• Anonym (Ledsen)

Min man vill inte följa med på begravningen

Min farmor gick bort för en dryg vecka sedan och nu har vi fått veta när begravningen blir. Jag bor 150 mil bort och måste flyga ner.

Nu till saken. Min man vill inte följa med på begravningen. Han vill inte följa med mig till min gamla hemort när mina syskon fyller år heller, men jag tycker att om man är gift följer man med på begravning när närstående går bort. Är det bara jag som tänker så? Min mans far- och morföräldrar dog när han var barn, annars hade jag givetvis följt med honom på de begravningarna.

Visst vi måste inte bara ta ledigt från jobbet utan flyga fram och tillbaka vilket givetvis kostar en slant. Jag har en buffert just för denna typ av händelser och min man tjänar 10 000:- mer än mig i månaden så den utgiften klarar han av. Han säger att han inte tycker att det är kul att gå på begravningar (!). Eh, nej, man går inte på begravningar för att man tycker att det är roligt. Nu blir jag den enda där som inte har nån vid min sida (farfar finns inte heller hos oss längre).

Är jag ute och cyklar? Är far- och morföräldrar inte tillräckligt nära släkt för att man ska följa med på deras begravning?

• Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen
  • Stårschan
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 15:13:55 följande:
    Jovisst, men inte per person. Det blir dyrare för honom ja, men å andra sidan kostar det inte honom något när han ska gå på begravning av någon som står honom nära eller ska fira någon i familjen som fyller år, medan jag får betala dyra resor när jag blir bjuden till någon av mina vänner eller ska fira en familjemedlem som fyller år. Ja, han förlorar mer i inkomst, å andra sidan, eftersom han har 10 000:- mer lön än mig men till skillnad från mig inga studieskulder eftersom han inte pluggat på universitet har han haft möjlighet att spara mer för att täcka denna typ av händelser.

Om det verkligen var kostnader eller att han inte kan få ledigt är det en annan sak, men han säger nej för att han inte vill och inte tycker att det är viktigt.
    Men varför har ni inte gemensam ekonomi när ni är gifta? Jag tycker precis som Kjell att det är mycket som tyder på att ni inte riktigt har tagit till er hela 'lust och nöd'-tänket. Är det verkligen tänkt att ni ska leva med olika levnadsstandard för att ni råkar tjänta olika mycket?
  • Anonym (Ledsen)
    Stårschan skrev 2017-03-20 15:21:53 följande:
    Men varför har ni inte gemensam ekonomi när ni är gifta? Jag tycker precis som Kjell att det är mycket som tyder på att ni inte riktigt har tagit till er hela 'lust och nöd'-tänket. Är det verkligen tänkt att ni ska leva med olika levnadsstandard för att ni råkar tjänta olika mycket?
    Han vill inte att vi har gemensam ekonomi och vi har även äktenskapsförord på hans initiativ. Detta beror en stor del på att han blev blåst av sitt ex.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 15:13:55 följande:
    Jovisst, men inte per person. Det blir dyrare för honom ja, men å andra sidan kostar det inte honom något när han ska gå på begravning av någon som står honom nära eller ska fira någon i familjen som fyller år, medan jag får betala dyra resor när jag blir bjuden till någon av mina vänner eller ska fira en familjemedlem som fyller år. Ja, han förlorar mer i inkomst, å andra sidan, eftersom han har 10 000:- mer lön än mig men till skillnad från mig inga studieskulder eftersom han inte pluggat på universitet har han haft möjlighet att spara mer för att täcka denna typ av händelser.

Om det verkligen var kostnader eller att han inte kan få ledigt är det en annan sak, men han säger nej för att han inte vill och inte tycker att det är viktigt.
    Är det inte vikitgt att vara ett stöd till sin fru i en situation som är jobbig för henne? Vill han inte det?
  • Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 15:31:16 följande:
    Är det inte vikitgt att vara ett stöd till sin fru i en situation som är jobbig för henne? Vill han inte det?
    Tydligen inte. Jag ska prata med honom igen så att jag är säker på att han förstår hur jag känner det.
  • 10oktober

För mig var det självklart att vara med på min mans mormors begravning, trots att hon hade långt gången alzheimer och aldrig visste vem jag var (vi hade alltså ingen relation). Men jag var där för min mans skull och kunde dessutom ordna praktiska saker såsom ta kort på kistan när familjen ville fokusera på stunden.

