• Anonym (Anomym123)

Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.

Jag är arg, rädd och frustrerad känner att jag måste skriva av mig.
    När jag och min sambo kom hem från jobbet jobbet i fredags så låg det ett brev i brevlådan från socialkontoret att förskolan har gjort en orosanmälan för vår 3-åriga son. Vi blev jätteoroliga och förstod ingenting. Vid några enstaka tillfällen så har vi vid hämtning fått höra att han har svurit eller slagit något annat barn. Ibland har han själv blivit slagen. De allra flesta gångerna så får man istället höra att "allt har varit bra idag". Hemma har han ibland fått kraftiga utbrott och varit trotsig så vi har funderat på om han kanske har någon diagnos.
    Helgen var fruktansvärd och vi funderade hela tiden vad det skulle kunna vara. Vi läste på nätet att pedagogerna har rätt att inte säga någon till föräldrarna om de misstänker att det handlar om misshandel eller sexuellt utnyttjande. Tusen tankar for genom huvudet. Vi är ju som vilken annan småbarnsfamilj som helst och har uppfostrat 3 barn sedan tidigare utan några som helst problem.
    Äntligen måndag! Vi pratade med pedagogerna på måndagen och de gick med på att ha ett möte med oss dagen efter för att berätta mer. På måndagen ringde vi även förskolechefen som sa att vi skulle "vara glada för att förskolan hade såna ansvarsfulla pedagoger som anmäler". Jo vi var "jätteglada"... 
    På mötet med pedagogerna så får vi reda på att vår sons attityd mot de andra barnen blivit värre efter jul och att han svär en hel del. De tog även upp att han ibland har smutsiga och något för stora kläder. Inga misstankar om misshandel eller något sexuellt.
    Det första jag reagerar mot är varför bokar de inget möte med oss om detta innan de anmäler? Nu var det vi som föräldrar som sa att vi ville ha ett möte med pedagogerna. Varför ingen kommunikation?
    Det andra jag reagerar mot är att när vi på mötet sa att vi funderat på att vår son kanske har en diagnos så blev de förvånade och sa att det är inget de reflekterat över. De var helt inne på spåret att det är något som inte stod rätt till i vår uppfostran av vår son, våra rutiner eller att storasyskonen påverkat honom. Det känns väldigt konstigt och oproffsigt!
    Det tredje jag reagerar mot är varför tar man upp såna småsaker som att han ibland har fläckar på sin kofta eller något för stora skor? Tar en 3-åring skada av att han har samma tröja två dagar i rad? Gör det oss till sämre föräldrar?
    Det fjärde jag reagerar mot är att det kom fram helt ny information på mötet som vi inte visste innan. Det att hans attityd förändrats mycket sedan jul. Hur vore det om vi fick reda på det?
    Detta kan ju inte vara rätt väg att gå? De säger att de anmäler för barnets skull, men jag förstår inte hur detta ska hjälpa honom? Detta medför ju bara mycket oroliga föräldrar och tar tid och kraft från oss. Energi som vi hellre lägger på våra barn.
    Jag känner att man först borde prata med oss och senare kanske att vi får prata med någon specialpedagog om hans beteende inte förbättras. Att först utgå från att det är något som är fel i vår familj känns absurt!
    På måndag ska vi till soc. Tänk om vi får träffa någon som tycker att ju fler fel hen hittar desto bättre är hen. På några få rader så kan våra liv vara förstört!!!
  • Svar på tråden Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.
  • Anonym (1)

Har barnet ett visst beteende, kan man inte gasta diagnos hela tiden. Istället bör man börja med att se hur ens familj fungerar, hur man är mot varandra, hur ni föräldrar är mot varandra och mot barnen. Ofta kan man hitta beteenden och mönster i det sociala som förklarar ett barns beteende. Har något hänt i familjen? Släkten? Bråkar ni? Försök att rannsaka er själva. Hur sätter ni gränser mot barnet? 

Soc kommer inte att göra något om allt verkar i sin ordning. 

• Anonym (rätt)

Förskolan har gjort helt rätt!

Barn med smutsiga kläder flera dagar i rad hade jag oxå reagerat på.

• Anonym (Maja)

Jag kan ingenting om sådant här och kan inte uttala mig om huruvida en anmälan är rätt.

Men däremot (aldrles oavsett om anmälan görs eller ej) anser jag att förskolan borde ha informerat er om att situationen på förskolan försämrats. Att föra dialog med föräldrarna kring barnet kan väl aldrig vara negativt.

