• Anonym (Ledsen)

Min man vill inte följa med på begravningen

Min farmor gick bort för en dryg vecka sedan och nu har vi fått veta när begravningen blir. Jag bor 150 mil bort och måste flyga ner.

Nu till saken. Min man vill inte följa med på begravningen. Han vill inte följa med mig till min gamla hemort när mina syskon fyller år heller, men jag tycker att om man är gift följer man med på begravning när närstående går bort. Är det bara jag som tänker så? Min mans far- och morföräldrar dog när han var barn, annars hade jag givetvis följt med honom på de begravningarna.

Visst vi måste inte bara ta ledigt från jobbet utan flyga fram och tillbaka vilket givetvis kostar en slant. Jag har en buffert just för denna typ av händelser och min man tjänar 10 000:- mer än mig i månaden så den utgiften klarar han av. Han säger att han inte tycker att det är kul att gå på begravningar (!). Eh, nej, man går inte på begravningar för att man tycker att det är roligt. Nu blir jag den enda där som inte har nån vid min sida (farfar finns inte heller hos oss längre).

Är jag ute och cyklar? Är far- och morföräldrar inte tillräckligt nära släkt för att man ska följa med på deras begravning?

• Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen
  • Anonym (Hepp)
    Queennr1 skrev 2017-03-20 09:40:20 följande:
    Fast han har en relation med sin fru får man hoppas. För de flesta normalfungerande är det en självklarhet att vilja finnas vid Sin partners sida i jobbiga sammanhang som begravningar.

Känns verkligen som allt fler i samhället blir allt mer självcentrerad. Allt man gör här i livet ska tydligen ha nåt självförverkligande syfte.

Det går å helvete med samhället...
    A
    Om det handlar om en närstående som man verkligen sörjer så ja. Men en gammal person man aldrig har träffat och som man inte haft någon relation med, nej.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-20 11:11:18 följande:

Har han träffat din farmor?

Har han inte det, så finns ingen anledning att följa med på begravningen.

Ja, som jag skrivit tidigare har han träffat henne, bland annat när hon ganska nyligen fyllde 90.
  • Anonym (Ledsen)
    taquine skrev 2017-03-20 11:20:10 följande:
    Tycker som du , vet när min exmans moster dog(bodde i Norge)och jag hade fullt upp med små barn , vad skulle jag där att göra ? Aldrig träffat  henne .... 
    Kan lätt bli hyckleri när någon dör i släkten . 
    Jag tycker personligen att mormor och farmor är närmare släkt än mostrar och fastrar. Jag skulle inte kräva att han följde med på en sådan begravning.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-03-20 11:23:33 följande:
    Det är inte säkert att man kan eller vill ta ut dagar för en begravning för en person man aldrig känt.
    Hur många gånger måste man träffa en person för att man bör följa med sin respektive på dess begravning?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-03-20 11:25:24 följande:
    Om det handlar om en närstående som man verkligen sörjer så ja. Men en gammal person man aldrig har träffat och som man inte haft någon relation med, nej.
    Ska man inte stötta en sörjande partner genom att följa med? Ska det bara vara lust och aldrig nöd?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 11:32:20 följande:
    Ska man inte stötta en sörjande partner genom att följa med? Ska det bara vara lust och aldrig nöd?
    Visst om det verkligen handlar om en stor sorg med förutsättningen att man får ledigt för arbetsgivaren. Inte alla får det. Som jag uppfattar Ts så handlar det mer om att följa för att träffa hennes släkt.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 10:20:29 följande:
    Jag vet inte om han tycker att det är dyrt, men jag vet att han har råd. Jag tror inte heller att han har svårt att få ledigt en dag.
    Det där är bara spekulationer från din sida. Varför sätter ni er inte ner och pratar med varandra? Det kan finnas en anledning till att han har svårt att gå på begravningar. Prata med varandra och försök att lösa problemet istället för att tro saker om varandra.
  • Anonym (123)

Brukar ni resa med flygplan till andra ställen? Tänker om det inte är just din hemort samt släkt som han inte vill umgås med utan att han kanske är flygrädd. Han kanske kan svälja rädslan vid vissa tillfällen, som vid högtider, men att han gärna inte flyger i "onödan"...

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-03-20 11:38:02 följande:
    Visst om det verkligen handlar om en stor sorg med förutsättningen att man får ledigt för arbetsgivaren. Inte alla får det. Som jag uppfattar Ts så handlar det mer om att följa för att träffa hennes släkt.
    Han ska inte alls följa med för att träffa min släkt! Hur kan du läsa ut det av min TS?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (123) skrev 2017-03-20 11:46:55 följande:

Brukar ni resa med flygplan till andra ställen? Tänker om det inte är just din hemort samt släkt som han inte vill umgås med utan att han kanske är flygrädd. Han kanske kan svälja rädslan vid vissa tillfällen, som vid högtider, men att han gärna inte flyger i "onödan"...

Eh nej! Han flyger mycket i jobbet också både inrikes och utrikes, så flygrädd är han inte.
Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen