Jsv17 skrev 2017-10-06 07:56:20 följande:
Bra tips! Precis så jag tänkt med hålla mig lugn, och fokusera på mig själv, andningen är givetvis det viktigaste där. Jag försöker "öva" genom att försöka slappna av ist för att spänna mig nu om jag typ slår i tån, eller gör illa mig för att försöka ändra den reflexen. Vet inte hur mycket sånt hjälper egentligen, men mig hjälper det mentalt iaf att känna att jag förbereder mig på ngt sätt.
Jag tror det hjälper mycket! :) Jag gör så nu med mina jobbiga förvärkar, så är de till lite nytta ivf. Sen försöker jag träna varje kväll i att slappna av totalt i varje liten del i kroppen. Ansiktet o munnen är ofta spändare än man tror. Och det är faktiskt nästan omöjligt att spänna sig i underlivet om man är helt avslappnad i käke o läppar. Det är lite häftigt :P
Avslappning är nog det som jag tror är viktigast att träna inför förlossningen. Jag tänker att avslappningen ska vara så intränad o total att när de riktiga värkarna kommer så ska avslappningen fungera nästan reflexmässigt, per automatik.
Jag har nog tyckt att andningen kommer av sig själv om man lyssnar på kroppen, jag försökte följa profylaxandning någon gång men fick lite panik, men hade kanske inte tränat riktigt rätt där ha ha
Jag är ju ganska lättstörd i förlossningsarbetet så har skrivit ett långt förlossningsbrev nu om mina önskemål, om allt förlöper utan komplikationer förstås.
Jag har verkligen behov av att stänga av omvärlden o gå in i mig själv o följa med i värkarna.
Vad som oroar mig mest är faktiskt att personalen ska var stressig eller okunnig och störa förloppet :(