• Anonym (Hm)

Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.

Ja, jag tycker att de borde pratat med er först. Det har ju inte gått så lång tid sedan jul. De borde höra efter hur han är hemma och om någon förändring skett i hans liv sedan jul.

Däremot förstår jag inte hur ni kan ta på honom smutsiga kläder på morgonen. Ett barn kan självklart ha samma tröja två dagar i rad men om det finns smuts byter man kläder.

Förstora tröjor eller byxor är inte hela världen men skor skall vara i rätt storlek. Vill du själv gå med förstora skor? Det skall inte han heller behöva göra.

Hur bemöter ni hans utbrott? Vad har ni själva sökt för hjälp?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Anomym123) skrev 2017-02-09 20:16:14 följande:
    Nu blir jag nästan förbannad. Glöm detta med kläderna. Han är hel och ren!!!
    Du tycker det är småsaker med för stora skor och fläckiga kläder. Det skrev du i trådstarten. Du skrev också att detta är en av de saker förskolan tagit upp.
    Om ni nu skall prata med soc om detta hjälper det inte att bli förbannad och skylla ifrån sig. Precis som Näng skrev så letar soc efter insikt hos er om vad som sker, och vad ni gör för att det skall bli bättre.
    Säger ni "det är inget fel på oss" så finns risken att ni blir hårdare angripna.
    Så... varför är skorna för stora? Inga pengar till nya? Han älskar just de skorna? Onödigt att köpa nya vinterskor sent på säsongen och han får ha storasyskonets? Fungerar skorna bra, eller besvärar de honom?

Tänk igenom sådana saker för att visa att ni är medvetna om detta och ha en bra förklaring.
    Ja, skorna är en småsak i sammanhanget. Givetvis skall ni tänka igenom hela situationen på samma vis.

Vad gör ni för att bemöta honom i hans utbrott? Hur har ni tänkt gå vidare med utredning? Vad har ni sökt för stöd?
    Det fungerar inte att bara säga "förskolan har inte sagt något om detta". Han är ju så hemma också.
    Varför?

• Anonym (Hm)
    Anonym (personal) skrev 2017-02-19 21:53:12 följande:
    Min erfarenhet är att det kan handla om allt möjligt. Föräldrar i konflikt som anklagar varandra, utagerande barn, barn som har problem i samspel, misstanke om att förälder dricker, smutsiga barn i för små kläder, barn som sagt något som väcker oro osv. Jag tycker att det är ytterst sällan som jag måste välja att inte informera föräldrar innan orosanmälan.
    Varför orosanmäler man föräldrar till barn som har problem i samspel? Det är väl något att ta upp på möte med föräldrar i första hand, och upp till dem om de tex i samråd med bvc vill gå vidare med ev utredning. Likaså med utagerande barn.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (personal) skrev 2017-02-19 22:51:36 följande:
    Men precis, det är ju det jag menar. Sjukvårdspersonal är skyldiga att göra orosanmälan vid minsta misstanke. Är dock få situationer som inte går att lösa i samtal med föräldrar eller vid behov samtal med föräldrar och socialtjänst.
    Men ett dåligt samspel med andra barn är inte "minsta misstanke" om att barnet far illa i hemmet. Inte heller ett utåtagerande beteende. Det är inget som skulle anmälas av sjukvården.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (personal) skrev 2017-02-19 23:04:20 följande:
    Jo, det kan det vara. Om misstanke finns att barnets problematik inte handlar om barnets egna svårigheter utom av miljöfaktorer. Barns symtom kan ha olika förklaringar.
    Men då är det ju egentligen något annat som gör att man misstänker att barnet inte får rätt omvårdnad/stöttning i hemmet, dvs något med samspel barn/förälder känns fel.
Svar på tråden Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.