Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Min man vill inte följa med på begravningen

Finns inget enkelt svar på detta. Jag följer inte med på alla min frus begravningar och hon inte på mina.

För oss hänger det lite på kostnader, hur nära man stod den anhöriga, behov av stöd, jobbsituation, hemmasituation, andra aktiviter i samband med begravningen mm

• Kjell2

Förklara för honom att det sällan roligt att gå på begravining, man går inte för att bli underhållen.

Sen tänk efter och ta upp med honom varför det är viktigt för dig att han följer med.
    Är det för att du vill vara tydlig med att du inte är singel inför släkten?
    Är det för att det kommer vara jobbigt för dig och du känner behov av hans stöd?
    Är det för du tycker han ska visa sitt deltagande och stöd till övriga släktningar i sorg?
    Är det för du tycker han ska ta ett sista förväl?

• Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 08:39:47 följande:
    Jag har pratat med honom. Han sa då att han ju inte var med på sina fastrars begravningar vad nu det har med saken att göra.

Detta går i och för sig helt i linje med att han inte vill vara med mig på min gamla hemort mer än absolut nödvändigt annars också. Jag är där nere på sommarsemester själv medan han är kvar och umgås med sina föräldrar (som bor några kvarter bort från oss). Jag har ju resten av min familj och gamla vänner kvar.
    Så igentligen gäller det mer än begravningen.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 08:43:34 följande:
    Det är för att det kommer vara jobbigt för mig och du känner behov av hans stöd.

Att jag inte är singel vet släkten eftersom de var med på vårt bröllop!
    Var supertydlig med det och inget annat. Ta inte upp generella diskussioner om resor till din hemort, begravningsnärvaro, vad din syster gör, pengar, kompledighet  mm.

Förklara att detta kommer vara jättejobbigt för dig och att du verkligen behöver stöd av den som står dig närmast.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 10:20:29 följande:
    Jag vet inte om han tycker att det är dyrt, men jag vet att han har råd. Jag tror inte heller att han har svårt att få ledigt en dag.
    Strunta i kostqnd och ledighet. Säg att du verkligen behöver honom vid din sida för att det kommer bli jättejobbigt för dig. Att det är när nöden är som störst som par ska ställa upp för varandra. "I nöd och lust"

• Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 10:56:09 följande:
    Ja, faktiskt känns det lite så också. Ska jag säga sanningen, att han inte ville följa med, vilket känns pinsamt, eller ska jag ljuga och säga att han inte fick ledigt.
    Ljug inte säg som det är, han ville inte.

Risken är naurligtvis att släkten då kommer titta snett på honm och det kommer kännas ännu mer ovälkommet för honom att åka dit.

Överlag låter det som ni båda har väldigt mycket navelsträng kvar och inte riktigt landat i att vara ett ett par i nöd och lust.

• Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 11:08:14 följande:
    OK, så att jag flyttat 150 mil från min hemstad men vill träffa mina föräldrar och mina syskon några gånger per år (dvs MYCKET mindre än innan jag flyttade) betyder att jag inte klippt navelsträngen?
    OK då - du har klippt navelsträngen.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 15:13:55 följande:
    Jovisst, men inte per person. Det blir dyrare för honom ja, men å andra sidan kostar det inte honom något när han ska gå på begravning av någon som står honom nära eller ska fira någon i familjen som fyller år, medan jag får betala dyra resor när jag blir bjuden till någon av mina vänner eller ska fira en familjemedlem som fyller år. Ja, han förlorar mer i inkomst, å andra sidan, eftersom han har 10 000:- mer lön än mig men till skillnad från mig inga studieskulder eftersom han inte pluggat på universitet har han haft möjlighet att spara mer för att täcka denna typ av händelser.

Om det verkligen var kostnader eller att han inte kan få ledigt är det en annan sak, men han säger nej för att han inte vill och inte tycker att det är viktigt.
    Är det inte vikitgt att vara ett stöd till sin fru i en situation som är jobbig för henne? Vill han inte det?
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-21 09:09:55 följande:
    Men skillnaden är att ni är överens.

Begravningarna på min sida är inte som släktträffar och i det här fallet kommer det troligtvis inte heller att bli något kaffe efteråt. Min pappa och hans syskon vill ha det litet och enkelt.
    Hur gick diskussionen med din man? Kommer han stötta dig?
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-21 09:19:21 följande:
    Nej, han följer inte med. Jag är så besviken.
    Förstår det. Vad ger han för anledning att inte vilja hjälpa dig  i en svår situation?
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-22 08:48:18 följande:

Jag frågade om han förstod att jag var besviken över att han inte ville följa med. Det förstod han. Längre än så kommer vi inte. Han är som en mussla när han sätter den sidan till.

Vi något läge blir det dags att överväga vem du vill leva och bilda familj med. Att leva i lust är oftast lätt men att finnas för varandra i nöd är den riktiga testen,

• Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-22 08:56:15 följande:
    Tja, han vill inte ha barn heller, så bilda familj blir det inte tal om. Han har varit ett stort stöd för mig vid andra tillfällen (när en nära släkting fick cancer exempelvis och när jag själv varit svårt sjuk).
    Har han varit stort stöd vid andra tillfällen så kanske det är så att han har något väldigt stort motstånd mot begravningar och tycker det är skitjobbigt.

Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen