• Anonym (Ledsen)

Min man vill inte följa med på begravningen

Min farmor gick bort för en dryg vecka sedan och nu har vi fått veta när begravningen blir. Jag bor 150 mil bort och måste flyga ner.

Nu till saken. Min man vill inte följa med på begravningen. Han vill inte följa med mig till min gamla hemort när mina syskon fyller år heller, men jag tycker att om man är gift följer man med på begravning när närstående går bort. Är det bara jag som tänker så? Min mans far- och morföräldrar dog när han var barn, annars hade jag givetvis följt med honom på de begravningarna.

Visst vi måste inte bara ta ledigt från jobbet utan flyga fram och tillbaka vilket givetvis kostar en slant. Jag har en buffert just för denna typ av händelser och min man tjänar 10 000:- mer än mig i månaden så den utgiften klarar han av. Han säger att han inte tycker att det är kul att gå på begravningar (!). Eh, nej, man går inte på begravningar för att man tycker att det är roligt. Nu blir jag den enda där som inte har nån vid min sida (farfar finns inte heller hos oss längre).

Är jag ute och cyklar? Är far- och morföräldrar inte tillräckligt nära släkt för att man ska följa med på deras begravning?

• Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen
  • Anonym (Valet)

Man kan inte tvinga nån till begravning .Och det är inte speciellt roligt heller,vissa har svårt för detta.

• Stårschan

Jag håller med dig. Är man gifta så är man en enhet när det kommer till familjehögtider. Men avstånd och pengar spelar ju in en del, det går inte att komma ifrån. Om det gäller en äldre släkting som maken aldrig hunnit skapa en relation till, är det inte lika självklart att han bör ta semester och åka genom halva landet. Det är inte ens självklart att alla barnbarn kommer, om de bor långt bort och inte kände att de stod den gamla nära. Så man får ha lite fingertoppskänsla. Att åka 150 mil för att uppvakta en svägerska på födelsedagen låter i mina öron rätt märkligt, så där är jag nog lite på hans sida också. Det är mycket resande och mycket pengar för att umgås med människor man vanligtvis inte umgås med.

• Kjell2

Finns inget enkelt svar på detta. Jag följer inte med på alla min frus begravningar och hon inte på mina.

För oss hänger det lite på kostnader, hur nära man stod den anhöriga, behov av stöd, jobbsituation, hemmasituation, andra aktiviter i samband med begravningen mm

• Anonym (Ledsen)

Pengar till flygresan (som tar max 3 timmar) är inga problem och han har 6 veckors semester och en massa flex som håller på att "brinna inne" så det bör inte vara svårt att ta ledigt heller. Jag hade hoppats att min farfars begravning skulle vara den sista jag skulle behöva uppleva som singel. Nu blir det som att jag är singel igen.

• Anonym (Ledsen)

Det är alltså min farmor som har dött. Inte någon avlägsen släkting. Han har träffat henne ett par gånger.

• Queennr1

Ja det är definitiv god ton att följa med sin maka på begravning av närstående. Om inte annat kanske man vill stödja sin partner om det står rätt till...

• MalinMalin

Jag håller med Kjell2´s svar.

Men TS, om det är viktigt för dig så prata med din man. Förklara hur du känner det och att det känns viktigt att han är med.
    Han har väl bara inte uppfattat att du känner så.

• Stårschan
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 08:28:08 följande:

Pengar till flygresan (som tar max 3 timmar) är inga problem och han har 6 veckors semester och en massa flex som håller på att "brinna inne" så det bör inte vara svårt att ta ledigt heller. Jag hade hoppats att min farfars begravning skulle vara den sista jag skulle behöva uppleva som singel. Nu blir det som att jag är singel igen.

Har du sagt exakt det här till honom, eller hoppas du innerst inne att han bör förstå det själv? I och med att du tar upp att du är besviken över att han allför sällan följer med som din respektive så måste han ju få veta hur detta trycker ner dig mer för varje gång. Hade ni inte haft en historia av att han inte vill följa med dig på saker så hade jag tyckt att du gott kunde åka ensam, men nu verkar det som om det ligger lite mer i fatet än just den här begravningen.
  • cupcakemom

Att han inte reser 150 mil för en födelsedag kan jag faktiskt förstå det skulle jag nog inte vara först att hoppa på heller... Inte ens om det var min egen släkt faktiskt. Men just begravning av släkt där. Tycker jag nog att man ställer upp för varandra faktiskt... Min exman hade nog bara träffat min farmor någon enstaka gång men han följde ändå med likaså på min mosters mans begravning trots att vi inte hade någon större relation med honom och att vi precis var i fasen att separera.

• Kjell2

Förklara för honom att det sällan roligt att gå på begravining, man går inte för att bli underhållen.

Sen tänk efter och ta upp med honom varför det är viktigt för dig att han följer med.
    Är det för att du vill vara tydlig med att du inte är singel inför släkten?
    Är det för att det kommer vara jobbigt för dig och du känner behov av hans stöd?
    Är det för du tycker han ska visa sitt deltagande och stöd till övriga släktningar i sorg?
    Är det för du tycker han ska ta ett sista förväl?

Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen