-
Jag är arg, rädd och frustrerad känner att jag måste skriva av mig.När jag och min sambo kom hem från jobbet jobbet i fredags så låg det ett brev i brevlådan från socialkontoret att förskolan har gjort en orosanmälan för vår 3-åriga son. Vi blev jätteoroliga och förstod ingenting. Vid några enstaka tillfällen så har vi vid hämtning fått höra att han har svurit eller slagit något annat barn. Ibland har han själv blivit slagen. De allra flesta gångerna så får man istället höra att "allt har varit bra idag". Hemma har han ibland fått kraftiga utbrott och varit trotsig så vi har funderat på om han kanske har någon diagnos.Helgen var fruktansvärd och vi funderade hela tiden vad det skulle kunna vara. Vi läste på nätet att pedagogerna har rätt att inte säga någon till föräldrarna om de misstänker att det handlar om misshandel eller sexuellt utnyttjande. Tusen tankar for genom huvudet. Vi är ju som vilken annan småbarnsfamilj som helst och har uppfostrat 3 barn sedan tidigare utan några som helst problem.Äntligen måndag! Vi pratade med pedagogerna på måndagen och de gick med på att ha ett möte med oss dagen efter för att berätta mer. På måndagen ringde vi även förskolechefen som sa att vi skulle "vara glada för att förskolan hade såna ansvarsfulla pedagoger som anmäler". Jo vi var "jätteglada"...På mötet med pedagogerna så får vi reda på att vår sons attityd mot de andra barnen blivit värre efter jul och att han svär en hel del. De tog även upp att han ibland har smutsiga och något för stora kläder. Inga misstankar om misshandel eller något sexuellt.Det första jag reagerar mot är varför bokar de inget möte med oss om detta innan de anmäler? Nu var det vi som föräldrar som sa att vi ville ha ett möte med pedagogerna. Varför ingen kommunikation?Det andra jag reagerar mot är att när vi på mötet sa att vi funderat på att vår son kanske har en diagnos så blev de förvånade och sa att det är inget de reflekterat över. De var helt inne på spåret att det är något som inte stod rätt till i vår uppfostran av vår son, våra rutiner eller att storasyskonen påverkat honom. Det känns väldigt konstigt och oproffsigt!Det tredje jag reagerar mot är varför tar man upp såna småsaker som att han ibland har fläckar på sin kofta eller något för stora skor? Tar en 3-åring skada av att han har samma tröja två dagar i rad? Gör det oss till sämre föräldrar?Det fjärde jag reagerar mot är att det kom fram helt ny information på mötet som vi inte visste innan. Det att hans attityd förändrats mycket sedan jul. Hur vore det om vi fick reda på det?Detta kan ju inte vara rätt väg att gå? De säger att de anmäler för barnets skull, men jag förstår inte hur detta ska hjälpa honom? Detta medför ju bara mycket oroliga föräldrar och tar tid och kraft från oss. Energi som vi hellre lägger på våra barn.Jag känner att man först borde prata med oss och senare kanske att vi får prata med någon specialpedagog om hans beteende inte förbättras. Att först utgå från att det är något som är fel i vår familj känns absurt!På måndag ska vi till soc. Tänk om vi får träffa någon som tycker att ju fler fel hen hittar desto bättre är hen. På några få rader så kan våra liv vara förstört!!!
-
Svar på tråden Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.
-
Jättetråkigt att förskolepersonalen inte vågade ta upp sina misstankar och sin oro med er i förväg. Samtidigt är anmälningsskyldigheten väldigt hård mot förskolepersonal och andra som arbetar med barn: man är skyldig att anmäla direkt man har minsta oro för barnen.
http://www.skolledarna.se/Skolledaren/Artikelarkiv/2014/Nar-ska-skolan-anmala/
"Fakta: Socialtjänstlagen och anmälningsskyldigheten Vad säger socialtjänstlagen om anmälningsskyldighet?
Vem?
Skyldigheten att genast anmäla kännedom eller misstanke om att ett barn far illa till socialtjänsten omfattar bland annat myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom, det vill säga skola, förskola eller fritidshem. Anmälningsskyldigheten gäller även anställda vid sådana myndigheter.
Det betyder att både skolan, med rektorn som högsta företrädare, och anställda, måste anmäla till socialtjänsten om de får veta ? eller misstänker ? att ett barn far illa. Det gäller alla yrkeskategorier. Varje person i skolan har således ett eget ansvar för att anmäla.
Vem som är huvudman för verksamheten spelar ingen roll.
Anmälningsskyldigheten gäller sådant som anställda får reda på i arbetet. Privatpersoner kan också göra anmälningar till socialtjänsten, men de måste inte. Rektor, lärare och annan skolpersonal kan också göra anmälningar som rör oro för barn i privatlivet, men det är viktigt att inte blanda ihop rollerna.
Vad?
Såväl misstankar som kännedom om att ett barn far illa ska anmälas. Det kan handla om både vad barnet utsätts för i hemmet, till exempel fysiskt eller psykiskt våld eller försummelse, och om barnets eget beteende, exempelvis missbruk.
Anmälningen ska göras "genast". Det finns ingen tydlig tidsgräns.
Det man anmäler är sin oro. Den som anmäler behöver inte bevisa någonting. Skolan ska inte utreda och bedöma hur allvarlig situationen är, det är socialtjänstens uppgift.
Skolan kan ? utan att nämna några namn ? konsultera socialtjänsten för att få veta om man ska anmäla eller inte.
Anmälningsskyldigheten finns kvar, även om skolan vet att någon annan myndighet har anmält eller överväger att göra det. Anmälan ska göras även om man vet att socialtjänsten redan är inkopplad. Om oron kvarstår ska man anmäla på nytt.
Den som är skyldig att anmäla, men inte gör det, kan dömas för tjänstefel enligt reglerna i brottsbalken. JO kan rikta kritik mot myndigheter och tjänstemän.
Tecken?
Tecken på att barnet far illa kan vara till exempel: blåmärken, oförklarliga sår eller andra fysiska skador, bristande hygien eller att barnet inte har kläder som passar väderleken. Det kan också vara att ett barn inte växer och går upp i vikt. Beteendeförändringar, skolfrånvaro eller skolk är också exempel på signaler."
-
Du tycker det är småsaker med för stora skor och fläckiga kläder. Det skrev du i trådstarten. Du skrev också att detta är en av de saker förskolan tagit upp.Anonym (Anomym123) skrev 2017-02-09 20:16:14 följande:Nu blir jag nästan förbannad. Glöm detta med kläderna. Han är hel och ren!!!
Om ni nu skall prata med soc om detta hjälper det inte att bli förbannad och skylla ifrån sig. Precis som Näng skrev så letar soc efter insikt hos er om vad som sker, och vad ni gör för att det skall bli bättre.
Säger ni "det är inget fel på oss" så finns risken att ni blir hårdare angripna.
Så... varför är skorna för stora? Inga pengar till nya? Han älskar just de skorna? Onödigt att köpa nya vinterskor sent på säsongen och han får ha storasyskonets? Fungerar skorna bra, eller besvärar de honom?
Tänk igenom sådana saker för att visa att ni är medvetna om detta och ha en bra förklaring.
Ja, skorna är en småsak i sammanhanget. Givetvis skall ni tänka igenom hela situationen på samma vis.
Vad gör ni för att bemöta honom i hans utbrott? Hur har ni tänkt gå vidare med utredning? Vad har ni sökt för stöd?
Det fungerar inte att bara säga "förskolan har inte sagt något om detta". Han är ju så hemma också.
Varför?
-
I fortsättningen kommer vi vara livrädda för att ta på honom en för liten kofta eller för stora skor. Detta är tydligen jätteviktigt.Påven Johanna II skrev 2017-02-09 20:23:55 följande:Inga för stora skor heller? Du skriver själv något annat i trådstarten.
-
Som andra redan skrivit, i din trådstart står det om fläckar och för stora skor.Så svårt kan det ju inte vara att sätta på ungen rena kläder och ordna ett par skor som passar honom.Anonym (Anomym123) skrev 2017-02-09 20:16:14 följande:Nu blir jag nästan förbannad. Glöm detta med kläderna. Han är hel och ren!!!
Kan verka som småsaker men jag hade definitivt reagerat om jag jobbat inom barnomsorgen. -
Klart det är viktigt.Anonym (Anomym123) skrev 2017-02-09 20:45:14 följande:I fortsättningen kommer vi vara livrädda för att ta på honom en för liten kofta eller för stora skor. Detta är tydligen jätteviktigt.
-
Vad bra. Då har ju redan något blivit bättre för 3-åringen och utredningen har inte ens startat.Anonym (Anomym123) skrev 2017-02-09 20:45:14 följande:I fortsättningen kommer vi vara livrädda för att ta på honom en för liten kofta eller för stora skor. Detta är tydligen jätteviktigt.
-
Som jag ser det ska man absolut bli orolig av dylika beteendemönster.
Men det är inte det tråden handlar om. Utan sättet fsk agerat på.
Utgår från att TS är sanningsenlig. Jag anser personligen att det är oacceptabelt att göra orosanmälan utan att ta någon som helst diskussion med föräldrarna i ett sådant här fall där det inte verkar finnas några tecken på att barnet far illa även om beteendet i sig verkar tyda på att barnet inte mår bra av någon orsak. Kläder och skor tänker jag inte ens nämna här... -
Jag menar, ärver man kläder av sina syskon kan det ju hända att de inte sitter perfekt. Herrejösses, inget att gå i taket över. Somliga köper bara Ralph Lauren Och Burberry till sina ungar. Några handlar på H&M. Och några låter kläder gå i arv. Ingvar Kamprad sitter med lappade tröjor i TV-soffan. Och vem har inte missat en liten fläck nån gång. Herrejösses igen.
Nej det är beteendet som man ska vara orolig för. Och då skulle fsk ha talat med föräldrarna eftersom inget faktiskt pekar på misshandel, droger, vanskötsel e d. -
Varför jag skrev en tråd? Det var för att jag ville skriva av mig... nån sorts terapi.Näng skrev 2017-02-09 20:21:12 följande:Du får tips om hur ni kan tänka, hur fsk kanske tänkt och hur Socialtjänsten och fsk arbetar och DU blir arg? Varför skrev du ens en tråd? Ville du ha medlidande? Att pedagogerna är kassa och socialtjänsten? Vad menar du att du är oskyldig anklagad för? Har inte pedagogerna bara gjort som de ska? Anmält sin oro för DITT BARNS välbefinnande?
Vi har verkligen rannsakat oss själva och på mötet med pedagogerna så gick vi igenom och försökte leta efter orsaker till han svurit, blivit tröttare och någon gång slagit ett annat barn utan att någon av oss blev klokare varför. Precis ett sånt möte vi skulle vilja haft med dem INNAN anmälan. Det var en god ton från oss för övrigt.
Nej, vi anser givetvis inte att pedagogerna har gjort som de ska. Vi ville ha en dialog med dem. Vi vet att han har ett bra hem här och åtminstone här hemma har han i stort sett slutat med svordomar. Det enda detta har medfört är en knäckt sambo. -
Jag kan inte tänka mig vilken press det skulle va att råka ut för det där. Har en socanmäld mamma inte längre rätt till känslor? Är du socialarbetare?Näng skrev 2017-02-09 20:21:12 följande:
Du får tips om hur ni kan tänka, hur fsk kanske tänkt och hur Socialtjänsten och fsk arbetar och DU blir arg? Varför skrev du ens en tråd? Ville du ha medlidande? Att pedagogerna är kassa och socialtjänsten? Vad menar du att du är oskyldig anklagad för? Har inte pedagogerna bara gjort som de ska? Anmält sin oro för DITT BARNS välbefinnande?
Om pedagogerna gjort som de ska vet vi inte, om vi går efter vad ts beskriver (och vi har inget annat att gå på) så har de betett sig dåligt.