Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.
TS, nu är det ju lag på att förskolan ska göra en orosanmälan när de anser att något är fel. Det är ju inte pedagogen som gör anmälan utan verksamhetschefen, så de ska ju diskutera detta. Lämpligt vore om verksamheten också meddelade er så ni inte får ett random meddelade från soc, men faktum är att många förskolor inte gör anmälan alls, så även om det är en liten tröst så ska ni vara glada att de visar sådan omsorg om er son.
De har säkerligen en intern risklista, och han uppvisade flera punkter så de tog det säkra framför det osäkra och lämnade över till de som är utbildade att hantera detta.
Jag har själv fått en anmälan, och det var pinsamt. Men jag och min kille pratade med vårt barn, berättade vad som skett och varför vi skulle träffa tanten från Soc. Sedan var vi bara lugn och sakliga när vi svarade på frågor, att bli arg gör inget till för det är inte socialsekreterarens fel att hon måste göra utredningen. Hela ärendet avslutades utan anmärklningar.
Att ni har en 3åring som ärver kläder från äldre syskon eller lärt sig "fula" ord är inte ett problem i soc ögon, det kan jag lova dig. Var bara ärliga och tydliga i samtalet med dem, det är bästa rådet jag kan ge dig.