• Anonym (rwnd)

Soc är ju tvungna att utreda nu när en anmälan är gjord, men jag tror att dom kommer att himla med ögonen och sucka tungt åt det här.
    För stora kläder? Svordomar? Prussiluskan, liksom.

Rena kläder borde ni kunnat greja dock.

• Anonym (Anomym123)
    Vi har verkligen rannsakat oss själva. Visst kan det vara lite gnabb mellan syskon, men jag kan inte tänka mig att det är mer bråk i vår familj än i andra småbarnsfamiljer. Vi ägnar nog mer tid åt vår son än vad vi gjorde mot någon av de andra syskonen i samma ålder och vi försöker lära vad som är rätt och fel.
    Men varför inte prata med föräldrarna innan??

Det känns jättekonstigt om man reagerar på att en tre-åring har fläckiga kläder. Om en åtta-åring har det ofta kan jag förstå det, men en tre-åring fläckar ju ner sig varje gång de äter. Och nu menar jag inte jätteskitiga kläder. Jag kan lova att tvättmaskinen går minst en gång om dan här hemma.
  • Anonym (Hm)

Ja, jag tycker att de borde pratat med er först. Det har ju inte gått så lång tid sedan jul. De borde höra efter hur han är hemma och om någon förändring skett i hans liv sedan jul.

Däremot förstår jag inte hur ni kan ta på honom smutsiga kläder på morgonen. Ett barn kan självklart ha samma tröja två dagar i rad men om det finns smuts byter man kläder.

Förstora tröjor eller byxor är inte hela världen men skor skall vara i rätt storlek. Vill du själv gå med förstora skor? Det skall inte han heller behöva göra.

Hur bemöter ni hans utbrott? Vad har ni själva sökt för hjälp?

• Anonym (opium)
    Anonym (Hm) skrev 2017-02-09 13:15:15 följande:

Ja, jag tycker att de borde pratat med er först. Det har ju inte gått så lång tid sedan jul. De borde höra efter hur han är hemma och om någon förändring skett i hans liv sedan jul.

Däremot förstår jag inte hur ni kan ta på honom smutsiga kläder på morgonen. Ett barn kan självklart ha samma tröja två dagar i rad men om det finns smuts byter man kläder.

Förstora tröjor eller byxor är inte hela världen men skor skall vara i rätt storlek. Vill du själv gå med förstora skor? Det skall inte han heller behöva göra.

Vill och vill. Det handlar ju om oftare om vad man har resurser till. Mitt barn går ofta omkring i kassa kläder eftersom jag för tillfället pluggar och har nada pengar. Skiter fullständigt vad andra tycker om det.
  • Anonym (MS)

ALLTSÅ seriöst??? dom har fått en orosanmälan, och det enda ni tjatar om är fläckar på kläder.. ni borde anmälas för att va sjuka i huvudet på att dömma någon..fast ts skriver att dom bytar kläder o tvättar minst en maskin per dag.. 

Jag har en 2,5 åring. han är ren fin och har MASSA KLÄDER.. men får han en liten fläck på tröjan som jag missar inte fan går hela världen under då.. jag är väl för fan ingen dålig mamma för det..

Jag blir tokig på detta jäkla mesande med barn.. barn är barn.. dom blir smutsiga om ni lagt lika mycket energi på att hålla på så här att kolla efter pedofiler hade det inte funnits en pedofil på jorden! Självklart ska man ta hand om sina barn o sköta deras hygien inte det jag menar.. men herregud barnet är 3 år.. ni behöver inte dömma ts som att ungen är smutsig från topp till tå.

TS ta inte åt dig.. sen vet jag inte vad det mer gäller.. men gäller det för endast detta kommer det läggas ner till slut.

• Ösdb1038

Förskolan är skyldiga att anmäla, de har faktiskt ingen skyldighet att prata med föräldrarna innan även om det kan vara önskvärt i vissa fall (tror dock att många undviker det eftersom föräldrar kan bli upprörda/aggressiva/komma med bortförklaringar etc). TS skriver att pedagogerna oroas över att barnets beteende förändrats, hur? Och om ni misstänker en diagnos görs en utredning då? Hur smutsiga och för stora är kläderna? Tycker det är massor av frågetecken här.

• LFF
    Anonym (Hm) skrev 2017-02-09 13:15:15 följande:

Och vad är rätt storlek då när skotillverkarna rekommenderar 1,5-2cm för stora skor vid köptillfället? Har man nyss köpt skor så är de ju, per default, för stora. Med tanke på att mina killar fortfarande kan använda förra vinterns vinterskor (köpta enligt tillverkarens storleksrekommendation) så hade de ju alldeles för stora skor hela förra vintern.
Svar på tråden Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.