Inlägg från: mrshudson75 |Visa alla inlägg
  • mrshudson75

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Jag har pluggat i många år. Är nästan färdig historiker. Det har varit så skönt att kunna sitta o skriva hemma ell på bibblan o alltid kunnat hämta barnen tidigt ell vila hemma en hel dag under tidigare graviditeter.

Dock tog jag ett studieuppehåll i o med flytten till Gotland o är sedan 1 år anställd som lärarvikarie här. Vissa dagar är det jättelätt o roligt o andra tungt både fysiskt o psykiskt. Eftersom det är kortare vik så har jag kunnat säga nej om jag inte orkat. Nu har hela sommaren gått p jag har bara varit o semestrat, varit m barnen osv. Så egentligen borde jag sätta igång nu men är så trött så funderar på att ta ut föräldrarpenningen redan fr 21 september.

Apropå det så fick jag ju reda på att jag har jätte dåliga järnvärden. I dag så ringde de o ville att jag ska få järninjektioner :-/ Fick en tid på förlossningen i morgon.

Är lite orolig för ev biverkningar på bebisen. Har någon av er erfarenhet av järninjektioner under grav? Vet inte vilket läkemedel det kommer bli.

• mrshudson75
    laetitia81 skrev 2017-08-24 11:04:04 följande:

Jag har varit mammaledig fram till nu och ska läsa en universitetskurs på distans denna terminen istället för att börja jobba. Hade aldrig orkat med mitt jobb som är tungt och med fyra barn hemma får man knappast långtråkigt. Jag känner ett stort behov av att få ha lugn och ro innan lillan kommer.

Känner liknande Är så fullt upp utan att jobba liksom

Här börjar 4 åringen på förskola om ett par veckor, nya klasser för två barn o gymnasiestudier via nätet för 16 åringen.

Dessutom nyinflyttade m kartonger överallt o lite planer på att ta upp oljemålandet igen Vet inte hur jag skulle hinna jobba just nu. Fast det tär på ekonomin såklart
  • mrshudson75
    Nykär15 skrev 2017-08-24 14:37:22 följande:

Barnkläder och saker till barn :)

Så kul!

Grattis till er som gjort ultraljud o som haft bra besök hos bm <3

Jag hade ju kassa järnvärden o fick i går ligga på förlossningen o få järninjektioner via dropp. Jag hatar ju att bli stucken m riktigt trevligt att ligga på förlossningen o se dmå nyföddingar

Känns så otroligt avslappnat här i Visby Så känns lugnande inför bf.

De trodde jag hafe dåligt m b12 o folsyra med men konstigt nog var b12 bra o folsyran FÖR hög. Mystiskt :-/ Nu väntar jag på att kroppen ska reagera på järnet o bli pigg igen :-P

Har fått tid till nytt ul å onsdag då vi gjorde rul så tidigt. Spännande o lite läskigt!
  • mrshudson75
    belletristik skrev 2017-08-24 16:09:52 följande:

passar bäst hos oss med att jag tar alla dagar, då sambon inte har nån svensk inkomst och han kommer kunna vara hemma mycket ändå utan att behöva "ta ledigt" pga skiftarbete. det här är vårt första och jag funderar på om jag ska ha ensam vårdnad på pappret i sverige bara för den sakens skull. för att få alla fp-dagar. så måste man ju kunna göra utan att det är "fel", är väl ett fritt val hur vi vill lösa det juridiskt? nån som vet? 

och hur går det till i så fall? vilken instans registrerar vårdnad, skriver man själv i papper efter barnets födsel, kommer det blanketter hem till en? 

min sambo har inte känt några sparkar än. icke-samarbetsvillig baby. men jag känner av babyn hela dagarna nästan..det sista innan jag somnar och det första när jag vaknar <3

Vet faktiskt inte hur det ser ut med regler kring ensam vårdnad när ni bor ihop. Du kan fråga när ni skriver under faderskapet, det är då ni skriver i om ni vill dela vårdnaden.
  • mrshudson75

Åh så fina magar ni har allihopa <3

Jag tycker magen är enorm denna gång,har upprepade ggr fått frågan om det är dags snart, känner att vänta bara ha ha. Brukar få stora magar som liksom sitter utanpå Men kanske ännu större denna gång.

I dag v 27+3

• mrshudson75
    SaraW8305 skrev 2017-08-28 11:28:37 följande:

Ja nu tog jag fel bild å får inte bort den ur flödet.. dålig magbild faktiskt .. :D

Fin ändå
  • mrshudson75

Här finns ju bara alternativet Visby :)
    Har bara några min med bil dit. Har fött de sista tre i Lund som har varit proffsigt men lite stressigt. Jag har fått bråka lite för att slippa olika rutiner och så. Här är förlossningen jätteliten och verkar lite mer avslappnad. Och ingen risk att det blir fullt. Känns riktigt bra, tom för mig som haft tankar på att föda hemma pga kontrollbehov  :D

• mrshudson75
    SkogsstjärnN skrev 2017-08-28 18:55:25 följande:

Jag har rekat på förlossningen idag. Ofrivilligt med extrem smärta i höger njure. Så jag är lagom bitter över att lägga till njurstas på komplikationer som jag fått. Hemskickad med starka smärtstillande i någon dag och har det inte släppt blir det op. Vet att det är en ofarlig komplikation men det känns lagom hopplöst ändå.

Usch så jobbigt. Hoppas det inte är ngt allvarligt <3 kram
    princess77 skrev 2017-08-28 19:25:25 följande:

Suck,vi har strandat totalt i namnträsket

Favoriterna just nu är:

Ella

Ebba

Amelia

Sigrid

Sonen heter Albin.

Vilket tycker ni är vackrast och har ni några andra förslag?

Jag tycker Sigrid o Ella är vackrast jättefina namn på olika sätt.
  • mrshudson75
    Jennys Bageri skrev 2017-08-28 21:26:05 följande:
    Ja vad gör man, det gäller nog att ha allt planerat, barnvakt etc. och att veta vart man ska ta vägen när man väl är framme så att man inte bara irrar runt och letar efter ingången osv. Det låter som att vägen in dit är lite mer komplicerad för er så jag förstår att det finns en viss oro. Hoppas det inte går allt för fort för dig så att ni hinner in lugn och ro. Har det tagit ungefär lika lång tid med alla barnen eller har det sett olika ut??

Vår enda barnvakt befinner sig 30 mil härifrån, min mamma. Och hon har varit en räddande ängel och ryckt in varje gång. Stått med packad väska, hoppat in i bilen så fort jag känt av en värk och kört hela vägen till Kramfors. Det tar ju över tre timmar, men mina förlossningar har ju ändå alla tagit 9 timmar lite drygt så vi har fixat det, hehe..

Men när jag väntade barn nummer fyra så hade hon inte möjlighet pga att min pappa var sjuk. Då körde det ihop sig och slutade med att vi till slut lastade in barnen i bilen och stack mot förlossningen. För vi fick ingen barnvakt. Medans han parkerade bilen då kom bebisen, jag hann bara vara inne på rummet i 2 minuter. Det var ändå en lyckad och fin förlossning även om det blev lite panik på slutet. Har iaf. lärt mig att inte slarva,, jag skulle ha åkt in tidigare och bett honom ta hand om de små, föda det kan jag fixa själv. :)

Sist kom min mamma dagen innan jag födde och var här, det var skönt!!
    SkogsstjärnN skrev 2017-08-28 18:55:25 följande:

Jag har rekat på förlossningen idag. Ofrivilligt med extrem smärta i höger njure. Så jag är lagom bitter över att lägga till njurstas på komplikationer som jag fått. Hemskickad med starka smärtstillande i någon dag och har det inte släppt blir det op. Vet att det är en ofarlig komplikation men det känns lagom hopplöst ändå.

Inget man vill behöva gå igenom ändå, även om det är ofarligt. Så jag förstår om du blir orolig, jobbigt att behöva ha så ont. Förhoppningsvis kanske det släpper, får hoppas på det!!Låter härligt tycker jag. :)
    princess77 skrev 2017-08-28 19:25:25 följande:

Suck,vi har strandat totalt i namnträsket

Favoriterna just nu är:

Ella

Ebba

Amelia

Sigrid

Sonen heter Albin.

Vilket tycker ni är vackrast och har ni några andra förslag?

Jag tycker nog att Ebba och Ella passar bäst ihop med Albin.. :)
    laetitia81 skrev 2017-08-28 23:47:40 följande:
    Vägen är egentligen inte så lång men sist startade det mitt på dagen och med färjeköer och sen stadstrafiken genom hela stan så är det många ställen man kan fastna på. Hoppas det drar igång lite senare på dagen denna gången.

Det har gått snabbare för varje barn trots att det är flera år emellan barnen. Jag hade inte direkt ont, mer än vad som kunde tagits för förvärkar fram till tre timmar innan minstingen föddes. Var borta hos en kompis och könsbestämde kaninungar vid 13 och han är född strax innan 19. :-P hur tätt har du som mest mellan barnen?

Men det är nog smart att åka in själv i tid i värsta fall. Bra att tänka så redan innan tror jag. Jag föder hellre själv på bb än på nån parkering eller liknande. Tur ändå att du hann in iaf. men det måste ju ändå vart jobbigt med sån panikförlossning?

Jag har fött tre av barnen utan maken. Första ggn hann han inte in, skulle lägga småbarn o invänta barnvakt :) Blev en jättelugn o bra förlossning.

Med de andra två hade vi ingen barnvakt och det kändes skönt att åka ifrån stressen o småbarnen hemma och få föda i lugn o ro med vetskapen om att de hade pappa hemma.

Nu sista ggn var han med, då var barnen så stora så ingen barnvakt behövdes. Då var det super att han var med då det gick fort, ca en timme, och vår bm var ganska ung o osäker och förstod inte riktigt att det faktiskt var på gång. Då var det skönt att maken kunde säga stopp i mitt ställe när hon ville köra på med alla rutiner.

Den här gången har vi både både släkt o äldresyskon som kan passa fyraåringen. Men funderar lite i smyg på att åka in själv :) På något sätt slappnar jag av lite mer ensam o kan gå in fullkomligt i värkarna med bara bm vid min sida, trots att maken är avslappnad o bra. Så vi får se hur det blir :)
  • mrshudson75

I morgon har jag tul, och insåg just att idag, eller i går, var jag exakt lika långt gången som då vår Nicole föddes, v 27+5, hon var ju liten och sjuk o levde bara 5 dagar. :(
    Jag har ju inte direkt varit orolig denna gång eftersom det är fullrulle i magen o den växer som den ska. Men nu kände jag oron komma krypande, lite ödesmättat att jag får göra tul nästan exakt på samma dag, eller så har de verkligen ansträngt sig för att få in mig på tul just runt den dagen?

Håll tummarna för att allt är bra därinne. Och att det fortfarande är en tjej :) Har sista dagarna köpt så mycket tjejiga kläder :)

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL