• Anonym (Ledsen)

Min man vill inte följa med på begravningen

Min farmor gick bort för en dryg vecka sedan och nu har vi fått veta när begravningen blir. Jag bor 150 mil bort och måste flyga ner.

Nu till saken. Min man vill inte följa med på begravningen. Han vill inte följa med mig till min gamla hemort när mina syskon fyller år heller, men jag tycker att om man är gift följer man med på begravning när närstående går bort. Är det bara jag som tänker så? Min mans far- och morföräldrar dog när han var barn, annars hade jag givetvis följt med honom på de begravningarna.

Visst vi måste inte bara ta ledigt från jobbet utan flyga fram och tillbaka vilket givetvis kostar en slant. Jag har en buffert just för denna typ av händelser och min man tjänar 10 000:- mer än mig i månaden så den utgiften klarar han av. Han säger att han inte tycker att det är kul att gå på begravningar (!). Eh, nej, man går inte på begravningar för att man tycker att det är roligt. Nu blir jag den enda där som inte har nån vid min sida (farfar finns inte heller hos oss längre).

Är jag ute och cyklar? Är far- och morföräldrar inte tillräckligt nära släkt för att man ska följa med på deras begravning?

• Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Iris) skrev 2017-03-21 10:22:02 följande:
    Jag förstår det, det hade jag också tyckt. Men det är ett större problem att han faktiskt inte stöttar dig när du behöver det.

Eller är det så att han tycker det är skitjobbigt med begravningar ? Är han en sån man som har svårt att erkänna en svaghet så kanske han inte berättar det för dig utan hellre låter dig tro att han är självisk.
    Han har inte svårt att visa svaghet vad jag märkt. Han gråter ofta när vi kollar film och det är något man kan bli rörd över.
  • Ramborg

Jag hade blivit jätteledsen om min man inte följde med på farmors begravning. Och även tyckt det var pinsamt, som du säger TS.

Nästan så jag börjat tveka om vår framtid tillsammans, faktiskt.

Tänk efter noga innan du skaffar barn med honom.

42.
  • Anonym (Bea)

Jag tycker att det är självklart att man följer med på begravning, om man nu inte har väldigt bra skäl att inte resa. Inte bara för att hedra den avlidne utan för att stötta sin partner och visa respekt mot resten av familjen.

När min mormor dog började min man tjafsa om att han inte kunde ta ut semester för att åka. Jag meddelande iskallt att i så fall behövde han inte vara kvar hemma när jag kom hem från begravningen. Sedan skällde hans mamma på honom för att han ens diskuterat saken.

• Gena

Jag tycker inte det spelar någon roll huruvida ens frus farmor är tillräckligt nära släkting för att man "ska" följa med. Jag tycker inte heller alla "jag förstår din man"- svar här i tråden är relevanta heller.

Du vill att han ska följa med och du behöver hans stöd. Det borde räcka för att han skulle följa med. Man ska väl stödja den man lever ihop med!

• Anonym (Ledsen)

Jag frågade om han förstod att jag var besviken över att han inte ville följa med. Det förstod han. Längre än så kommer vi inte. Han är som en mussla när han sätter den sidan till.

• Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-22 08:48:18 följande:

Jag frågade om han förstod att jag var besviken över att han inte ville följa med. Det förstod han. Längre än så kommer vi inte. Han är som en mussla när han sätter den sidan till.

Vi något läge blir det dags att överväga vem du vill leva och bilda familj med. Att leva i lust är oftast lätt men att finnas för varandra i nöd är den riktiga testen,

• Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2017-03-22 08:50:21 följande:
    Vi något läge blir det dags att överväga vem du vill leva och bilda familj med. Att leva i lust är oftast lätt men att finnas för varandra i nöd är den riktiga testen,
    Tja, han vill inte ha barn heller, så bilda familj blir det inte tal om. Han har varit ett stort stöd för mig vid andra tillfällen (när en nära släkting fick cancer exempelvis och när jag själv varit svårt sjuk).
  • Ramborg
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-22 08:56:15 följande:

Tja, han vill inte ha barn heller, så bilda familj blir det inte tal om. Han har varit ett stort stöd för mig vid andra tillfällen (när en nära släkting fick cancer exempelvis och när jag själv varit svårt sjuk).

Det är bara du som vet om det räcker.

För mig hade det inte varit tillräckligt. Jag vill ha en man som jag inte behöver skämmas för inför min familj.

Men han kanske har andra sidor som uppväger.
    42.
  • Anonym (Ledsen)
    Ramborg skrev 2017-03-22 11:17:36 följande:
    Det är bara du som vet om det räcker.

För mig hade det inte varit tillräckligt. Jag vill ha en man som jag inte behöver skämmas för inför min familj.

Men han kanske har andra sidor som uppväger.
    Jo, det har han. Han har varit ett enormt stöd vid andra tillfällen.
  • Anonym (Lea)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-21 09:20:32 följande:
    HAN var inte på sina fastrars begravning. Inte jag heller eftersom vi inte hade träffats då och han fortfarande var ihop med sitt ex.
         Det måste väl finnas nån du känner på begravningen som du kan gå med? Det är svårt att få med nån mot deras vilja. Det finns inget att skämmas för om du går ensam. Kanske kommer dina släktingar inte att döma er alls? 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lea) skrev 2017-03-22 13:35:05 följande:
         Det måste väl finnas nån du känner på begravningen som du kan gå med? Det är svårt att få med nån mot deras vilja. Det finns inget att skämmas för om du går ensam. Kanske kommer dina släktingar inte att döma er alls? 
    Jag kommer givetvis att gå med mina föräldrar och mina syskon.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-22 08:56:15 följande:
    Har han varit stort stöd vid andra tillfällen så kanske det är så att han har något väldigt stort motstånd mot begravningar och tycker det är skitjobbigt.

• Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2017-03-22 14:11:36 följande:
    Har han varit stort stöd vid andra tillfällen så kanske det är så att han har något väldigt stort motstånd mot begravningar och tycker det är skitjobbigt.
    Jag vet faktiskt inte ens om han nånsin varit på någon. Kanske vore det bra att gå på en där man inte har känslor för den döde innan man måste gå på exempelvis sina egna föräldrars begravning. Så att man inte är helt ovan och istället kan ägna all kraft åt att bearbeta sin sorg. Bara en tanke.
  • Anonym (Lea)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-22 14:09:45 följande:
    Jag kommer givetvis att gå med mina föräldrar och mina syskon.
    Men då är du inte helt ensam. Du har ju både dina föräldrar och syskon vid din sida. Det händer ju att partners inte följer med på begravningar så det är inte så ovanligt. Visst kan du vara besviken men du kan ju inte tvinga honom.
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-22 14:16:59 följande:
    Jag vet faktiskt inte ens om han nånsin varit på någon. Kanske vore det bra att gå på en där man inte har känslor för den döde innan man måste gå på exempelvis sina egna föräldrars begravning. Så att man inte är helt ovan och istället kan ägna all kraft åt att bearbeta sin sorg. Bara en tanke.
    Tror nog att han kan ta sina egna beslut själv.
  • Bestemor
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-22 14:16:59 följande:

Hur menar du nu?

Skulle han gå på din farmors begravning som något slags studiebesök?

Skulle din farmor velat att det kom folk på hennes begravning som blivit tvingade att följa med. Nu vet ju din farmor inte det.

Fast, om du älskade din farmor, så tänk på vad hon hade önskat och inte vad du vill, det är trots allt hennes begravning.
  • Anonym (Ledsen)
    Bestemor skrev 2017-03-26 20:53:07 följande:
    Hur menar du nu?

Skulle han gå på din farmors begravning som något slags studiebesök?

Skulle din farmor velat att det kom folk på hennes begravning som blivit tvingade att följa med. Nu vet ju din farmor inte det.

Fast, om du älskade din farmor, så tänk på vad hon hade önskat och inte vad du vill, det är trots allt hennes begravning.
    Min farmor hade nog önskat mig en snäll man som kunde vara ett stöd i min sorg.

Nu kommer han inte med. Han tycker inte att det är roligt och han tycker att det är en onödig kostnad. Veckan efter begravningen kommer han att vara kompledig eftersom flexen annars "brinner inne". Förra året köpte han vars en bil till sina barn. Hur många har råd med det? Så en flygbiljett hade han kunnat kosta på sig, särskilt med tanke på att han har en massa bonuspoäng på SAS.

Tack och lov är han väldigt rar och omtänksam i vanliga fall. Det gör också att jag hade förväntat mig något annat. Jag trodde att han tyckte att det var självklart att följa med.

Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen