• Anonym (Ledsen)

Min man vill inte följa med på begravningen

Min farmor gick bort för en dryg vecka sedan och nu har vi fått veta när begravningen blir. Jag bor 150 mil bort och måste flyga ner.

Nu till saken. Min man vill inte följa med på begravningen. Han vill inte följa med mig till min gamla hemort när mina syskon fyller år heller, men jag tycker att om man är gift följer man med på begravning när närstående går bort. Är det bara jag som tänker så? Min mans far- och morföräldrar dog när han var barn, annars hade jag givetvis följt med honom på de begravningarna.

Visst vi måste inte bara ta ledigt från jobbet utan flyga fram och tillbaka vilket givetvis kostar en slant. Jag har en buffert just för denna typ av händelser och min man tjänar 10 000:- mer än mig i månaden så den utgiften klarar han av. Han säger att han inte tycker att det är kul att gå på begravningar (!). Eh, nej, man går inte på begravningar för att man tycker att det är roligt. Nu blir jag den enda där som inte har nån vid min sida (farfar finns inte heller hos oss längre).

Är jag ute och cyklar? Är far- och morföräldrar inte tillräckligt nära släkt för att man ska följa med på deras begravning?

• Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen
  • Anonym (Iris)

Du har såklart rätt i att man bör stötta varandra när man är gifta. Brukar han stötta dig eller är det vanligt att han inte vill anstränga sig för din skull ? Ifall det bara är den här gången så är det nog så att han tycker det är jobbigare med begravningar än du har förstått. Eller så har han inte förstått hur viktigt det är för dig att han följer med. Botemedlet är bättre kommunikation.

Om han alltid är bekväm och självisk så ska du nog tänka dig för innan du skaffar barn med honom.

• Anonym (Nej)

Nej du kan såklart inte kräva detta av honom. Det är din mormor inte hans. Sen tvivlar jag starkt på att han får ledigt från jobbet för att gå på DIN mormors begravning. Och jag förstår att han tycker det är dyrt. Han har ingen relation med henne.

• Queennr1
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-20 09:34:22 följande:

Nej du kan såklart inte kräva detta av honom. Det är din mormor inte hans. Sen tvivlar jag starkt på att han får ledigt från jobbet för att gå på DIN mormors begravning. Och jag förstår att han tycker det är dyrt. Han har ingen relation med henne.

Fast han har en relation med sin fru får man hoppas. För de flesta normalfungerande är det en självklarhet att vilja finnas vid Sin partners sida i jobbiga sammanhang som begravningar.

Känns verkligen som allt fler i samhället blir allt mer självcentrerad. Allt man gör här i livet ska tydligen ha nåt självförverkligande syfte.

Det går å helvete med samhället...
    A
  • Anonym (A)

Först och främst är det TS farmor som skall begravas enlig trådstart.

Med det sagt måste jag tillstå att detta synsätt enligt mig är rent sorgligt. Ett mer självcentrerat förhållningssätt i relation till livets svåra och tunga stunder får man leta efter. I min värld - vill - man finnas där för sin partner, i glädje och i sorg. Det är ingenting min respektive skall behöva kräva av mig, det är någonting jag självfallet och undantagslöst gör för den jag älskar. Blir det tjänstledigt utan lön, so be it. Står vi på ruinens brant och våra barns mat står som insats, tja, då förutsätter jag att min sörjande andra hälft också är införstådd med att jag måste arbeta. Om det gäller allmänt leverne, då går resan till det sista farvälet före. Utan tanke på egen vinning.

Allting är inte smidigt, eller blir så som jag vill, men i en relation är vi två som månar om varandra.
  • sextiotalist

Min sambo avskyr gå på begravningar,  så vårt motto har varit, har han haft en relation med den som begravs, då är det självklart att han ska gå.
    Annars så behöver han inte. Det är självklart ömsesidigt, men de begravningar som varit på min sida har varit sådana som han inte haft en relation till den döda (för mig innebär inte en relation att man träffats några gånger).
    Men den som begravdes på hans sida, den personen hade jag fått en relation till.

• Anonym (Ledsen)
    MalinMalin skrev 2017-03-20 08:53:14 följande:
    Ok, så det handlar om så mycket mer än begravningen.
    Det låter riktigt trist TS, att ni inte ens spenderar somrarna ihop. Är han väldigt bunden till sina föräldrar eller handlar det mer om lathet och egoism från hans sida?

Tycker att du ska ta ett snack igen med honom. Säg att du tröttnat på det upplägg ni har nu där ni spenderar sommaren på olika orter och att ni (han) inte kan ställa upp när släktingar fyller år eller gått bort. Att det känns inte som att ni är ett par på rätt sätt då.

Antingen kan han ändra sig, eller så får du kanske föreslå familjerådgivning?
    Följer du med när någon på hans sida fyller år eller går bort?
    Familjerådgivning har jag föreslagit eftersom jag upplever att vi inte alltid förstår varandra, men han vill inte gå på familjerådgivning.
  • Anonym (Ledsen)

Jag vet inte om han tycker att det är dyrt, men jag vet att han har råd. Jag tror inte heller att han har svårt att få ledigt en dag.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 10:20:29 följande:
    Jag vet inte om han tycker att det är dyrt, men jag vet att han har råd. Jag tror inte heller att han har svårt att få ledigt en dag.
    Strunta i kostqnd och ledighet. Säg att du verkligen behöver honom vid din sida för att det kommer bli jättejobbigt för dig. Att det är när nöden är som störst som par ska ställa upp för varandra. "I nöd och lust"

• Stårschan
    Kjell2 skrev 2017-03-20 10:29:08 följande:
    Strunta i kostqnd och ledighet. Säg att du verkligen behöver honom vid din sida för att det kommer bli jättejobbigt för dig. Att det är när nöden är som störst som par ska ställa upp för varandra. "I nöd och lust"
    Exakt. För det behöver ju inte bara vara sorgen efter farmor som är jobbig. Det är dessutom väldigt jobbigt att möta skammen i att ha en äkta man som inte följer med. Att tvingas svara på släktingarnas frågor om vad Herr X har för sig som är så jätteviktigt att han inte följer med sin fru på farmoderns begravning. För folk förutsätter att det måste till något jätteviktigt. Att han bara "inte hade lust att följa med" är för smärtsamt att erkänna.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-03-20 08:42:22 följande:
    Födelsedagarna inträffar kring jul och då och då kring påsk.
    Så du tillbringar varje jul och påsk på annan ort? Tycker du verkligen att det är så konstigt att han inte vill fira varje jul och påsk med din släkt? Om han inte har haft någon relation med dina farföräldrar så kan du åka själv. Ingen förväntar sig att barnbarnens partners ska följa på begravningar.
Svar på tråden Min man vill inte följa med på begravningen