• Anonym (Oro)

Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.

Som jag ser det ska man absolut bli orolig av dylika beteendemönster.

Men det är inte det tråden handlar om. Utan sättet fsk agerat på.

Utgår från att TS är sanningsenlig. Jag anser personligen att det är oacceptabelt att göra orosanmälan utan att ta någon som helst diskussion med föräldrarna i ett sådant här fall där det inte verkar finnas några tecken på att barnet far illa även om beteendet i sig verkar tyda på att barnet inte mår bra av någon orsak. Kläder och skor tänker jag inte ens nämna här...

• Anonym (Oro)

Jag menar, ärver man kläder av sina syskon kan det ju hända att de inte sitter perfekt. Herrejösses, inget att gå i taket över. Somliga köper bara Ralph Lauren Och Burberry till sina ungar. Några handlar på H&M. Och några låter kläder gå i arv. Ingvar Kamprad sitter med lappade tröjor i TV-soffan. Och vem har inte missat en liten fläck nån gång. Herrejösses igen.

Nej det är beteendet som man ska vara orolig för. Och då skulle fsk ha talat med föräldrarna eftersom inget faktiskt pekar på misshandel, droger, vanskötsel e d.

• Anonym (Oro)

Tycker det är oerhört märkligt av personalen att inte ens reflektera över möjlig diagnos eftersom beteendet funnits länge, fast i mindre skala. Att man direkt hoppar in i en oro för vanvård ger mig en känsla av oproffesionalitet och anledning att anta att personalen inte har tillräcklig koll och att de är fast i en ålderdomlig bild av att antisocialt beteende alltid beror på känslokalla mödrar. Vi har kommit tillräckligt långt när det gäller kunskap om NPF för att veta att det inte handlar om känslokalla mödrar (eller fäder), vilket man alltså trodde för inte så länge sedan.

Sedan kan vanvård i hemmet leda till liknande beteendemönster. Men om barnet har uppvisat antisocialt beteende en längre tid lär man ju i första hand tänka på en ev diagnos.

Med risk för viss bupprepning verkar det där med lite för stora skor (inom felmarginalen för tillverkarens rekommendationer) och annan fläck på ett annars helt och rent barn vara rent trams och snarast ett sätt för personalen att flytta fokus från hur de skött saken.

Svar på tråden Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.