• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Gubbe) skrev 2017-01-27 22:55:44 följande:
    Så du använder inte kaffe socker tobak eller alkohol? dessa 3 är legala droger men har större skadeverkingar än ALLA narkotiska preparat har TILLSAMMANS 
    För övrigt var det 4 saker du räknade upp. 
  • Anonym (katastrof)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-27 09:36:44 följande:

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.

Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.

Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.

Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.

VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

Ja helt fruktansvärt katastrof!

Mycket märkligt att det ska vara olagligt att skada sig själv. Eller bruka det man vill.

Varför inte kriminalisera socker? Och slänga alla tjockisar i fängelse bara för att de kostar skattebetalarna en massa pengar?
  • Anonym (bolibompatajm)
    Anonym (Gubbe) skrev 2017-01-27 22:55:44 följande:
    Så du använder inte kaffe socker tobak eller alkohol? dessa 3 är legala droger men har större skadeverkingar än ALLA narkotiska preparat har TILLSAMMANS 
    Överdriva much?

Ser sällan i tidningen att någon dött av en överdos kaffe, faktiskt.

Såna som du går inte att ta på allvar, ni gör bara självmål hela tiden.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (skärpning) skrev 2017-01-27 20:59:46 följande:
    Det handlar om vilka ambitioner man tycker att narkotikapolitik ska ha. I Sverige har vi hållit oss fast vid t ex tolvstegsmodellen där målet är drogfrihet och återgång till fullt deltagande i samhället.
    Jag vet att den modellen är under attack nu ganska hårt av människor som pratar om skademinimering. Att det är helt ok att gå runt och vara småflummig. Det handlar om att ge upp och att säga att de där människorna kommer ändå inte skaffa sig ett liv eller ett jobb. Det handlar om att skapa en underklass av semi-pundare som ska ha förtidspension.
    Det handlar om läkare och terapeuter som ser det som svåra människor som icke-rehabiliteringsbara, som inte vill lägga något ansvar i individens knä utan som menar att eftersom dom inte har någon bra behandling som hjälper knepiga pundare, aspergare och fibrotanter så kan vi lika gärna låta dom få sin vilja igenom så kan dom sitta där hemma och pilla sig i naveln.
    Jag tycker att ambitionsnivån i det resonemanget är låg, att det är ett cyniskt resonemang och att det är respektlöst mot de människor som betalar för socialbidragen, förtidspensionerna och metadonkurerna.
    Att ställa krav är en ideologisk och filosofisk fråga. Jag skiter fullständigt i om någon viktigpetter kommer och säger att det är kontraproduktivt. Det handlar om att skapa ett samhälle där du inte ska kunna välja att lyfta bidrag bara för att du är för stolt för att göra dig av med din pundaridentitet.
    Har man ett missbruk så klart ska man försöka bli av det genom vård och tolvstegsmetod och allt annat som krävs. För då har drogerna tagit  över ens liv. Men det är inte det jag diskuterar här utan mer att man blir en brottsling när man tar droger och det är totalt fel. Sen har vi dem som tar droger och lever ett gott och normalt liv, särskild dem som tar lätta droger som cannabis. Många självmedicinerar sig med cannabis för att fungera bättre i samhället och te x kunna jobba osv. Man ska inte generalisera alla droger, man ska inte heller generalisera människor som tar drogerna. Det handlar inte om att ge upp, det handlar om att hantera detta problematik på rätt sätt där missbrukare vågar komma fram och erkänna och be om hjälp och dels de som bara brukar och inte missbrukar kan få fortsätta så länge det inte finns några offer.  Idag är det sådan tabu att knarka och väldigt stigmatiserad område. Så fort någon pratar om det så blir man anklagad för jävla pundare eller knarkliberal.
  • Anonym (katastrof)
    Anonym (skärpning) skrev 2017-01-27 20:59:46 följande:

Det handlar om vilka ambitioner man tycker att narkotikapolitik ska ha. I Sverige har vi hållit oss fast vid t ex tolvstegsmodellen där målet är drogfrihet och återgång till fullt deltagande i samhället.

Jag vet att den modellen är under attack nu ganska hårt av människor som pratar om skademinimering. Att det är helt ok att gå runt och vara småflummig. Det handlar om att ge upp och att säga att de där människorna kommer ändå inte skaffa sig ett liv eller ett jobb. Det handlar om att skapa en underklass av semi-pundare som ska ha förtidspension.

Det handlar om läkare och terapeuter som ser det som svåra människor som icke-rehabiliteringsbara, som inte vill lägga något ansvar i individens knä utan som menar att eftersom dom inte har någon bra behandling som hjälper knepiga pundare, aspergare och fibrotanter så kan vi lika gärna låta dom få sin vilja igenom så kan dom sitta där hemma och pilla sig i naveln.

Jag tycker att ambitionsnivån i det resonemanget är låg, att det är ett cyniskt resonemang och att det är respektlöst mot de människor som betalar för socialbidragen, förtidspensionerna och metadonkurerna.

Att ställa krav är en ideologisk och filosofisk fråga. Jag skiter fullständigt i om någon viktigpetter kommer och säger att det är kontraproduktivt. Det handlar om att skapa ett samhälle där du inte ska kunna välja att lyfta bidrag bara för att du är för stolt för att göra dig av med din pundaridentitet.

Välfärdssamhället baserar sig på ett frivilligt deltagande. Man måste inte vara frisk eller produktiv för att vara en del av det utan alla får delta på samma villkor. Man bidrar efter förmåga och egen vilja. Och får tillbaka i enlighet med sina behov och reglerna.
  • Anonym (Gubbe)
    Anonym (bolibompatajm) skrev 2017-01-27 23:10:09 följande:
    Överdriva much?

Ser sällan i tidningen att någon dött av en överdos kaffe, faktiskt.

Såna som du går inte att ta på allvar, ni gör bara självmål hela tiden.
    Överdriver? Tobak dödar mer än 6 MILJONER människor varje år www.who.int/mediacentre/factsheets/fs339/en/

Många använder för höga doser av kaffe vilket kan skapa massor med problem,

Fetma relaterade sjukdomar dödar nästan 3 MILJONER per år
    easo.org/education-portal/obesity-facts-figures/

9 miljoner dör av droger varje år 2 lagliga droger ,så undra vem man ska ta på allvar ,vet betyligt mer än vad du gör om detta ämne
  • Anonym (skärpning)
    Anonym (katastrof) skrev 2017-01-27 23:21:00 följande:

Välfärdssamhället baserar sig på ett frivilligt deltagande. Man måste inte vara frisk eller produktiv för att vara en del av det utan alla får delta på samma villkor. Man bidrar efter förmåga och egen vilja. Och får tillbaka i enlighet med sina behov och reglerna.

Nej, det baserar sig inte på ett friivlligt deltagande. Den som arbetar betalar skatt. Den som lyfter bidrag har vissa förpliktelser. Inget av det där är frivilligt.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (katastrof) skrev 2017-01-27 23:21:00 följande:
    Tyvärr så ser människor det inte så... är man inte produktiv så är man värdelös. Så enkelt är det. Särskild om man nu också använder droger. Då är man verkligen en börda i samhället. Jag själv tycker att det är bra att vara produktiv och ha ett arbete och dagliga rutiner som gynnar en själv och samhället. Men jag ser inte ner på andra som inte är det. te x arbetslösa. Man ska vara försiktig med att döma andra människor oavsett vad....Ingen vet vad du bär i din ryggsäck och du ska inte behöva blotta dig heller för hela befolkningen för att du ska bli accepterad och inte dömd.
  • Anonym (katastrof)
    Anonym (skärpning) skrev 2017-01-27 23:29:35 följande:

Nej, det baserar sig inte på ett friivlligt deltagande. Den som arbetar betalar skatt. Den som lyfter bidrag har vissa förpliktelser. Inget av det där är frivilligt.

Det är frivilligt i det mån att arbete är frivilligt (så länge man inte går på bidrag). Ingen tvingas till arbete eller att betala skatt.
  • Anonym (katastrof)
    Anonym (skärpning) skrev 2017-01-27 23:29:35 följande:

Det är ingen förpliktelse utan en demokratiskt beslutad tvångskonfiskering.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.