• Anonym (Ledsen)

Min man vill inte följa med på begravningen

Min farmor gick bort för en dryg vecka sedan och nu har vi fått veta när begravningen blir. Jag bor 150 mil bort och måste flyga ner.

Nu till saken. Min man vill inte följa med på begravningen. Han vill inte följa med mig till min gamla hemort när mina syskon fyller år heller, men jag tycker att om man är gift följer man med på begravning när närstående går bort. Är det bara jag som tänker så? Min mans far- och morföräldrar dog när han var barn, annars hade jag givetvis följt med honom på de begravningarna.

Visst vi måste inte bara ta ledigt från jobbet utan flyga fram och tillbaka vilket givetvis kostar en slant. Jag har en buffert just för denna typ av händelser och min man tjänar 10 000:- mer än mig i månaden så den utgiften klarar han av. Han säger att han inte tycker att det är kul att gå på begravningar (!). Eh, nej, man går inte på begravningar för att man tycker att det är roligt. Nu blir jag den enda där som inte har nån vid min sida (farfar finns inte heller hos oss längre).

Är jag ute och cyklar? Är far- och morföräldrar inte tillräckligt nära släkt för att man ska följa med på deras begravning?

• Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen
  • Anonym (q)

Jan kan förstå om du inte vill resa ensam, få stöd i sorgen osv, men jag förstår honom också. Det är en lång resa, det är inte hans släkt, det kostar mer om ni ska åka båda två osv. 

Om det var min partner hade jag blivit glad om han kom med men jag hade inte tyckt att jag kan "kräva" det. Kan tycka också, om man ska vara krass att det vore skillnad om det varit en av dina föräldrar, de kanske han har träffat lite mer? 

När min farmor dog kom inte min ena bror. Han kände att det skulle bli på tok för jobbigt och han skulle inte klara av det, då är det ändå han egen farmor. men man får respektera det

• Anonym (123)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 11:54:57 följande:

Eh nej! Han flyger mycket i jobbet också både inrikes och utrikes, så flygrädd är han inte.

Jag förstår att du är ledsen och upprörd men det är direkt otrevligt att vara så spydig i dina svar när en bara kommer med funderingar.
  • Queennr1
    Anonym (q) skrev 2017-03-20 11:59:44 följande:

Jan kan förstå om du inte vill resa ensam, få stöd i sorgen osv, men jag förstår honom också. Det är en lång resa, det är inte hans släkt, det kostar mer om ni ska åka båda två osv. 

Om det var min partner hade jag blivit glad om han kom med men jag hade inte tyckt att jag kan "kräva" det. Kan tycka också, om man ska vara krass att det vore skillnad om det varit en av dina föräldrar, de kanske han har träffat lite mer? 

När min farmor dog kom inte min ena bror. Han kände att det skulle bli på tok för jobbigt och han skulle inte klara av det, då är det ändå han egen farmor. men man får respektera det

Fast hur ofta HAN träffat personen är ju helt irrelevant om man tänker att en partner bör följa ned för att stötta sin partner i DENNES förlust.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (q) skrev 2017-03-20 11:59:44 följande:

Fattar inte. Det blir ju inte dyrare per person för att vi åker båda två! Vi har båda heltidsjobb och delad ekonomi.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (123) skrev 2017-03-20 12:03:44 följande:
    Jag förstår att du är ledsen och upprörd men det är direkt otrevligt att vara så spydig i dina svar när en bara kommer med funderingar.
    Fast jag hade ju vetat om min man var flygrädd.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 11:31:26 följande:
    Hur många gånger måste man träffa en person för att man bör följa med sin respektive på dess begravning?
    Det beror på hur man känner inför personen. Det du skriver om är att det handlar om att du inte vill vara den enda av er barnbarn som kommer utan en partner. Jag kan förstå dig men jag kan även förstå din partner. Han har kanske andra planer för sin inkomst än att följa med bara för att du inte vill komma ensam.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 12:30:53 följande:
    Fattar inte. Det blir ju inte dyrare per person för att vi åker båda två! Vi har båda heltidsjobb och delad ekonomi.
    Hur räknar du? Det blir dubbelt så dyrt för att båda ska resa plus att han förlorar mer än dig på att vara frånvarande från jobbet.
  • Anonym (Hepp)
    Queennr1 skrev 2017-03-20 12:22:55 följande:
    Fast hur ofta HAN träffat personen är ju helt irrelevant om man tänker att en partner bör följa ned för att stötta sin partner i DENNES förlust.
    Var läser du att Ts skriver om det? Hon nämner att hon inte vill komma ensam ännu en gång.
  • Queennr1
    Anonym (Hepp) skrev 2017-03-20 13:22:08 följande:

Var läser du att Ts skriver om det? Hon nämner att hon inte vill komma ensam ännu en gång.

Ser många i tråden som resonerar som så att om man inte har en nära relation med den avlidne så finns ingen anledning att följa med. Helt egofixerar resonemang.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-03-20 13:21:07 följande:
    Hur räknar du? Det blir dubbelt så dyrt för att båda ska resa plus att han förlorar mer än dig på att vara frånvarande från jobbet.
    Jovisst, men inte per person. Det blir dyrare för honom ja, men å andra sidan kostar det inte honom något när han ska gå på begravning av någon som står honom nära eller ska fira någon i familjen som fyller år, medan jag får betala dyra resor när jag blir bjuden till någon av mina vänner eller ska fira en familjemedlem som fyller år. Ja, han förlorar mer i inkomst, å andra sidan, eftersom han har 10 000:- mer lön än mig men till skillnad från mig inga studieskulder eftersom han inte pluggat på universitet har han haft möjlighet att spara mer för att täcka denna typ av händelser.

Om det verkligen var kostnader eller att han inte kan få ledigt är det en annan sak, men han säger nej för att han inte vill och inte tycker att det är viktigt.
Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen