• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (SUCK) skrev 2017-01-29 00:31:37 följande:

All jävla kriminalitet som knarkare sysslar med så att de kan betala sitt knark?
    Som drabbar alla som får inbrott, allt snattande i butiker b.l.a?
    Är det ok också??

Försköna en sak som knark.. jisses..

Du har en väldigt ensidig bild av knarkare. Jag känner läkare som röker hasch... och alla människor som jag känner som använder droger och de flesta är cannabis har aldrig snattat eller gjort inbrott. De har också använt droger i många år. De arbetar och betalar skatt och lever som helt vanliga människor. Generalisera inte alla droger, generalisera inte alla människor som använder droger.
  • Anonym (SUCK)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-29 00:42:28 följande:
    Du har en väldigt ensidig bild av knarkare. Jag känner läkare som röker hasch... och alla människor som jag känner som använder droger och de flesta är cannabis har aldrig snattat eller gjort inbrott. De har också använt droger i många år. De arbetar och betalar skatt och lever som helt vanliga människor. Generalisera inte alla droger, generalisera inte alla människor som använder droger.
    Till skillnad från dig och dina vänner som använder droger som är så duktiga så vet jag vad knark ofta leder till och det är inte några rosa moln inblandat i det.

Om du vet en läkare som röker hash tar ju inte bort problemet med alla som drabbas av all kriminalitet, splittrade familjer, dödsfall som knark ligger bakom.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (SUCK) skrev 2017-01-29 00:59:17 följande:
    Till skillnad från dig och dina vänner som använder droger som är så duktiga så vet jag vad knark ofta leder till och det är inte några rosa moln inblandat i det.

Om du vet en läkare som röker hash tar ju inte bort problemet med alla som drabbas av all kriminalitet, splittrade familjer, dödsfall som knark ligger bakom.
    Det beror på vad för knark du pratar om, vilken omfattning, och orsaken till att du brukar. SLUTA GENERALISERA. Jag förstår om du har sett och har dåliga erfarenheter.... men du kan inte stå här och påstå att alla knarkare gör inbrott och därmed är de per automatik brottslingar när de knarkar. Och döm inte mig när du inte vet ett skit om mig. Jag vill bara föra en dialog och inte bli utpekad för det ena efter det andra.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (SUCK) skrev 2017-01-29 00:59:17 följande:

Dessutom är det just dödsfall, splittrade familjer jag pratar om...
    Det är just det förbudet leder till. För en heroinmissbrukare som blir brottsling för att brukat heroin kommer sällan tillbaka till ett normalt liv när han eller hon blir stämplad på pannan. Utan då kan personen istället ta en överdos eller ta livet av sig... för då har personen förlorat allt. Många dödsfall idag kommer från narkotika klassade läkemedel som man får utskrivet från VC. Detta går att diskutera i oändlighet... men stänger man öronen, ögonen och inte vill lyssna och se sanningen i vitögat utan tror på sin egen moralism så hjälper tyvärr inte den här tråden. När man inte är öppen för diskussioner utan är dömande.
  • Anonym (SUCK)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-29 01:19:43 följande:
    Dessutom är det just dödsfall, splittrade familjer jag pratar om...
    Det är just det förbudet leder till. För en heroinmissbrukare som blir brottsling för att brukat heroin kommer sällan tillbaka till ett normalt liv när han eller hon blir stämplad på pannan. Utan då kan personen istället ta en överdos eller ta livet av sig... för då har personen förlorat allt. Många dödsfall idag kommer från narkotika klassade läkemedel som man får utskrivet från VC. Detta går att diskutera i oändlighet... men stänger man öronen, ögonen och inte vill lyssna och se sanningen i vitögat utan tror på sin egen moralism så hjälper tyvärr inte den här tråden. När man inte är öppen för diskussioner utan är dömande.
    Att diskutera en sån här fråga med en som förskönar knark gör så blir jag dömande, ja.

Jag har uppenbarligen haft mina ögon och öron mer öppna än vad du har så jag vet vad det ofta leder till.

Att du skriver att du inte pratar om splittrade familjer, dödsfall och kriminalitet visar ju bara att du inte har koll över huvud taget.
  • Queennr1
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-27 10:39:27 följande:

Även om du vet att hon skulle bli straffad och få förödande konsekvenser som skulle påverka hennes framtid?

Man blir inte straffas för att man går in i behandling.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (SUCK) skrev 2017-01-29 01:38:50 följande:
    Att diskutera en sån här fråga med en som förskönar knark gör så blir jag dömande, ja.

Jag har uppenbarligen haft mina ögon och öron mer öppna än vad du har så jag vet vad det ofta leder till.

Att du skriver att du inte pratar om splittrade familjer, dödsfall och kriminalitet visar ju bara att du inte har koll över huvud taget.
    jag pratade just om det.
  • grodynglet

Jag har personligen fått erfara stigmatiserandet av någon som enbart provat en drog en gång. Var utbytesstuderande på ett universitet i Nederländerna och testade cannabis en gång. Väl tillbaka i Sverige fick jag en direkt fråga av min familj ifall jag provat och svarade ärligt på frågan. Genast började paniken: mina armar kollades för nålstick, de försökte få in mig på behandlingshem, beskyllde mig för att ha spenderat alla mina pengar på droger (det blev strul med mina utbetalningar medan jag var utomlands och jag hade varit tvungen att låna pengar av släkten tillfälligt) och alla fick höra om att jag blivit en knarkare. Till saken hör att jag inte ens tyckte om effekten av drogen och aldrig hade några planer på att prova igen.

• Anonym (mmmm)
    grodynglet skrev 2017-01-29 11:00:18 följande:

Jag har personligen fått erfara stigmatiserandet av någon som enbart provat en drog en gång. Var utbytesstuderande på ett universitet i Nederländerna och testade cannabis en gång. Väl tillbaka i Sverige fick jag en direkt fråga av min familj ifall jag provat och svarade ärligt på frågan. Genast började paniken: mina armar kollades för nålstick, de försökte få in mig på behandlingshem, beskyllde mig för att ha spenderat alla mina pengar på droger (det blev strul med mina utbetalningar medan jag var utomlands och jag hade varit tvungen att låna pengar av släkten tillfälligt) och alla fick höra om att jag blivit en knarkare. Till saken hör att jag inte ens tyckte om effekten av drogen och aldrig hade några planer på att prova igen.

Just precis det jag pratar om..... man generaliserar alla människor som tar droger och alla droger som finns. Jag håller med att droger som heroin är farligt. Jag vet att kokain leder till ett starkt beroende. Men man måste se nyanser och inte dra alla och allting över en kam. Den här stigmatiserade bilden att knarkare slösar alla sina pengar på knark, skiter i sin familj och barn, som inte gör något annat än knarkar och därmed kommer in i kriminella vägar för att tillfredsställa sitt beroende är helt fel. Det finns sådana fall i Sverige absolut... men det är långt ifrån alla och de flesta blir inte problematiska brukare. Särskild gällande de lätta drogerna som cannabis. Vi måste sluta stämpla människor som du nu blev stämplad... efter att du hade erkänt att du testade cannabis. Det finns folk som röker cannabis varje dag men sköter sitt liv och familj. Att stämpla dem som brottslingar är inte rätt. Att ge dem konsekvenser som leder till värre problem än bruket själv är inte rätt. 
  • alvanelly

Har dålig koll, hur ser Sveriges narkotikapolitik ut? Hur hade man kunnat göra annorlunda?

Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.