 min.
Så kommer hin tillbaks å plockar av å säger att jag haft 3 sammandragningar! :D fatta la inte jag dom va ju as fjuttiga trode bara bebisen sträkte på sig när det blev lite spänt xD
Iaf jätte glada att jag hade samandragningar och att bebisen fixerat sig äntligen det kändes ju jätte lovande!
Så kommer läkarn in som ska göra UL..
Aså hon kan säkert allt å så men hon prata så dålig svenska! stappla på varje ord å kunde inte förklara ngt :/ hon sa bara att bra eller Okej på allt.
Aså hon hade ordföråd som en pizza bagare ungifär
Bebis -1,6
Modetappen medium
Vatten okej
Moderkaka okej
Vad betydet det änns? vadå medium? vadå minus -1,6? är det mycker eller lite eller vad? -1.6 i vikt eller längd? Allt var så oklart å när vi fråga så kunde hon inte förklara :/
Så hade hon en stackars läkarpraktikant med sig också, hon kan ju knappast lära sig ngt :/
Sen skulle hon göra vaginal under äsökning då och känna på tappen å jag fick ligga på en vanlig britts och skulle bara dra ner jeansen till knäna?. Där ligger jag helt förvirrad brevid gynstolen lixom,
Å hon bara så då kan du ta isär benen, men hallå jag har ju helt korviga jeans runt knäna det gick ju inte att vresa en mm! Jag frågar om jag ska ta av mig å hon bara nä det brukar gå bra slappnaav! Vadå slappna av. Byxorna är ivägen!! Till slut blev jag förbannad p slet av mig byxorna å la mig ner! Å javlar var hårdhänt hon va! Bara rätt in högst upp jötte fort det gjodre ju svin ont! Brukar dom göra så våldsamt för å känna på tappen?
Å sen resultatet medium vad betyder det lixom? Hon bara inte fram inte bak medium! Ja men är det bra dåligt betyder det att ngt är på gång? Är den mogen inte mogen på väg att mogna?... jag blir tokig
Kom där ifrån som två arga frågetecken:(
Allt var ju bra! Vad vi förstod iaf men hon fick bara allt å verka dåligt för hon inte kunde förklara...:( så besviken ska prata med min vanliga bm imorgon <3
Usch så jobbigt. Tycker ofta läkare är så okänsliga o att deras undersökningar är så mycket mer smärtsamma än barnmorskornas :/
Att ligga på brits m nerdragna byxor är numera ganska vanligt, tänkt att vara minde obehagligt än att fläka upp sig i gungstolen :P
Jilo skrev 2017-12-19 21:38:26 följande:
Krystvärkar i två timmar är INGE vidare :)))
Ha ha, tänkte samma. Vilken mardröm :D
Till er som blir igångsatta: när värkarna sättet igång, gör massa höftrullningar o sitt på huk o stå på alla fyra så mycket ni orkar. Det underlättar att bebisen roterar o sjunker ner. <3