• Anonym (Anomym123)

Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.

Jag är arg, rädd och frustrerad känner att jag måste skriva av mig.
    När jag och min sambo kom hem från jobbet jobbet i fredags så låg det ett brev i brevlådan från socialkontoret att förskolan har gjort en orosanmälan för vår 3-åriga son. Vi blev jätteoroliga och förstod ingenting. Vid några enstaka tillfällen så har vi vid hämtning fått höra att han har svurit eller slagit något annat barn. Ibland har han själv blivit slagen. De allra flesta gångerna så får man istället höra att "allt har varit bra idag". Hemma har han ibland fått kraftiga utbrott och varit trotsig så vi har funderat på om han kanske har någon diagnos.
    Helgen var fruktansvärd och vi funderade hela tiden vad det skulle kunna vara. Vi läste på nätet att pedagogerna har rätt att inte säga någon till föräldrarna om de misstänker att det handlar om misshandel eller sexuellt utnyttjande. Tusen tankar for genom huvudet. Vi är ju som vilken annan småbarnsfamilj som helst och har uppfostrat 3 barn sedan tidigare utan några som helst problem.
    Äntligen måndag! Vi pratade med pedagogerna på måndagen och de gick med på att ha ett möte med oss dagen efter för att berätta mer. På måndagen ringde vi även förskolechefen som sa att vi skulle "vara glada för att förskolan hade såna ansvarsfulla pedagoger som anmäler". Jo vi var "jätteglada"... 
    På mötet med pedagogerna så får vi reda på att vår sons attityd mot de andra barnen blivit värre efter jul och att han svär en hel del. De tog även upp att han ibland har smutsiga och något för stora kläder. Inga misstankar om misshandel eller något sexuellt.
    Det första jag reagerar mot är varför bokar de inget möte med oss om detta innan de anmäler? Nu var det vi som föräldrar som sa att vi ville ha ett möte med pedagogerna. Varför ingen kommunikation?
    Det andra jag reagerar mot är att när vi på mötet sa att vi funderat på att vår son kanske har en diagnos så blev de förvånade och sa att det är inget de reflekterat över. De var helt inne på spåret att det är något som inte stod rätt till i vår uppfostran av vår son, våra rutiner eller att storasyskonen påverkat honom. Det känns väldigt konstigt och oproffsigt!
    Det tredje jag reagerar mot är varför tar man upp såna småsaker som att han ibland har fläckar på sin kofta eller något för stora skor? Tar en 3-åring skada av att han har samma tröja två dagar i rad? Gör det oss till sämre föräldrar?
    Det fjärde jag reagerar mot är att det kom fram helt ny information på mötet som vi inte visste innan. Det att hans attityd förändrats mycket sedan jul. Hur vore det om vi fick reda på det?
    Detta kan ju inte vara rätt väg att gå? De säger att de anmäler för barnets skull, men jag förstår inte hur detta ska hjälpa honom? Detta medför ju bara mycket oroliga föräldrar och tar tid och kraft från oss. Energi som vi hellre lägger på våra barn.
    Jag känner att man först borde prata med oss och senare kanske att vi får prata med någon specialpedagog om hans beteende inte förbättras. Att först utgå från att det är något som är fel i vår familj känns absurt!
    På måndag ska vi till soc. Tänk om vi får träffa någon som tycker att ju fler fel hen hittar desto bättre är hen. På några få rader så kan våra liv vara förstört!!!
  • Svar på tråden Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.
  • Anonym (Anomym123)
    Anonym (opium) skrev 2017-02-09 16:30:08 följande:
    Varför är det alltid bättre med anmälan? En anmälan förstör ju samarbetet mellan skolan och föräldrarna och försvårar barnets skolsituation. Det är väl inte värt att förstöra för barnet utan vettiga skäl. Och även om skolan har vettig anledning att anmäla så bör de väl rimligtvis försöka rädda det samarbete som går att rädda genom att agera med hjälp av transparens och dialog med föräldrarna.
    Vi tycker det är jättetråkigt eftersom vår son trivdes på förskolan och hade även fått flera kompisar där. Det ligger även bra till geografiskt för oss.
    Eftersom han trivs där så kanske vi ändå låter honom gå kvar.

Vi får avvakta efter vi har varit på soc på måndag.
  • Anonym (Anomym123)
    Anonym (Va) skrev 2017-02-09 16:48:30 följande:

Kan det vara då ts att de förskolan försökt ha en dialog med er föräldrar men att ni helt enkelt inte lyssnat?

Sammantaget är det du nämner, och jag gissar att det finns saker du glömt/utelämnat, skäl för oro.

Varför tror du att jag glömt eller utelämnat något?

Om du läser mitt första inlägg så ser du vilken dialog/feedback vi har fått.
  • Anonym (!i!i!i!i)
    Varför är det alltid bättre med anmälan? En anmälan förstör ju samarbetet mellan skolan och föräldrarna och försvårar barnets skolsituation. Det är väl inte värt att förstöra för barnet utan vettiga skäl. Och även om skolan har vettig anledning att anmäla så bör de väl rimligtvis försöka rädda det samarbete som går att rädda genom att agera med hjälp av transparens och dialog med föräldrarna.
    Bättre med en för mycket än en för lite. Alltså att man missar ett barn som far illa pga att man pratar med föräldrarna och helt enkelt skiter i att anmäla. Så hellre en för mycket än en för lite. Just för att inget barn ska behöva missas... Det missas tillräckligt ändå i förskolan/skolan.
  • Anonym (!i!i!i!i)
    Anonym (Anomym123) skrev 2017-02-09 16:51:07 följande:
    Vi tycker det är jättetråkigt eftersom vår son trivdes på förskolan och hade även fått flera kompisar där. Det ligger även bra till geografiskt för oss.
    Eftersom han trivs där så kanske vi ändå låter honom gå kvar.

Vi får avvakta efter vi har varit på soc på måndag.
    Ja, tar ni honom där ifrån så visar det att det är viktigare att ni föräldrar får som ni vill än att tänka på eran sons mående... Då han uppenbarligen har det bra där, men nu är ni förbannade (det är förståeligt), men tänk på er son ändå. 
  • Anonym (Va)
    Anonym (Anomym123) skrev 2017-02-09 16:57:37 följande:

Varför tror du att jag glömt eller utelämnat något?

Om du läser mitt första inlägg så ser du vilken dialog/feedback vi har fått.

Människor gör ofta det då de återberättar något.
  • Påven Johanna II

Ungar och deras kläder ska vara rena när de kommer till förskolan och lortiga när de hämtas. Skor till barn ska passa, de ska inte stolpa omkring i för stora eller för små skor.

• Anonym (Svär)

Varför måste en anmälan förstöra samarbetet mellan skolan och föräldrarna? Det är väl inte alls en självklarhet. Som förälder kan man också välja att se det som att det är skönt att ens barn går på en förskola där man tar varningstecknen på allvar. Om det inte är några problem så lär soc märka det och lägga ner utredningen.
  • Anonym (Palle)

TS, nu är det ju lag på att förskolan ska göra en orosanmälan när de anser att något är fel. Det är ju inte pedagogen som gör anmälan utan verksamhetschefen, så de ska ju diskutera detta. Lämpligt vore om verksamheten också meddelade er så ni inte får ett random meddelade från soc, men faktum är att många förskolor inte gör anmälan alls, så även om det är en liten tröst så ska ni vara glada att de visar sådan omsorg om er son.

De har säkerligen en intern risklista, och han uppvisade flera punkter så de tog det säkra framför det osäkra och lämnade över till de som är utbildade att hantera detta.

Jag har själv fått en anmälan, och det var pinsamt. Men jag och min kille pratade med vårt barn, berättade vad som skett och varför vi skulle träffa tanten från Soc. Sedan var vi bara lugn och sakliga när vi svarade på frågor, att bli arg gör inget till för det är inte socialsekreterarens fel att hon måste göra utredningen. Hela ärendet avslutades utan anmärklningar.

Att ni har en 3åring som ärver kläder från äldre syskon eller lärt sig "fula" ord är inte ett problem i soc ögon, det kan jag lova dig. Var bara ärliga och tydliga i samtalet med dem, det är bästa rådet jag kan ge dig.

• Anonym (Palle)
    Anonym (Anomym123) skrev 2017-02-09 16:02:59 följande:
    Bland annat därför vi inte har tillit till dem. Vi, våra föräldrar och våra vänner vet att han inte far illa.
    Ni, era föräldrar och era vänner är inte opartiska. Det är därför en proffessionell utomstående ska göra bedömningen. 
    Människor som skadar sina barn kan vara hur trevliga som helst. Jag säger inte med detta att ni gör det, men era vänner tex är inte kompetenta att bedömma detta. (Om de inte är socionomer inom barnomsrogen, och även då är de partiska)

Ta det från någon som varit med om en orosanmälan, det är inte så hemsk som man kan tro.
  • Anonym (Anomym123)
    Påven Johanna II skrev 2017-02-09 18:09:39 följande:
    Var det så här samlat, lugnt och harmoniskt du uppträdde innan ni blev anmälda?
    Om du tror det var jag som skrev detta så är det fel. Även om jag håller med om vad han skriver (förutom att du behöver gräva ner dig).
Svar på tråden Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.