Har man valt att flytta långt ifrån den enas familj så får man ta ett par flygresor om året för att fira högtider. Jag har flyttat till min mans hemstad och träffar därför mina morföräldrar enbart en-två gånger per år. Det är en uppoffring jag har gjort för honom så då får han vackert avsätta några semesterdagar för att följa med mig dit. Så nä, jag hade blivit väldigt ledsen om min man vägrade något viktigt för mig pga "det är inte kul".

• Anonym (Ledsen)
    10oktober skrev 2017-03-20 15:37:22 följande:

För mig var det självklart att vara med på min mans mormors begravning, trots att hon hade långt gången alzheimer och aldrig visste vem jag var (vi hade alltså ingen relation). Men jag var där för min mans skull och kunde dessutom ordna praktiska saker såsom ta kort på kistan när familjen ville fokusera på stunden.

Har man valt att flytta långt ifrån den enas familj så får man ta ett par flygresor om året för att fira högtider. Jag har flyttat till min mans hemstad och träffar därför mina morföräldrar enbart en-två gånger per år. Det är en uppoffring jag har gjort för honom så då får han vackert avsätta några semesterdagar för att följa med mig dit. Så nä, jag hade blivit väldigt ledsen om min man vägrade något viktigt för mig pga "det är inte kul".

Precis så känner jag, men det är väldigt svårt för min man att förstå detta. Han vill inte vara nere några veckor på sommaren och när mina föräldrar kom och stannade några nätter i julas tyckte han att det också var besvärligt. Vi spenderade ju inte flera heldagar med hans föräldrar så han tyckte att det var orättvist.
  • Stårschan
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 15:47:01 följande:
    Precis så känner jag, men det är väldigt svårt för min man att förstå detta. Han vill inte vara nere några veckor på sommaren och när mina föräldrar kom och stannade några nätter i julas tyckte han att det också var besvärligt. Vi spenderade ju inte flera heldagar med hans föräldrar så han tyckte att det var orättvist.
    Sen låter det ju också som om ni är väldigt olika mycket släktkära. Stämmer det?
  • Plupp73

Det där med om man närvarar på en begravning är en relationsfråga. Dels till den som begravs, dels till den anhöriga. Han verkar inte ha känt farmorn, och behöver inte gå av det skälet. Dock önskar du, som är hans fru och den han älskar, stöd i sorgen på begravningen. Det gör att han bör gå!

• Kasperina

Jag personligen har jättesvårt att förstå hur man kan dissa sin partner när en närstående dör, men alla är inte som jag.
    När sambons halvbrors morfar låg på sin dödsbädd så var exets halvbror utomlands och jag och exet åkte dit för att stötta hans styvmor. Vi var båda kvar tills mannen dog (och en stund till).
    När min farmor låg för döden körde sambon 30 mil för att jag skulle få komma dit, men när vi väl var där tog han in på hotell och jobbade och hämtade mig på morgontimmarna när det hela var över. 
    Jag blev bestört och lite ledsen när han sa att han skulle åka till ett hotell och jobba lite, men det var ju min farmor och jag som ville vara där. Plus att jag hade pappa, styvmor och en bror där med. Så jag konstaterade bara att vi var olika där och släppte det.
    Minns faktiskt inte om han var med på begravningen, men det var han nog.

• monkees

OT OT OT *typ* Jag förstår mig inte riktigt på varför det ska vara så viktigt att delta vid en persons begravning, särskilt om man själv inte haft ngn nära känslomässig koppling till den döde. Liksom ngt slags konventionell hyllning(!?) till en person som är stendöd och inte märker om det är helt tomt i kyrkan eller om en stor manskör sjunger Händels Messias. Jag tycker det är sorgligt när det är fler släktingar på en persons begravning än det var på kalaset då vederbörande fyllde *typ* 60, 70! Riktig sorgligt.

Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen