• Anonym (Ledsen)

Min man vill inte följa med på begravningen

Min farmor gick bort för en dryg vecka sedan och nu har vi fått veta när begravningen blir. Jag bor 150 mil bort och måste flyga ner.

Nu till saken. Min man vill inte följa med på begravningen. Han vill inte följa med mig till min gamla hemort när mina syskon fyller år heller, men jag tycker att om man är gift följer man med på begravning när närstående går bort. Är det bara jag som tänker så? Min mans far- och morföräldrar dog när han var barn, annars hade jag givetvis följt med honom på de begravningarna.

Visst vi måste inte bara ta ledigt från jobbet utan flyga fram och tillbaka vilket givetvis kostar en slant. Jag har en buffert just för denna typ av händelser och min man tjänar 10 000:- mer än mig i månaden så den utgiften klarar han av. Han säger att han inte tycker att det är kul att gå på begravningar (!). Eh, nej, man går inte på begravningar för att man tycker att det är roligt. Nu blir jag den enda där som inte har nån vid min sida (farfar finns inte heller hos oss längre).

Är jag ute och cyklar? Är far- och morföräldrar inte tillräckligt nära släkt för att man ska följa med på deras begravning?

• Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen
  • Anonym (Hepp)
    Stårschan skrev 2017-03-20 10:34:31 följande:
    Exakt. För det behöver ju inte bara vara sorgen efter farmor som är jobbig. Det är dessutom väldigt jobbigt att möta skammen i att ha en äkta man som inte följer med. Att tvingas svara på släktingarnas frågor om vad Herr X har för sig som är så jätteviktigt att han inte följer med sin fru på farmoderns begravning. För folk förutsätter att det måste till något jätteviktigt. Att han bara "inte hade lust att följa med" är för smärtsamt att erkänna.
    Man har ingen laglig rätt till permission vid partners farföräldrars begravning.
  • Stårschan
    Anonym (Hepp) skrev 2017-03-20 10:45:51 följande:
    Man har ingen laglig rätt till permission vid partners farföräldrars begravning.
    Må så vara, men har man en jäkla massa sparad semester och flex som riskerar att brinna inne så är nog det knappast något problem.
  • Anonym (Ledsen)
    Stårschan skrev 2017-03-20 10:34:31 följande:
    Exakt. För det behöver ju inte bara vara sorgen efter farmor som är jobbig. Det är dessutom väldigt jobbigt att möta skammen i att ha en äkta man som inte följer med. Att tvingas svara på släktingarnas frågor om vad Herr X har för sig som är så jätteviktigt att han inte följer med sin fru på farmoderns begravning. För folk förutsätter att det måste till något jätteviktigt. Att han bara "inte hade lust att följa med" är för smärtsamt att erkänna.
    Ja, faktiskt känns det lite så också. Ska jag säga sanningen, att han inte ville följa med, vilket känns pinsamt, eller ska jag ljuga och säga att han inte fick ledigt.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-03-20 10:43:22 följande:
    Så du tillbringar varje jul och påsk på annan ort? Tycker du verkligen att det är så konstigt att han inte vill fira varje jul och påsk med din släkt? Om han inte har haft någon relation med dina farföräldrar så kan du åka själv. Ingen förväntar sig att barnbarnens partners ska följa på begravningar.
    Nej, det gör jag inte. Vi firar varannan jul här och varannan jul med min familj, men man måste vara kvar nån dag i mellandagarna för att fira den ena födelsedagen och mannen vill inte vara nere mer än nödvändigt. Så jag firar min syster vart annat år - alltid själv. Påsken firar vi så gott som alltid var för sig eftersom jag vill fira min bror och det är ju lämpligt när man ändå är ledig. Vi syskon står varandra väldigt nära och jag tycker att det är jobbigt att vi ses så sällan. Dessutom tycker jag att det är finare med grönska och blommor på våren är drivor av snö och slask.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 10:56:09 följande:
    Ja, faktiskt känns det lite så också. Ska jag säga sanningen, att han inte ville följa med, vilket känns pinsamt, eller ska jag ljuga och säga att han inte fick ledigt.
    Ljug inte säg som det är, han ville inte.

Risken är naurligtvis att släkten då kommer titta snett på honm och det kommer kännas ännu mer ovälkommet för honom att åka dit.

Överlag låter det som ni båda har väldigt mycket navelsträng kvar och inte riktigt landat i att vara ett ett par i nöd och lust.

• Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 11:05:13 följande:
    Ljug inte säg som det är, han ville inte.

Risken är naurligtvis att släkten då kommer titta snett på honm och det kommer kännas ännu mer ovälkommet för honom att åka dit.

Överlag låter det som ni båda har väldigt mycket navelsträng kvar och inte riktigt landat i att vara ett ett par i nöd och lust.
    OK, så att jag flyttat 150 mil från min hemstad men vill träffa mina föräldrar och mina syskon några gånger per år (dvs MYCKET mindre än innan jag flyttade) betyder att jag inte klippt navelsträngen?
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 11:08:14 följande:
    OK, så att jag flyttat 150 mil från min hemstad men vill träffa mina föräldrar och mina syskon några gånger per år (dvs MYCKET mindre än innan jag flyttade) betyder att jag inte klippt navelsträngen?
    OK då - du har klippt navelsträngen.
  • Anonym (Undrar)

Har han träffat din farmor?

Har han inte det, så finns ingen anledning att följa med på begravningen.

• taquine
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-20 11:11:18 följande:

Har han träffat din farmor?

Har han inte det, så finns ingen anledning att följa med på begravningen.

Tycker som du , vet när min exmans moster dog(bodde i Norge)och jag hade fullt upp med små barn , vad skulle jag där att göra ? Aldrig träffat  henne .... 
    Kan lätt bli hyckleri när någon dör i släkten . 
    Goodness me
  • Anonym (Hepp)
    Stårschan skrev 2017-03-20 10:52:42 följande:
    Må så vara, men har man en jäkla massa sparad semester och flex som riskerar att brinna inne så är nog det knappast något problem.
    Det är inte säkert att man kan eller vill ta ut dagar för en begravning för en person man aldrig känt.
Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen