• Anonym (Ledsen)

Min man vill inte följa med på begravningen

Min farmor gick bort för en dryg vecka sedan och nu har vi fått veta när begravningen blir. Jag bor 150 mil bort och måste flyga ner.

Nu till saken. Min man vill inte följa med på begravningen. Han vill inte följa med mig till min gamla hemort när mina syskon fyller år heller, men jag tycker att om man är gift följer man med på begravning när närstående går bort. Är det bara jag som tänker så? Min mans far- och morföräldrar dog när han var barn, annars hade jag givetvis följt med honom på de begravningarna.

Visst vi måste inte bara ta ledigt från jobbet utan flyga fram och tillbaka vilket givetvis kostar en slant. Jag har en buffert just för denna typ av händelser och min man tjänar 10 000:- mer än mig i månaden så den utgiften klarar han av. Han säger att han inte tycker att det är kul att gå på begravningar (!). Eh, nej, man går inte på begravningar för att man tycker att det är roligt. Nu blir jag den enda där som inte har nån vid min sida (farfar finns inte heller hos oss längre).

Är jag ute och cyklar? Är far- och morföräldrar inte tillräckligt nära släkt för att man ska följa med på deras begravning?

• Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen
  • Anonym (Ledsen)
    pallazathena skrev 2017-03-21 09:17:54 följande:

Att farmor skulle vara närmre släkt än faster tycker jag är väldigt godtyckligt. Om du inte varit på hans faster/mosters begravning så är det i min värld jämförbart med farmor/mormor.

Tycker för övrigt det är anmärkningsvärt utåldrigt att resonera om den skam man får utstå när ens make inte följer med på en begravning. Du är väl inte livegen och omyndig? Sedan är det en helt annat sak att önska att han var med för att få stöd i något som är smärtsamt. Där handlar det väl lite om att ni får snacka om det och era behov. Och i den diskussionen, kanske inte avfärda hans släktingar som mindre viktiga.

HAN var inte på sina fastrars begravning. Inte jag heller eftersom vi inte hade träffats då och han fortfarande var ihop med sitt ex.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-21 09:19:21 följande:
    Nej, han följer inte med. Jag är så besviken.
    Förstår det. Vad ger han för anledning att inte vilja hjälpa dig  i en svår situation?
  • Anonym (Ledsen)
    pallazathena skrev 2017-03-21 09:17:54 följande:

Att farmor skulle vara närmre släkt än faster tycker jag är väldigt godtyckligt. Om du inte varit på hans faster/mosters begravning så är det i min värld jämförbart med farmor/mormor.

Tycker för övrigt det är anmärkningsvärt utåldrigt att resonera om den skam man får utstå när ens make inte följer med på en begravning. Du är väl inte livegen och omyndig? Sedan är det en helt annat sak att önska att han var med för att få stöd i något som är smärtsamt. Där handlar det väl lite om att ni får snacka om det och era behov. Och i den diskussionen, kanske inte avfärda hans släktingar som mindre viktiga.

Det är pinsamt att behöva erkänna för släkten att jag har en man som inte bryr sig om att stötta mig i en svår stund.
  • pallazathena

Fast det går ju att stötta på många olika vis, inte nödvändigtvis med sin fysiska närvaro på begravningen. Låter ju som en konflikt mellan hans motstånd att gå på begravningar och ditt behov av att ha med honom på en begravning. Kanske prata om hur han kan stötta dig på andra vis, om närvaro vid begravningen inte är aktuellt.

Jag har varit på begravningar av släktingar utan att min partner närvarat. Ingen stor grej för mig. Jag har fått tröst och stöd av de som också sörjer den personen, alltså mina andra släktingar. Tänker att det är viss skillnad om det är en person din man känner väl och sörjer också. Och tror inte det är hjälpsamt för dig att bli bitter i denna situation, det blir ett osunt fokus.

• Palestrina
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-21 09:21:13 följande:
    Det är pinsamt att behöva erkänna för släkten att jag har en man som inte bryr sig om att stötta mig i en svår stund.
    Jag skulle dra en vals om jag var du och säga att han inte kunde ta ledigt från jobbet. Mer än så behöver de inte veta, både för att du ska slippa känna skam (en onödig känsla) och för att de inte ska tänka så illa om honom (även om några kanske tycker att han har förtjänat det).

Personligen förstår jag verkligen din man, för jag hatar också begravningar och dessutom för människor som jag saknar relation till, och tycker att det är jobbigt att träffa släktingar på min partners sida som jag annars inte brukar träffa (vi träffas BARA på begravningar, och då kan jag känna att vilken är poängen?). Med det sagt, hade jag varit din man hade jag ändå följt med, för att det är rätt sak att göra, på alla sätt utom ur ett rent egoistiskt perspektiv.
  • Anonym (Iris)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-21 09:21:13 följande:

Jag förstår det, det hade jag också tyckt. Men det är ett större problem att han faktiskt inte stöttar dig när du behöver det.

Eller är det så att han tycker det är skitjobbigt med begravningar ? Är han en sån man som har svårt att erkänna en svaghet så kanske han inte berättar det för dig utan hellre låter dig tro att han är självisk.
  • Anonym (und)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 15:47:01 följande:
    Precis så känner jag, men det är väldigt svårt för min man att förstå detta. Han vill inte vara nere några veckor på sommaren och när mina föräldrar kom och stannade några nätter i julas tyckte han att det också var besvärligt. Vi spenderade ju inte flera heldagar med hans föräldrar så han tyckte att det var orättvist.
    Han har svårt för att förstå, har han nåt fel på inlevelseförmågan eller empatin? Aldrig nånsin vill han följa med dit, o inte heller vill han gå på familjerådgivning med dig. Undrar varför, om han nu vet att det är viktigt för dig.

Hur är han annars då, stödjer han nånsin dig om du har det jobbigt?
  • legomum

Jag kan tycka att om du känner att du behöver din mans stöd under begravningen så ska han ge den och bortse från sina egna åsikter.

Det är lite så man gör för varandra i ledsamma situationer, man är stöd fast man egentligen inte vill/orkar/har lust.

• kaffe
    Kasperina skrev 2017-03-20 18:35:58 följande:
    Jag personligen har jättesvårt att förstå hur man kan dissa sin partner när en närstående dör, men alla är inte som jag.
    När sambons halvbrors morfar låg på sin dödsbädd så var exets halvbror utomlands och jag och exet åkte dit för att stötta hans styvmor. Vi var båda kvar tills mannen dog (och en stund till).
    När min farmor låg för döden körde sambon 30 mil för att jag skulle få komma dit, men när vi väl var där tog han in på hotell och jobbade och hämtade mig på morgontimmarna när det hela var över. 
    Jag blev bestört och lite ledsen när han sa att han skulle åka till ett hotell och jobba lite, men det var ju min farmor och jag som ville vara där. Plus att jag hade pappa, styvmor och en bror där med. Så jag konstaterade bara att vi var olika där och släppte det.
    Minns faktiskt inte om han var med på begravningen, men det var han nog.
    Tror du inte anledningen till att din sambo inte var med hos din farmor var av omtanke av dom andra som stod din farmor nära och som var hos henne? Om din sambo inte var jättenära din farmor så tillhörde ju han inte den innersta kretsen av anhöriga och han ville kanske inte får dom andra att känna sej obekväma med sin närvaro.

Jag gjorde detsamma som din sambo när min svärmor dog. Ändå stod vi varandra nära och umgicks nästan dagligen. Hennes sista timmar var endast min man och min svåger där. Jag vet att min svåger inte hade vågat släppa fasaden om jag också varit där så jag valde att backa och ge dom dom sista timmarna med sin mamma ensamma fastän jag helst hade velat sitta och hålla lilla svärmor i handen. Själv  ägnade jag mej åt något helt meningslöst som nog ses som okänsligt när en nära anhörig dör, men det var för att slippa tänka på det absurda som just hände.  Det var nog också därför din sambo pysslade med jobbgrejor. I efterhand är min man tacksam att han och hans bror fick stunden ensam med sin mamma, men just efteråt var han lite besviken över att jag inte var med.

• Anonym (dfiog)

Anser att man inte kan kräva men är skönt och ha stöd.

Min man tycker sådant är jobbigt, sist råkade vi ut för en jobbig omständighet när hans "farmor" gick bort annars hade han åkt själv. Men pga en tråkig händelse så hoppade han begravningen helt, det blev för mycket helt enkelt.

När min farfar gick bort så vägrade mitt barn att gå och min man ville inte heller fast han hade kunnat. Men kände inte för att tvinga skolbarn att följa med om de inte vill.

Gick på själva begravningen själv och stack sedan efteråt utan begravningsfika/lunch. Då min pappa inte kollar som vanligt och väljer ett ställe långt ifrån begravningen, som ger mig enbart negativa vibbar och enbart beställer räkmackor, jag tål inte skaldjur. Har ingen bra relation till honom för övrigt heller.

Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen